• Angel eyes

Frågor om bröstinflammation

Ni som vet;
    -Vad är det för symptom?
    -Kan bakterierna smitta barnet?
    -Hur behandlas det?
    -Hur tar man prov/odling?

Misstänker att jag drabbats, gör fruktansvärt ont i bröstet även när jag inte ammar. Känns som om någon sitter och sticker nålar i bröstet inifrån... Bahandlas för svampinfektion, men det blir inte bättre... Någon som har råd att ge? Amningen gör så ont så jag gråter...

• Svar på tråden Frågor om bröstinflammation
  • Angel eyes

puffelipuff... Ingen som kan ge råd?

• mammamaj

ont ont!!! precis så började det... ont mellan amningarna långt under armhålan, frågade på bvc å både sköterskan å läkaren sa att det var mjölken som rann till... jaja tänkte jag men ett par tre veckor senare hade jag så ont å var vit på ena bröstvårtan så jag sökte upp en barnmorska på bb som hjälpte mig å jag fick svampmedicin(sonen var 10v.) Åt det i en och en halv vecka innan jag ringde gråtandes tillbaka å då fick jag penicillin... Då var jag sårig å blödde när sonen åt sen varade såret å det gjorde fruktansvärt j-vla ont!!Är nu inne på 5e dagen med penicillin å tror att det hjälper. *peppar peppar* till och från har jag kunnat amma, pumpen har hjälpt till här och lite ersättning/tillägg... men sonen har inte bajsat på de här 5 penicillindagarna, kanske beror det på det eller så är det ersättningen som spökar...
    Bakterierna/blodet/varet gör det inget om barnet får i sig, tycker jag låter konstigt men bm sa ju att det inte var någon fara, det som händer är att liten bajsar svart när han får i sig blod i mjölken.
    Ingen särskilld provtagning gjordes...

hoppas allt löser sig för dej! KRAM!!! å kolla upp din smärta! det ska inte göra ont! lider med dej, sitter ju i skiten själv oxå!

• Angel eyes

Tusen tack för svaret! Ringde i går till jouren, men de kunde inget göra. "återkom om du får feber" var svaret jag fick. Usch jag blev så ledsen att de inte verkar kunna göra något. I dag känns det lite bättre, men fortfarande är det en pina att amma.

Jag ska försöka härda ut nu, blir det inte bättre till på måndag så får jag ringa igen. Det känns bara så tråkigt att ingen kan hjälpa en om man inte har feber... Att det gör ont fick jag bara rådet "ta en alvedon".... Som om det hjälper...

• Melly

Jag har haft det flera gånger tyvärr. Har lärt mig att man brukar få det i ett bröst åt gången så har du lika ont i båda brösten är det antagligen inte inflammation utan svamp.

Symtomen för mig när jag hade bröstinflammation var hög feber (39-40 grader) vansinnigt ont inuti och utanpå ena bröstet fast inte i hela utan i en del av bröstet. Rött utanpå där det gjorde ont. Så ont att man skriker om nån nuddar bröstet.

Dom kan ta en odling på lite av din bröstmjölk för att se om det växer bakterier.

Det smittar inte din bebis som tur är utan du kan amma precis som vanligt.

Bröstinflammation behandlas med antibiotika.

• mammamaj

men ring å säg att du har feber!!! du måste ju få hjälp!
    jag skulle nog ha ljugit lite om jag var i dina skor...

mitt penicillin som jag äter hjälper inte, ringer tillbaka när kuren är slut om 2 dagar. så får vi väl se vad de hittar på.... taskigt nog är hon som jag brukar prata med på semester nu så jag undrar vad det blir för "tant" som jag får prata med nu.... hoppas hon kan göra något iallafall.

Svar på tråden Frågor om bröstinflammation