• Anonym

Vilken blodtrycksmätare ska man lita på? "automat" eller "manuell"?

Jag är lite fundersam...

Vilken sorts blodtrycksmätare är egentligen den mest tillförlitliga?
    En såndär automatisk som blåser upp sig själv och siffrorna kommer upp på skärmen efteråt eller en manuell där en person pumpar och har stetoskop för att lyssna och räkna?

Jag har alltid haft på gränsen till högt blodtryck hos bm, 135/85 sist (en såndär automatisk mojäng). Men samma dag var jag på sjukhuset för att kolla upp en annan grej å där tog en sköterska blodtrycket "manuellt" (eller vad det nu heter, men jag säger manuellt) Det var då lite lågt enligt henne. 100/60. Hur kan det skilja så mycket? Hon var dessutom sköterska på en hjärtavdelning så hon borde ju kunna sånt där.

En annan gång när jag fått blodtrycket taget av en hjärtläkare så sa hon också att det var lite lågt. Typ 100/60 eller liknande då också.

Vilken ska man lita på?

• Svar på tråden Vilken blodtrycksmätare ska man lita på? "automat" eller "manuell"?
  • Anonym

Inte nån som vet?

• Eisa

Du ska lita på det manuella. De automatiska borde egentligen inte ens användas på sjukhus men gör det ändå pga tidsbrist och bekvämlighet.

• Anonym

Okej. Du vet inte vad det är som gör att den inte är tillförlitlig?

Men shit va konstigt... Jag har då gått omkring och trott att jag har haft på gränsen till högt blodtryck och halvt oroat mig när jag egentligen har ett bra, om än lite lågt, men det är ju mycket bättre med lite lägre än högt när man är gravid vad jag förstått.

Måste ta upp det här med bm nästa gång vi ses. Så hon får ta bt manuellt då och se. 

Det var ett stort orosmoment det där blodtrycket förra gången jag var gravid, då det steg upp mot 140/95, enligt den mätaren. Fick göra ekg och extra kontroller. Jag hade nog inte alls behövt oroa mig.. Och tänk så många som den visar fel på som inte alls behöver oroa sig egentligen. Hmmm.

• Anonym (S.)

De automatiska är inte dåliga på något vis alls. Hade de vart så opålitliga hade man inte fått använda dom alls.

• Anonym
    Anonym (S.) skrev 2009-05-21 11:42:46 följande:
    De automatiska är inte dåliga på något vis alls. Hade de vart så opålitliga hade man inte fått använda dom alls.
    Det förstår jag iofs också. Men att den kan skilja så mycket på dem är ju väldigt konstigt.
  • Anonym (Manuell)

Jag skulle till 100% mer lita på de manuella. Då hör man ljudet. Med de automatiska måsten man va extrem noga med att sätta den rätt och ha armen i rätt höjd.
    På Akademiska i Uppsala har de slutat med automatiska (enl vad jag hört av kompis som jobbar där) för det är lätt att de visar fel.

Om du är osäker kan du beställa till hos distriktssköterska för att kolla blodtrycket igen manuellt.

• Anonym (Manuell)

Jag skulle till 100% mer lita på de manuella. Då hör man ljudet. Med de automatiska måsten man va extrem noga med att sätta den rätt och ha armen i rätt höjd.
    På Akademiska i Uppsala har de slutat med automatiska (enl vad jag hört av kompis som jobbar där) för det är lätt att de visar fel.

Om du är osäker kan du beställa till hos distriktssköterska för att kolla blodtrycket igen manuellt.

• Anonym (lita på manuella)

jag var också hos en hjärtläkare och tog blodtryck och då hade jag också lågt enligt henne 110/60. men manuell.

har under åren haft 120/80 med manuell.

för en tid sedan tog jag blodtryck hos sköterskan med automatisk och vips så låg mitt blodtryck på 136/86????

Så jag tror faktiskt mer på den manuella !

• Eisa
    Anonym (S.) skrev 2009-05-21 11:42:46 följande:
    Jo de är dåliga. De visar fel om man inte sätter dem på armen på rätt sätt, eller om man har oregelbunden puls eller flimmer, med mera.

De avvecklar dessa från sjukhusen mer och mer, eftersom det uppstår så många felvärden. Det var en stor artikel om detta i Vårdfacket för nån månad sen.
  • Anonym (22122)

är de inte så också att blodtrycket kan gå lite upp och ner?

här på sjukhuset så ska man vila minst 20 minuter man ska ligga ner blunda och bara ta det lugnt
    annars är risken stor att man får felaktiga siffror

kan det inte vara något sådant som gör att det skiljer sig åt?

jag har enbart hört bra saker om dom automatiska blodtrycksmätarna

Svar på tråden Vilken blodtrycksmätare ska man lita på? "automat" eller "manuell"?