• Baptista

vill donera ägg men inte bli uppsökt sen

Jag har ett par funderingar kring detta med äggdonation och hade uppskattat att få lite reflektioner och även konkreta svar på mina frågor och tankar.

Jag har tänkt ett tag på att donera ägg. Vill bara få ett barn själv först så att säga. Sen så är jag öppen för att gå igenom den fysiska process som det innebär att donera ägg. MEN (och det är ett stort MEN) jag vill absolut inte bli uppsökt av barnet sen. Jag vill verkligen inte det. Jag vet att det är så det går till i Sverige och det är förmodligen det som kommer få mig att aldrig donera ägg. Vad är det egentligen som barnet har rätt att veta? Om barnet kommer och knackar på min dörr måste jag då släppa in denne (givetvis skulle jag göra det, men ni förstår säkert hur jag menar) måste jag ha kontakt regelbundet med barnet om barnet vill? I flera trådar har jag läst att barnet har rätt till att veta sitt ursprung, måste jag då berätta om mina föräldrar för barnet, visa bilder osv?

Jag vill bara donera lite ägg (om jag blir godkänd som donator) för att hjälpa andra människor såsom att jag ger blod för att hjälpa till. Jag ser inte mina ägg som en del av mig och i samma ögonblick som de befruktats med en främmande mans spermier inne på ett lab och sen sätts in i en annan kvinna så är jag helt ute ur bilden. Och det vill jag också vara. Det barn som skulle söka upp mig skulle bli sååå besviken då jag bara skulle se denne som en främling (en medmänniska värd att resspekteras visst, men inget mer).

Så egentligen så undrar jag: anser ni andra att mitt resonemang är udda? och vet någon här inne hur mycket kontakt jag skulle tvingas ha med barnet?

• Svar på tråden vill donera ägg men inte bli uppsökt sen
  • spiralling

Jag tycker du har väldigt sunda tankar. Vi är nog många kvinnor som är i behov av donerade ägg som tänker som du.

Svårt att svara på din fråga då det ju är som du säger, att barnet har rätt att få veta donatorns identitet. Men studier har visat att barnen som kommer till via ägg- eller spermie donation inte har något intresse för det. Det är ju som du säger inte ens deras biologiska förälder de i så fall letar efter utan genetiska. Mamman som föder barnet är den biologiska mamman. Jag har svårt att tänka mig att man som donator över huvud taget blir kontaktad av barnet och skulle det hända kan man i så fall meddela att man inte önskar kontakt. Jag har för mig att man som donator skriver ett brev till barnet (rätta mig om jag har fel) och i detta brev förklarar man syftet med donationen.

Tack för att du funderar på att ge den finaste gåva som finns

• spiralling

Kanske du får bättre svar på din fråga i tråden för donatorer.

• Bette

Baptista: Jag förstår precis hur du menar. Därför valde vi att göra ÄD beh utomlands där donatorn är helt anonym. Detta innebär att barnet kan aldrig söka upp donatorn, men varför skulle det finnas intresse i det. Det är jag som är den biologiska mamman.

Fundera vidare du. Men som sagt så kan barnet i Sverige söka upp dig efter 18 års ålder. Vilket man kanske inte direkt vill.

Bette

• V P E

Barnets ve och väl skall alltid vara i första rummet, det är därför Sverige numera bara har icke anonyma donatorer. Donatorn har inget som helst ansvar gentemot barnet, men barnet har rätt att få veta vem donatorn är. Jag tycker att det är helt rätt. Det är ju bra att barnet i möjligaste mån kan spåra sin genetiska bakgrund, av intresseskäl, men även om det skulle handla om genetiska sjukdomar och liknande...

Om man inte kan tänka sig att donera ägg eller spermier på de villkor som finnns i Sverige så får man helt enkelt avstå. Finland har också ändrat reglerna, så det funkar likadant där som i Sverige. Hur andra länder har det vet jag inget om...

• Baptista

Tack för era svar! Blev lite anti det hela igår när jag läste om det på olika hemsidor men samtidigt kan jag inte släppa tanken helt. Man vill ju hjälpa om man kan.

V P E skrev 2009-05-21 22:54:30 följande:
    Barnets ve och väl skall alltid vara i första rummet, det är därför Sverige numera bara har icke anonyma donatorer. Donatorn har inget som helst ansvar gentemot barnet, men barnet har rätt att få veta vem donatorn är. Jag tycker att det är helt rätt. Det är ju bra att barnet i möjligaste mån kan spåra sin genetiska bakgrund, av intresseskäl, men även om det skulle handla om genetiska sjukdomar och liknande...
    V P E:får man verkligen donera ägg om man har genetiska sjukdomar? Jag har inga sådana och det borde väl räcka med att jag godkänns och läkare undersöker mig? Eller ska barnet utföa detektivarbete och leta efter sjukdomar i min familj flera led bakåt i tiden? Låter konstigt.

Jag tycker inte alls att det har med banets väl och ve att göra. Den andra kvinnan kommer ha burit barnet i sin mage och delat blod (eller hur det funkar med en graviditet, det mamman äter går ju över till barnet )barnet och mamman går igenom förlossning och amning tillsammans osv. Donatorn har verkligen ingenting med barnet att göra. Jag tycker att man föringar kvinnan som tar emot äggets insats. OM jag skulle donera ägg och ett barn skulle söka upp mig så skulle det barnet nog må väldigt dåligt då jag har svårt att se mig själv som engagerad i den personen.
  • Bette

Baptista: Du har helt rätt. Jag tror man i Sverige helt har glömt bort kvinnan som faktiskt bär på barnet i magen och föder det samt ammar. Det är ju faktiskt så att donatorn donerar en cell, egentligen en cell som vilken som helst, utan den andra kvinnans make och kvinnans kropp så blir det inget barn. Så det är helt fel att donatorerna inte är anonyma.

Det är ju därför de har så få donatorer i Sverige, jag menar vem vill bli kontaktad av någon okänd person efter 18 år, eller av flera okända som det kanske handlar om vid spermadonation.

Bette

• Coulis

Jag tror inte att en tonåring kommer att ringa på din dörr om arton år och ropa "mamma!" när du öppnar. Jag tror inte heller att tonåringen kommer att förvänta sig att ni ska få en nära kontakt, gå ut och shoppa tillsammans, åka på semesterresor och gå på släktträffar tillsammans.

Däremot kanske han eller hon vill se hur du ser ut, se varifrån han/hon fått sin ögon eller sin rastlöshet, höra varför du en gång i tiden valde att donera ägg osv.

Men det troligaste är att ingen hör av sig alls. Enligt kuratorn på Huddinge så verkar inte intresset vara så stort hos barn som tillkommit genom spermie- och äggdonation att ta reda på vem donatorn är.

Om du ändrar dig Baptista så ska du veta att du gör ett barnlöst par väldigt, väldigt lyckligt. Men känns det inte rätt så ska du absolut inte göra det, låt beslutet mogna lite och gör sen det som känns bäst för dig!

• Gaytjej

Äggdonatorer finns det inte gott om, så du är väldigt önskad!
    I t ex Danmark är äggdonatorerna anonyma (läkare får enbart använda sig ägg och spermier från anonyma donatorer, medan barnmorskor får inseminera även med öppna donatorer) - en tur dit kanske?

• Gaytjej

Och nej, nej - I Sverige så förbinder dig absolut inte till regelbunden kontakt med de barn som blir mha dina ägg!

• hymafr

TS: Du kanske kan donera i Sverige men skriva i det brev som du tydligen ska bifoga till äggmottagarna att du inte är intresserad av en framtida kontakt, men att du ställer upp och svarar på frågor som barnet kan ha.
    Annars låter Danmark som ett bra förslag, eller varför inte tex Riga?

Du ska veta att vi är många som av olika anledningar inte kan använda våra egna ägg, men som desperat längtar efter barn, så att donera ägg är nog något av det finaste man kan göra.

Lycka till!

Svar på tråden vill donera ägg men inte bli uppsökt sen