• Mellanmjölkens land

    Känner vädersträck, någon annan som mig?

    Jag bara undrar om det finns någon annan som mig:

    Jag känner vädersträcken. Inte så att jag kan peka ut norr och söder men jag kan peka ut att ETT vädersträck är åt ett visst håll. Om jag ställer mig åt ett håll och vrider överkroppen känns en viss vinkel "bäst"/"mest rätt".

    Samma sak gäller när jag sover: Vår förra lägenhet var i sydvästlig-nordostlig riktning och sambon höll på att bli galen på mig. Jag somnade på min sida av sängen men under natten vände jag mig så att jag låg i nord-sydlig eller öst-västlig riktning (beroende på hur vi hade sängen) men jag var helt övertygad om att jag låg rakt.

    Jag känner söder bäst, sen norr, öster och väster känns ungefär lika starkt. Skillnaden är så liten att jag oftast måste titta på t ex solen för att räkna ut vad som är vad.

    Vad jag känner kan bäst beskrivas som att vara ute en solig dag. Man blundar och vänder ansiktet mot solen och det blir rätt varje gång. Jag har ingen nytta av det här utan det ställer mest till problem. Har väl lite svårare att gå vilse i skogen eftersom jag knappast kommer gå i cirklar!

    Jo, jag kan få samma/en liknande känsla när jag ska se om något hänger rakt, vilken skruv jag ska använda(!) etc. Jag försöker att inte låta mitt liv styras av det här men ibland så går det ju inte att undvika.

  • Svar på tråden Känner vädersträck, någon annan som mig?
  • CoolCat

    Va lustigt! Jag brukar också "känna" väderstreck. För mig är det på något sätt viktigt att veta vad norr och söder är.Tänker nästan dagligen när jag är i olika situationer i var väderstrecken är. När jag kör bil och försöker hitta till ställen jag aldrig varit så försöker jag lita på min inre kompass...vilket fungerar för det mesta.
    När jag är ute så tittar jag ofta på i vilken riktning hus hus är byggda. Skulle de inet vara placerade med husväggarna norr-söder-öster-väster utan mer på diagonalen så "konstaterar" jag detta. Kul att det finns andra väderstrecksavkännare än mig själv:)

  • Neko

    Jag tror att det är meningen att man ska kunna detta, läste i en populärvetenskaplig bok för några år sedan att människor har en liten bit metall i näsan som ska göra att de kan känna väderstrecken ifall det inte finns starka magneter i närheten, men vissa känner av det bättre än andra =)

    Fåglar kan ju också detta, så att de kan flytta åt rätt håll på vintern.

  • Hedda Lundberg

    Hej jag kan känna var specifikt norr är och samma sak är det med min pappa vi har båda dock svårt att känna det i tunnelbanor.

  • Vixen90

    Kan ni dela mer er lite till en stackars sate som totalt saknar lokalsinne?

    Hade varit en bra julklapp, liksom.

  • BeaKiddo
    Neko skrev 2009-05-26 00:39:07 följande:

    Jag tror att det är meningen att man ska kunna detta, läste i en populärvetenskaplig bok för några år sedan att människor har en liten bit metall i näsan som ska göra att de kan känna väderstrecken ifall det inte finns starka magneter i närheten, men vissa känner av det bättre än andra =)

    Fåglar kan ju också detta, så att de kan flytta åt rätt håll på vintern.


    Hm what?! I vilken galax var den här boken utgiven?

    Det finns viss forskning som tyder på att vissa människor kanske är känsliga för jordens magnetiska fält, men den är omstridd. Ingen har dock föreslagit att det skulle bero på att vi har metallbitar i våra näsor. Åtminstone det påståendet är lätt att motbevisa.

    Läs här t.ex.:
    blogs.discovermagazine.com/notrocketscience/2011/06/21/humans-have-a-magnetic-sensor-in-our-eyes-but-can-we-see-magnetic-fields/

    phys.org/news/2016-06-evidence-human-ability-earth-magnetic.html
Svar på tråden Känner vädersträck, någon annan som mig?