• Skåne85

Hur leker man med en 2 månaders ?

Jag undrar hur man leker med en 2 månaders...det är så många som säger t ex. att 'kl. 08.00 äter vi och sen leker vi lite innan sömn'.
    Min son blir 2 månader 21 maj men jag leker inte med honom och börjar undra om jag är tråkig för honom. Jag sitter såklart och snackar med honom i famnen.

tacksam för tips till lekar som kan stimulera honom att vara vaken mer om dagarna och sova mer om nätterna !

• Svar på tråden Hur leker man med en 2 månaders ?
  • Familytime

Äh, det där har jag aldrig gjort och de är normala hittills i alla fall! Så tänk inte för mycket på det nu!

• Silverkatten06

Alltså en 2-månaders behöver inte leka. Det räcker så bra med att få vara nära och kramas och gosa och höra din röst... 

Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
  • paloma84

Rim och ramsor är kul!

"Det kom en liten mus, som ville låna hus. Inte här, inte här, meen däär"
    Och så killar man samtidigt.

Tå och fingerramsor funkar alltid!
    Köp någon bok med rim o ramsor =)

• Fille Fjonkan

Om du är för tråkig för honom kommer han att säga ifrån

Det blir ju inte så särskilt avancerade lekar med så små barn. Jag brukade sjunga lite. Jag hade några egenkomponerade små truddelutter som inkluderade att vifta omkring lite med barnets fötter i hans/hennes synfält och liknande. Och så lekte vi lite med små skallror och liknande som barnet kunde hålla i och undersöka. Och de gillade att ligga under babygymmet och titta på de saker vi hade hängt upp där. Ganska stillsamt alltså...

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Skåne85

tack för alla svar.
    man är ju lite orolig för att vara en tråkig morsa =)
    han leer så mycket åt "främmande" men inte alls så mot mig eller pappa så det var därför jag undra om han tycker vi är tråkiga =)

jag får ta och lära mig lite barn ramsor också känns det som, första barnet så det är ju inte så lätt =)

• Halvblod

Det kan ju bara du själv känna av om ditt barn har behov av.
    Vår dotter har alltid behövt underhållning och aldrig varit ett barn som ligger och myser och nöjer sig med närhet.
    Lekande var dock inte mer avanserat än att vi sjöng, lekte ramsor, dansade (ibland tillsammans med henne ibland för henne). Annars var det någon skallra eller gosedjur som man busade lite med.

• Silverkatten06
    Skåne85 skrev 2009-05-21 08:29:16 följande:
    tack för alla svar. man är ju lite orolig för att vara en tråkig morsa =) han leer så mycket åt "främmande" men inte alls så mot mig eller pappa så det var därför jag undra om han tycker vi är tråkiga =) jag får ta och lära mig lite barn ramsor också känns det som, första barnet så det är ju inte så lätt =)
    Jag är urusel på barnramsor, kommer inte ihåg många alls. Men jag brukar hitta på egna små trudelutter och sjunga för mina barn, min 10-månaders tycker att jag är en rock star
    Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
  • Skåne85
    Silverkatten06 skrev 2009-05-21 14:43:48 följande:
    Jag är urusel på barnramsor, kommer inte ihåg många alls. Men jag brukar hitta på egna små trudelutter och sjunga för mina barn, min 10-månaders tycker att jag är en rock star
    haha ja det blir att man lalar lite. sen tänker man...hoppas ingen hörde mig så jag gjort bort mig =)
  • wiizz

jag pratar mest med minlilla...
    brukar lyssna på musik på datorn och dansa medans jag håller henne..

Är så trött på alla barn sånger som gått genom alla tider så vi brukar lyssna på magnus uggla, hon verkar gilla det=)

• La Lola

Leka med en 2-månaders?
    Nä, det gör jag inte o det gjorde jag inte med min stora tjej heller.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • lillabebis

jag pratar och sjunger och småleker med min 7 v dotter och hon flinar upp och pratar tillbaka, märks att hon tycker om det

• GrönaDruvan
    Skåne85 skrev 2009-05-21 08:29:16 följande:
    tack för alla svar. man är ju lite orolig för att vara en tråkig morsa =)han leer så mycket åt "främmande" men inte alls så mot mig eller pappa så det var därför jag undra om han tycker vi är tråkiga =) jag får ta och lära mig lite barn ramsor också känns det som, första barnet så det är ju inte så lätt =)
    Våran son log bara åt andra innan också, men sen ca 2 veckor tillbaka skrattar han mycket åt oss!! Han är 3 månader..
    Vi har haft några bebis leksaker som vi skakat framför honom, annars gör man väl inget avancerat..
    Nu tycker han det är jättekul när man tar tag i hans fötter och blåser på dom så det låter...
  • Skåne85

dagen efter jag skrev inlägget så var det jag som var skkkkiiiiit rolig, Liam skratta hela tiden åt mig, eller ja han leer för skrattet har inte kommit igång än =) Men gud vad härligt det är, det räcker att jag visar mig för honom så har han ett smajl ända upp till öronen. Jag är kääääär

• Fille Fjonkan

Låter underbart!

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Wild And Crazy

Exakt lika gammal som min :D

Vi lekerväl inte direkt med henne men pratar och larvar oss, det gör vi ;)
    Hon flinar med hela ansiktet och lyser som en liten sol när man snackar med henne!

• Glass

Ts, jag hade rätt stora problem med att jag inte visste hur sjutton man skulle leka med och stimulera min dotter då hon var ca 2 månader. Mådde rätt kasst över hur dålig jag var på det.
    Sedan upptäckte jag tillslut att hon var alldeles höjd med att ligga och titta på mig, titta lite på annat, titta lite på ett gossedjur och så titta lite till på mig. Hon gillade då jag satt och surfade bredvid henne så att hon såg mitt ansikte. Tydligen så har jag ett rätt rikt minspel då jag diskuterar så det intresserade henne mycket.
    Underskatta inte dina händer senare. Min hand har varit den bästa leksaker för henne länge nu. Att titta på den, känna på den, bita i den, dra i den, suga på den, vända på den och ja allt som man kan göra helt enkelt.

• Skåne85

Glass: haha det är tur att de små är så lätt roade...jag har ju märkt nu ockå att det krävs inte så mkt.
    han utvecklas från dag till dag nu och det är nästan lite skrämande.
    som tex från ena dagen var jag inte ett dugg intressant och nästa dag var jag skit rolig och han smajla åt MIG.
    Från att ha vaknat 2 ggr. per natt varje dag till att bara vakna en gång på en dag så bara....(tyvärr så var det bara en gångsförtelse)
    Men det är skrämande hur fort tiden går !

EricaEkerå: Vad kul med en lika gammal skrutt. Var bor ni någonstans ?

Svar på tråden Hur leker man med en 2 månaders ?