• Liam05 och Milton08

Nån som haft barn som varit rosslig å slemmig i flera månader i följd??

Min son på 6 månader har varit rosslig å slemmig nu i säkert 4-5 månader. å han är snart 6.5 månad gammal.. Dem har inte röntgat han, bara lyssnat på han.. Han har haft svårt att andas å fått hjälp via akuten 2 ggr. Blev inlagda första gången vi va där pågrund av sndningssvårigheter. Vad har oraken varit på era barn?? Min son har tydligen astma. Ska till Barnmottagningen på Måndag å kolla upp de å få medicin för de tydligen.. Men vill veta om de varit astma, eller lunginflammationeller nått sånt.. Eftersom dem inte röntgat han, så tvivlar ja på om de inte kan vara lunginflammation iallafall eller nått.. Dem har lyssnat på han flera ggr å säger att NÄÄ det e ingen lunginflammation, han e helt enkelt bara rosslig. Men jaaaa.. Jag vet inte va ja ska tro om detta.. Slemmig å rosslig i nästan början på hans liv i typ 5 månader.. Kan ju inte vara riktigt normalt. Men som sagt. Vad har era barns resultat varit?

♥Liam & Milton♥ är Mammas prinsar.
  • Svar på tråden Nån som haft barn som varit rosslig å slemmig i flera månader i följd??
  • TeZs

Stackars liten! Jag har inget svar, men har en liten som blir 5 månader idag, han har varit rosslig o slemmig i ca 2-3 månader nu. Började med att vi fick åka in o ut till vårdcentraler o akuten så han fick inhalera ventolin vid 3 tillfällen, och fick kortison vid 2 tillfällen. Dem pratade först om förkylningsastma, våran äldsta son hade det vid ett tillfälle men har nu växt bort på honom, men sedan sist vi var inne för några veckor sedan behövdes ingen inhalation, blodprov visade inget, har det gjort det på din son?
    Men det ger sig aldrig helt! Nu har hostan gett med sig nästan helt men slemmet o rossligheten ger sig inte helt.Ger mollipect varje dag! Vi ska snart till bvc så då ska jag ta upp detta igen o kräva ytterligare undersökning.
    Kommer följa denna tråd o se hur det går för er!=) Lycka till o hoppas han får må bra snart!

• Liam05 och Milton08
    TeZs skrev 2009-05-21 02:23:43 följande:
    Stackars liten! Jag har inget svar, men har en liten som blir 5 månader idag, han har varit rosslig o slemmig i ca 2-3 månader nu. Började med att vi fick åka in o ut till vårdcentraler o akuten så han fick inhalera ventolin vid 3 tillfällen, och fick kortison vid 2 tillfällen. Dem pratade först om förkylningsastma, våran äldsta son hade det vid ett tillfälle men har nu växt bort på honom, men sedan sist vi var inne för några veckor sedan behövdes ingen inhalation, blodprov visade inget, har det gjort det på din son? Men det ger sig aldrig helt! Nu har hostan gett med sig nästan helt men slemmet o rossligheten ger sig inte helt.Ger mollipect varje dag! Vi ska snart till bvc så då ska jag ta upp detta igen o kräva ytterligare undersökning. Kommer följa denna tråd o se hur det går för er!=) Lycka till o hoppas han får må bra snart!
    När vi låg inne första gången hade hade problem med andningen så sa dem nått om förkylningsastma me.. Men sa inte konkret om att de va de.. Dem tog blodprov som visade att han hade skit i kroppen.. Men kollade inte upp när vi skulle åka hem om de sjunkit.. Fick åka hem efter 3 nätter, UTAN medicin. Inte ens Bricanyl som typ alla andra får vid enbart lite hosta.. Milton hostade som sjutton, å även hade svårt att andas. Ändå fick vi inget me oss hem för de.. Folk tyckte de va as dåligt i min omgivning. Andra gången ja va inne för han inte åt på 17 timmar ena dagen, 7 timmar andra dagen, å så fortsatt de, så fick jag tillslut Ventoline Oral lörsning för att ja krävde att få nått. Men Milton vägrade ta de, spydde bara han såg skeden eller sprutan mer eller mindre. Hopp, sen 2 dagar efter de så åkte ja in me han igen. Då va han kass i magen å bajsade vatten. Ursäkta detaljer, men Bajset va verkligen färgat vatten. Hur ofta e bajset de.. Typ aldrig, Inte ens vid Magsjuka typ. Men iallafall.. Läkaren sa, Ge Mindre Ersättning men oftare bara, så blir han nog bättre. Jovisst blev han bättre efter de. Men sen åt han skit kasst igen, dissade vällingen åt jätte sällan. Så jag började med Majsvälling några veckor innan han blev 6 månader. Va ju tvungen att försöka få i han mat. Ville han hellre ha Vällingen istället för ersättningen så visst.. KLart ungen får börja me vällingen tidigare då.. Han blev ju as hård i magen av den, men de gör tändera iordning nu..   Iallafall.... Sen blev han "frisk" Ingen feber fortsatte äta.. Sen bara ett litet tag efter, så blev de samma igen.. Jätte slemmig som verkligen märktes mer än bara rossligheten. Han hade svårt att andas. Så ja ringde in till SVU, dem sa att ja skulle åka in me han.. Så ja åkte in me han.. Blev där i 3 timmar å han fick andas Ventoline. Dem lyssnade på han efteråt, å han svarade bra på Medicinen så vi fick åka hem. MED en flaska Bricanyl.  Då hade han ingen feber heller, så dem höll ju inte kvar han för de.. Men när vi kommit hem samma dag, å sovit i typ 3 timmar tills Storebrorsan vaknade, så hade han ju såklart feber när han vaknade.. Faan sa ja, varför kunde han inte haft de när vi va inne.. Så kanske dem hade kollat ut han mer.. Men med min vanliga otur så skedde de hemma 3 timmar efter att vi kommit hem från Akuten. Aja.. Så nu har han haft feber i 9-10 dagar.
    Men så va vi på BVC förra veckan. Hon lyssnade på honom å sa direkt. HAN HAR ASTMA. JAG KAN INTE SE BORT FRÅN NÅNTING, HAN HAR ASTMA. Aha sa ja.. De va la bra, antar ja. JA för ja fick ju veta varför han har haft svårt att andas.. Så hon sa de att ja skriver en remiss till Barnmottagningen så får dem visa er hur man tar medicinen.. ( Vi har inte fått nån än, får nog de då) Å så får du Mollipect sålänge. Jaha sa ja.. Men de blir ju jätte bra de. Så kanske ja slipper åka in me han så fort han får svårt att andas, så kan ja ju lösa detta själv.. Så nu på Måndag ska vi vara på Barnmottagningen å få Medicinen mot Astman.. Å får vi inte de, då jävlar.!!! Å så ska ja bannemej kräva att dem röntgar lungorna, å gör allergitest.. Jag vill ha allt uteslutet mot allergi å lunginflammation.

De blev lite långt.. Hehe.. Vet inte om ja fått me allt men.. Varit inne på BarnMottagningen å privatläkare å akuten innan detta. Då har dem bara sagt att detta kan vi inget göra nått åt.
  • emmasophia

Min son har varit slemmig och rosslig sedan 5 veckors ålder. Nu är han 13 månader är multiallergiker och får astmamedicinen Airomir 4 ggr per dag. Astmamedicinen hjälper hyffsat men vi tror att hans "astma" är mest reaktion på maten han äter eftersom det förvärras varje gång vi testar något nytt. Slemmig kan man ju vara pga trånga luftvägar så det är inte alltid nåt "fel" på barnet utan det kan växa bort när som helst. Hoppas ni får snart veta vad det beror på!

• Mamma S

Har ni fått någon astmamedicin till honom? Vad har han fått för medicin på sjukhuset? Har den hjälpt bra?

Det kan ju vara astma, men jag tänker också på att man kan få sådana symptom om magmunnen inte sluter tätt så att vätska från magsäcken läcker upp och rinner över i luftstrupen (reflux). Har någon pratat om det? Kräks sonen mycket, eller får uppstötningar?

• Liam05 och Milton08
    emmasophia skrev 2009-05-21 11:36:35 följande:
    Min son har varit slemmig och rosslig sedan 5 veckors ålder. Nu är han 13 månader är multiallergiker och får astmamedicinen Airomir 4 ggr per dag. Astmamedicinen hjälper hyffsat men vi tror att hans "astma" är mest reaktion på maten han äter eftersom det förvärras varje gång vi testar något nytt. Slemmig kan man ju vara pga trånga luftvägar så det är inte alltid nåt "fel" på barnet utan det kan växa bort när som helst. Hoppas ni får snart veta vad det beror på!
    Jag har oxå börjat fundera över allergi faktiskt.. Ska be dem göra allergi test när vi kommer dit på Måndag. När vi varit inne så har han fått andas in Ventoline. Han har svarat bra på dem behandlingar med Ventoline han fått.. När vi kommer till Barnmottagningen på Måndag så e de meningen att vi ska få Medicin t han va ja fattade de som... Jag vet inte så mycke än.. Bvc läkaren sa inte så mycke mer än att HAN HAR ASTMA, JAG SKICKAR REMISS TILL BARNMOTTAGNINGEN! SÅ FÅR DEM VISA DIG HUR MEDICINEN FUNKAR.! Så ja antar att det e meningen att han ska få medicin. Han har även MASSA klet i ögonen.. Får man väll vid typ Pollenallergi va? Jag har ingen kontakt me MIltons Pappa, men ja frågade vid inläggningen vid första behandlingen med Ventoline när vi blev inlagda, om Pappan haft FörkylningsAstma när han var liten. Men han skrev å svarade att han hade PollenAllergi.. Å de e väll ärftligt va? Jag vet ingenting om Pappans Barnsjukdomar å han undviker å prata me mig, så ja kan inte få veta så mycke. Tyvärr..  
  • emmasophia

Liam05 och Milton08 skrev 2009-05-22 09:29:38 följande:

Jag har oxå börjat fundera över allergi faktiskt.. Ska be dem göra allergi test när vi kommer dit på Måndag. När vi varit inne så har han fått andas in Ventoline. Han har svarat bra på dem behandlingar med Ventoline han fått.. När vi kommer till Barnmottagningen på Måndag så e de meningen att vi ska få Medicin t han va ja fattade de som... Jag vet inte så mycke än.. Bvc läkaren sa inte så mycke mer än att HAN HAR ASTMA, JAG SKICKAR REMISS TILL BARNMOTTAGNINGEN! SÅ FÅR DEM VISA DIG HUR MEDICINEN FUNKAR.! Så ja antar att det e meningen att han ska få medicin. Han har även MASSA klet i ögonen.. Får man väll vid typ Pollenallergi va? Jag har ingen kontakt me MIltons Pappa, men ja frågade vid inläggningen vid första behandlingen med Ventoline när vi blev inlagda, om Pappan haft FörkylningsAstma när han var liten. Men han skrev å svarade att han hade PollenAllergi.. Å de e väll ärftligt va? Jag vet ingenting om Pappans Barnsjukdomar å han undviker å prata me mig, så ja kan inte få veta så mycke. Tyvärr..  
    Pollenallergi är ofta ärfligt men det är ytterst sällsynt att så här pass små barn kan reagera på pollen. Egentligen behöver kroppen minst 1 vår för att utbilda antikroppar dvs barn som debuterar med pollenallergi är oftas 2 eller 3 år gamla som yngst. MEN det händer att även bebisar drabbas men inte ofta!! Klet i ögonen är inte heller så ovanligt om man har trånga tårkanaler för det problemet har vi oxå haft!! Nu kan jag inte minnas exakt när min son blev bra i ögonen men han var minst 6 månader då om inte äldre. Har inte skrivit upp det tyvärr. Kom på att vad äter din son? Smakisar och så? OM han nu har risk för pollenallergi kan man även reagera på tex äpple. Under pollensäsongen alltså. Det här med barnallergier är ett jungel som är jättesvår för många mest för att man kan aldrig lita på ett allergiprov pga alla falska negativa svar. Man måste gå efter symptomen. Berätta gärna vad de sa på Barnmott!! Om ni får astmamediciner så är det mest sannoligt att ni får en liten inhalator som man sprutar astmamedicinen (Ventoline el Airomir) i och så andas han in det via en liten mask. Tar lite tid för barnet att lära sig tekniken men min son hänger på masken numera :)
  • Liam05 och Milton08
    emmasophia skrev 2009-05-22 13:26:35 följande:
    Pollenallergi är ofta ärfligt men det är ytterst sällsynt att så här pass små barn kan reagera på pollen. Egentligen behöver kroppen minst 1 vår för att utbilda antikroppar dvs barn som debuterar med pollenallergi är oftas 2 eller 3 år gamla som yngst. MEN det händer att även bebisar drabbas men inte ofta!! Klet i ögonen är inte heller så ovanligt om man har trånga tårkanaler för det problemet har vi oxå haft!! Nu kan jag inte minnas exakt när min son blev bra i ögonen men han var minst 6 månader då om inte äldre. Har inte skrivit upp det tyvärr. Kom på att vad äter din son? Smakisar och så? OM han nu har risk för pollenallergi kan man även reagera på tex äpple. Under pollensäsongen alltså. Det här med barnallergier är ett jungel som är jättesvår för många mest för att man kan aldrig lita på ett allergiprov pga alla falska negativa svar. Man måste gå efter symptomen. Berätta gärna vad de sa på Barnmott!! Om ni får astmamediciner så är det mest sannoligt att ni får en liten inhalator som man sprutar astmamedicinen (Ventoline el Airomir) i och så andas han in det via en liten mask. Tar lite tid för barnet att lära sig tekniken men min son hänger på masken numera :)
    Ja de kanske e så att små barn som Milton inte kan/får pollenallergi vid så liten ålder.. Så de e väll bara antagligen Trånga tårkanaler. Han äter bara Välling.. Får inte i han smakisar.. Han bara kväljer sig å spyr, eller tokstänger igen munnen. Han e svår med maten vill ja lova. Så där e de ingen risk att han fått nån allergi ifrån iallafall.. Vet inte va de kan vara..
    Ja nån medicin me mask blir de iallafall.. Men vet inte alls vilken.. Men jag uppdaterar mer när vi varit på Barnmott.
  • TissTassTess

Hej TS!

Jag tycker att det låter väldigt mycket som om din son har förkylningsastma.
    Precis som du har haft det, har vi haft det med våran son.
    Han är född 4 månader för tidigt så hans lungor är lite klenare också.

Men det började förra sommaren med en förkylning och 2 akutbesök för inhallation, sen fortsatte vi så ca varannan vecka i 5 månader innan han fick sin astmamedecin. efter det har vi bara varit till akuten totalt två ggr. och nu klarar han av en förkylning utan akutbesök om han bara får sin inhallation.

Hoppas ni snart får en riktig förklaring och att han blir bättre. För det finns verkligen inget värre än långtids sjuka barn.

• Maggiepuh

Min son var likadan från 8 månaders ålder. Fick pulmecort och airomir mot den sk förkylningsastman som tog slut efter att polyperna och mandlarna togs bort i januari (2 år 10 mån var han då). Förkylning på förkylning och inget hjälpte.

Vill inte skrämma upp dig men i början av månaden fick sonen lunginflamation och de låter helt annorlunda då.

• Liam05 och Milton08

Sååå.. Nu va vi på Barnmottagningen igår.. Han fick Pulmicort å Airomir som ni andra fått t era barn. Sen så visade de sig att han hade Öroninflammation på ena örat, så där blev de även Kåvepenin me.

Så nu får vi se om dessa mediciner gör att han blir frisk igen.. Hoppas!!

Svar på tråden Nån som haft barn som varit rosslig å slemmig i flera månader i följd??