• OOJaOO

Hjälp med syrenplantering!

Jag funderar på att göra en syrenhäck på våran framsida. Där hade vi en ölandstok tidigare som vi grävde upp förra sommaren för att den var så ojämn och trist. Snål smålänning som man är så tänkte jag stätta syren där istället. Vi har nämligen två sorters syren på våran tomt redan. En lila och en vit. Det är den vita som jag är mest sugen på, men jag vet ingenting om syrener! Jag antar att jag måste veta vilken typ det är för att veta hur tätt jag ska sätta dem? Sticklingar (heter de så?) ska man ta har jag förstått, men vilken del av syrenen är det? Som du märker så kan jag ingenting om detta så jag tar all hjälp jag kan få!

• Svar på tråden Hjälp med syrenplantering!
  • OOJaOO

*puff*

Ingen som kan hjälpa mig?

• Ariel o Melodys Mom

Pappa satte sticklingar som häck för drygt 5 år sedan och då satte han dem med 1 meters mellanrum.

• OOJaOO

Jag har googlat och hittat många sådana artiklar, men jag hoppades att få lite mer handfasta råd av någon som vet vad det handlar om!

• Diablo

På vissa växter kan man ta sticklingar, man klipper av mindre grenar på en längd av circa 10-15cm, sätter sticklingarna i sandblandad jord i krukor. Du vattnar, och har man tur så kommer det nya rötter. Sedan skolar du om dem till större krukor och tillslut när du har en levnadsduglig bra etablerad planta med mycket små rötter så kan du plantera ut den.

Jag kan dock inte säga om detta går med syren, du får väl göra ett test utan värde, ta några sticklingar i år och prova och går det bra sätt igång projektet nästa år!

Det viktiga sedan när du planterar är att du gör en stor planteringsränna där du ska ha häcken, byt ut jorden eller jordförbättre med gödsel och organiskt material. Sedan bör du vattna minst två sesonger. Mycket. Inte mycket och sällan som många säger utan mycket och ofta. Det finns så mycket skröner här i trädgårds världen som folk tar som sanningar
    Sedan lägger du på gödsel i form av organiskt material en gång om året minst, detta för att få en god tillväxt. En annan sak du kan göra för att minska den naturliga konkurensen om vatten och gödning är att inte låta gräs och ogräs finnas på ytan av planteringsbädden utan lägg på geotextil och lite sand. Helst ska du inte använda dig av flis de första åren av etableringen för det finns microorganismer som konkurerar om kvävet med växten, onödingt!

Lycka till!

• Horst

Kolla på marken runt den syrenbusken du har. Här och var finns det säkert små syrenskott som växer. De kan du gräva upp och plantera där du vill ha den häck.

• OOJaOO

Tack så hemskt mycket för era råd!!! Men är det verkligen så mycket jobb som du skriver SagaLee? Det låter jobbigt!

• Champis

Ojaoo) Tyvärr behövs det göras i ordning med jorförbättring om du vill få en bra häck som kommer igång att växa och bli fin. Om du väljer att sticklingsföröka eller ta roskott spelar mindre roll. Syren vill växa på näringsrik gjord. Det krävs lite arbete att förbereda växtplatsen. Gödsel går att få gratis om du hämtar själv hos någon som har kor/ häst.

• HellviHumle

Inte sur jord. Annars går det bra.

Svar på tråden Hjälp med syrenplantering!