Jag har ett gott muslirecept som jag utgår ifrån, men tar oftast hälften rågflingor och hälften havre, samt mindre mängd socker. Jag brukar blanda i linfrön när det är klart (inte rostas) annars serverar jag russin, frön och nötter till, så man kan välja själv.
1 påse havregryn, ca. 750 gram
1 påse kokos
2 dl vetegroddar
1 dl honung
1½ dl farinsocker
1 dl rapsolja
Blanda alla torra ingredienser i en långpanna.
Smält honungen tillsammans med farinsockret och oljan.
Häll blandningen över de torra ingredienserna och blanda ner.
Rosta i 225 grader ca. 10 min.
Du ville veta vad de vad bra för?
Havregryn är en bra källa till en typ av vattenlösliga fibrer som kallas beta-glukaner. De sänker GI-värdet effektivt och är gynnsamma för kolesterolvärdet och tarmfloran. Lågt GI-värde gör att man håller sig mätt längre och att man slipper kraftigt blodsockerfall som gör att man blir trött och mår dåligt.
Kokos - läs www.paulun.se/p2_pop.asp
Vetegroddar är den näringsrikaste delen av vete och erbjuder en mängd nyttigheter även i minsta lilla dos. Vetegrodden är framför allt en värdefull källa till vitamin E, samt rik på omega 3 -fettsyror.
Honung innehåller nyttigare sockerarter än vanligt strösocker. Den innehåller värdefulla mjölksyrebakterier, antioxidanter och vitaminer som stärker immunförsvaret.
Rapsolja är en nyttig olja med stor andel enkel- och fleromättade fetter bl.a. omega 3. Som kallpressad har den alla naturliga nyttiga ämnen kvar.
Linfrön är rika på fiber och ett nyttigt fett som heter omega 3. Det behövs bl.a. för att hjärnan ska fungera bra. Det sänker också GI så man håller sig mätt och håller tarmarna i ordning.