• Anonym (Pingla?)

Hur gör man sig fin?

Jag är väldigt tafatt när det gäller kläder, smink och hår {#lang_emotions_embarassed} Jag vet liksom inte vad jag passar i och känner mig alltid obekväm och utspökad om jag försöker göra det där lilla extra. Jag är ganska storväxt, både lång och lite kraftig och har svårt att känna mig kvinnlig Jag skulle så gärna vilja göra mig fin för min man så att han tycker att jag är söt, men hur ska jag göra?

Någon här som har något råd eller tips? Eller kanske nån som känner likadant?

• Svar på tråden Hur gör man sig fin?
  • lillekatt

Oj..lite svart att hjalpa nar man inte vet hur du ser ut, vilken stil du gillar osv. Jag tycker du kan ta kontakt med nagon av dina vanner som verkar "ha koll" och ta en heldag pa stan eller liknande, sa kan hon hjalpa dig med att hitta ratt klader. Forsok annars att framhava det som din pojkvan/du tycker ar snyggt pa dig, ar man lite rund om magen, men har snygga ben sa kan man framhava det istallet genom att ha en kortare tajtare kjol med strumpbyxor under som haller in magen osv.. Det ar kul nar man val hittar vad man passar i :)
    Lycka till!

• Nyfiken gul

När man inte är van så är tipset att gå försiktigt fram.

jag tror inte att du skulle känna dig bekväm eller snygg om du fixade till dig från topp till tå, du skulle nog bara känna dig utklädd.

Så mitt tips är att börja med en sak i taget.

Fundera kanske på att göra något fint med håret? Du har säkert en massa tidningar hemma att titta i och se vad som skulle kunna vara läckert att prova. Använd locktänger, snoddar, tofsar, klämmor osv för att prova dig fram och se vad du kan tänka dig att göra med håret.

Likadant med sminket. Ta det försiktigt om du inte är van, du ska inte lägga en party-makeup om du inte använder smink alls.. Börja kanske att vänja dig vid lite mascara, läppstift och lite puder?

När du känner dig okej med håret och det lilla sminket så kan du genast på ett par minuter bara svänga ihop en frisyr och sätta på lite färg så ser du på en gång både piggare och snyggare ut. Och du kommer att trivas!

När du kommit så långt så kan du sen fortsätta med att hitta några snygga kläder.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym (Sossi)

Jag känner mig fin när jag tex har duschat (och då skrubbat kroppen, gjort en inpackning och sen smort in mig), lackat tånaglarna (fingrarna med, men det gillar ju inte alla). Om man själv känner sig fin, då brukar andra tycka att man är det också (har ju en hel del med utstrålning att göra).

• Takex

Lättast är att gå försiktigt fram för då blir inte förändringen så stor och då hinner man vänja sig mer och mer. Man kan börja med sånna tips du fått som ansiktsmasker osv osv så du känner sig fräsch och fin själv, för dig själv och sedan vågar du ta det steget längre, kanske någon hårfärg och klippning. Oftast kan det göra väldigt mycket! En hårfärg som passar in på dig, fyller i linje ri ansiktet (ögonbryn, ögonfransar) liksom lyfter fram.

Exempel är mig själv, jag har en brun naturlig hårfärg medan mina ögonbryn och fransar är väldigt mörka och likaså mina ögon. Jag blir mycket finare när jag har en mörkare hårfärg än min riktiga för den stärker de naturliga färger jag redan har. Prova något liknande, behöver inte vara hysteriskt färga håret oranged med lila slingor för att det ska vara en ändring som syns!

Smink tycker jag man ska vara försiktig med, lite foundation av de mer hälsosamma sorterna (jag gillar Nivea) är perfekt eftersom det är en lotion i princip med lite pigment i, den sitter på huden och skyddar den mot smuts underdagen och får en att se aningen piggare ut och lit ejämnare i huden. Lite mascara är också fint för att stärka färgen i ögonfransarna, eventuellt lägga på lite längd. Ögonbryns penna som matchar med ögonbrynen också för att framhäva färg och eventuellt göra dom lite tjockare om man har glesa. Dessa små ändringar gör massor men det som kommer impondera på din man mest med allt det här som kommer få honom att tycka att du är vacker är hur du känner med dig själv, du känner dig bekväm och säker med dig själv. Det är den utstrålningen som man egentligen vill uppnå med smink.

Så prova dig fram försiktigt och var inte rädd för att visa dig bland andra, det är när du får ditt första "Va fin du är idag" eller "Va fräsch och pigg du ser ut!" som du helt plötsligt ser dig själv helt annorlunda!

• Anonym

Ett bra tips är att boka tid hos en stylist som kan ge dig praktiska enkla tips, dels när det gäller färger, frisyr och klädstil. Jag gjorde det när jag pga medicinering gick upp 15 kg och tappade bort mig i kläddjungeln. Fick jättebra tips och råd och har sparat hur mycket pengar som helst på att undvika felköp...

• agua

Håller inte riktigt med Takex när jag gjorde min stora förändring gjorde jag allting samtidigt och jag kunde inte sluta titta på mig själv i spegeln var så nöjd.

Det första jag gjorde var att gå till frissan där hjälpte hon mig att välja färg och frisyr. Passar bäst i rödbrun med kopparslingor har jag märkt efter mycket testande. Har alltid samma hårfärg så jag går efter den när jag väljer klädersfärg. Sen är jag mullig och passar då bäst med kläder som

www.lindex.com/Product/ImageZoom.aspx

denna. Alla tröjor som slutar under brösten och sen är lite lösare på magen sitter jätte fint på mig.

Sen när de gäller sminket så bör du ha minst två ögonskuggor hemma för att få en fin ögonmakeup. En ljus som highlighter och en mörkare ton som ger djupet i ögat.

Tips: Vill du framhäva din ögonfärg ska du använda kontrastfärg, det vill säga har du blå ögon bör du ha ögonskuggor som går i aprikos, terrakotta och brunt och har du bruna ögon bör du använda ögonskuggor som går i blått, violett och rosa.

Sen om man är mullig så är de oftast vaderna som är fina eftersom det är de som får bära upp vikten. Så ta gärna ett par skor som gör dem vackra mina favoriter är ett par vagabond pumps.

Sen accessoarer tänk på vilken färg dina kläder har. Typ brun tröja passar jätte bra med guld. Använt mycket armband och har ett stort halsband dock så har du något stort på tröjan typ brosch så skippa halsbandet. Det blir för mkt på samma gång.

Fråga gärna om du vill ha mer tips

• Takex
    agua skrev 2009-05-21 11:23:29 följande:
    Håller inte riktigt med Takex när jag gjorde min stora förändring gjorde jag allting samtidigt och jag kunde inte sluta titta på mig själv i spegeln var så nöjd.
    Det är från person till person. Tyckte TS verkade mer lik mig. Jag provade att göra en stor och hatade det och drog mig för att göra det igen. Ttt par år senare gjorde jag det steg för steg och idag är jag den mest "dolled up" tjejen i min umgängeskrets.
  • Anonym

Jag skulle börja med att gå till frissan. Sen skulle jag skita i hur jag brukar se ut och säga till hon/han som klipper. Gör vad du vill! Gå gärna till ett ställe du aldrig varit till förut, annars är det lätt att fastna i gamla hjulspår. =)

Sen skulle jag låta någon plocka ögonbrynen (om du inte gör det redan) För det gör en jäkulsk skillnad om dom är plockade på rätt sätt.

Vidare skulle jag ta med en kompis på stan som får hjälpa till att titta på kläder. Redan innan ska du klart och tydligt förklara för henne att hon får bara säga att det är snyggt om det är det på riktigt. =) Se till att du börjar med att köpa rätt sorts underkläder för dig. Nu vet jag inte hur du ser ut, men det är väldigt viktigt, speciellt om man är stor runt tuttarna med en bra BH.

Sen tror jag du är redo för att ta din man med storm!

• Anonym (Pingla?)

Tack för alla fina svar{#lang_emotions_heart}

Jag ska verkligen ta till mig era råd. Så snällt av er att ta er tid och hjälpa mig

Jag tror att mycket av problemet ligger i att jag är en typisk jeanstjej som vill ha bekväma kläder. Konsten är nog att hitta kläder som både är snygga och bekväma

Imorgon tänkte jag ha detta till jobbet: snygga träningsskor, smala (men inte tajta ) jeans, en söt rutig blus och så min kära bruna skinnjacka. Vad tror ni om det? Borde jag byta ut träningsdojorna mot lite finare skor? Jag kanske känner mig lite elegantare och kvinnligare då?

• agua

Om det är fint väder så kan du ju ha ett par ballerina liknande skor både sköna och fina till ledig klädsel

• Nadjis

Jag älskar ballerinaskor. Sköna att gå i och feminina. :) Fast det är ju inte alla som gillar skor i den modellen.

• Anonym (em)

Om du är en typisk jeanstjej så blir det uppklätt med en fin tunika eller liknande till.
    Man vill ju vara fin men ändå känna sig bekväm.

Använd ballerinaskor, skönt och mycket snyggare än träningsskor.

Gå till frisören och fixa upp dig.

Om du vill lära dig sminka dig (om du inte kan det alltså) så finns det kurser på Make-Up Store. De kostar typ 500:- men man får produkter för samma värde så själva tipsen kostar inget.

Själv använder jag diadem när jag vill känna mig fin. Diadem och glitter får mig alltid att känna mig fin.

• Anonym (Pingla?)

Jag har ett par väldigt fina ballerinaskor i naturfärgat skinn, de kan jag ta

• agua

jätte bra TS :)

om du föresten sätter ut en bild på dig så kan vi hjälpa dig mer

• Nyfiken gul

Ett till tips..

Jeansfolk brukar tyvärr bli lite sjaskiga efter ett tag  då jeansen sitter på istället för ett par mjukisbyxor.. men dom används på samma sätt som mjukisar..

Vill man ha jeans ska man självklart få ha det - men det är skillnad på jeans och jeans.

Använd inte vanliga vardagsjeans att klä dig i om du vill känna dig fin.
    Unna dig istället lyxen att köpa ett par fina jeans i någon läcker färg och i ett läckert utseende (strass, paljetter, stenar, mönster osv... )  och avänd dom när du vill känna dig lite finare - och bara då!

Så lär dig skilja på jeans och jeans så ska du se att du får en bekväm OCH snygg garderob som du kan matcha med läckra glittertoppar och söta blusar!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Takex

Anonym (Pingla?) skrev 2009-05-21 18:40:18 följande:

Tack för alla fina svar Jag ska verkligen ta till mig era råd. Så snällt av er att ta er tid och hjälpa mig Jag tror att mycket av problemet ligger i att jag är en typisk jeanstjej som vill ha bekväma kläder. Konsten är nog att hitta kläder som både är snygga och bekväma Imorgon tänkte jag ha detta till jobbet: snygga träningsskor, smala (men inte tajta ) jeans, en söt rutig blus och så min kära bruna skinnjacka. Vad tror ni om det? Borde jag byta ut träningsdojorna mot lite finare skor? Jag kanske känner mig lite elegantare och kvinnligare då?
    Hehe jeans ser jag inte som bekvämt! Vill alltid ur dom när jag kommer hem! Men so far so good! Jeans har fin färg och är fina så länge man inte kör American style. Du behöver inte köpa tajta urringade kläder utan våga dig på färger istället. Mörklila och millitär grönt t ex, gärna ihop! Varför inte orange? Gå till en affär, hitta en tröja du gillar och som verkar bekväm och ta en i varje färg! Sen prova på och var inte kritisk mot dig själv. Bara en sån sak gör massor! Speciellt med lite ny hårfärg!

Om du gillar skjortor, bra! Men våga på dig något med kanske lite glitter tråd i och mer utmanande färger. Rosa är perfekt när den är illrosa blandat med mjukare rosa.. osv.. försök att undvik skjortor som ser ut som uniformen på Konsum.
  • HjärterEss

o jag ser att många gillar ballerina skor, kan ni kanske tipsa om några fina sådana skor, går bra ifall dom också har en liten klack!!!!

TACK

• Apmor2

har bara läst ts
    Vill man vara snygg så måste man ha ngt man är bekväm i för oavsett hur fin kläning du skulle kunna ha, den skulle kunna sitta perfekt så märks det om du inte är bekväm i det och det är väldigt osexigt och avtändande.
    Självförtroende är sexigt!!
    Sen spelar det mindre roll vad man väljer att klä sig i.

• Anonym

Ofta blir/ser personen fin ut då de trivs med sig själv och satt på sig kläder de tycker i de färger de gillar.

Sen många redan här sagt att man ducha tvätta håret gör en inpackninge, har du långt hår sätt upp håert på et sätt du inte brukar göra.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-21 11:16:12 följande:
    Ett bra tips är att boka tid hos en stylist som kan ge dig praktiska enkla tips, dels när det gäller färger, frisyr och klädstil. Jag gjorde det när jag pga medicinering gick upp 15 kg och tappade bort mig i kläddjungeln. Fick jättebra tips och råd och har sparat hur mycket pengar som helst på att undvika felköp...
    Fins stylister fortfarande? Vad kostar ett sådan besök?
Svar på tråden Hur gör man sig fin?