• Bebis sugen

Massor av halsbränna/sura uppstötningar

Usch jag har så problem med halsbränna och sura uppstötningar.
    har haft det sistta 2 månaderna men sista veckan har det blivit värre än någonsin.
    Kräkes tom i morse, trots att det gått en hel natt utan mat eller dryck.

Har läst att bla banan är bra, nehejdå inte jag frår fruktansvärd halsbränna av just banan. Har testat flera tabletter och rinnande läkemedel bla gaviscon. Inget hjälper. Och han på apoteket sa att finns som inget starkare att tillgå nu.

Hur ska jag stå ut sista tiden? Tips på vad jag kan göra för att underlätta?
    Jag gruvar mig för att lägga mig om kvällarna, vet att halsbränna kommer till 99%.
    Så trist och jobbigt.

• Svar på tråden Massor av halsbränna/sura uppstötningar
  • Solstrål82

Mjölk, yoghurt brukar hjälper mig ibland, har också problem med halsbränna, inte så mycket som du, men jag vet hur jobbigt det kan va.

Som sagt, testa mjölk och yoghurt, men yoghurt utan frukter...
    Frukter kan ju försämra saken...

• Lyxhustru

Sitt och sov! Det får jag göra...
    Annars kör jag med Gaviscon tabletter som tuggas sönder noggrannt och lägger ett "lock på" eller Novalucol om det är lindrigare...
    Är i v. 28 nu och har haft min halsbränna i 6-8 veckor, och det är ju liksom några veckor kvar..

• GullpuckotMe

har du provat losec mups???

jag hade med hemsk halsbränna innan jag börja med dom! dom hjälper verkligen!!

• Kilsbergen

Omeprazol är guld! Sen jag började ta en omeprazol varje morgon så är halsbrännan borta. Och den var konstant innan!

Omeprazol är samma aktiva substans som losec fast billigare på apoteket. Bra också att man kan kombinera det med järntabletter. Andra antiacida kan ju inte tas samtidigt som tex niferex.

• EliLeoMa

Novalucol tuggtabletter funkade jättebra för mig. Vischyvatten (naturell) och undvik fet/stark/sur mat.

• CaKeNoRu

Ibland kan yoghurt, mjölk också försämra. Jag fick halsbränna av allt när jag väntade mitt första! Dock hjälpte tipset jag fick, att aldrig gå hungrig. Utan äta lite men ofta.

• essemia

Jag får halsbränna lite då och då, framför allt på kvällen och är en person som egentligen inte vill ta tabletter utan gärna hittar andra sätt. Mandel funkar kanonbra för mig! Jag tar en lite näve när jag känner att det är på gång, och bara någon minut senare är det mycket bättre. Värt att testa?

• Hannish

Jag har Rennie, som funkar ganska bra. (Bäst är Pepcid Duo, men de får man inte ta när man är gravid så vad hjälper det...)

Annars brukar det funka att dricka mjölk i små klunkar.

Och har märkt att det går ganska bra att prfylaxandas också. Alltså djupa lugna andetag in genom näsan och ut genom munnen.

Men visst är det hemsk!! En liten tröst är ju att det går över när bebben äntligen kommer .-)

• MickisH

Jag använder också omeprazol STADA, skulle inte klara mig utan dom. Kostar 51kr för 30st på apoteket. Förra graviditeten åt jag novalucol, fungerar ju bara 5 min så fick ta dom hela tiden.

• Bispan

Jag var storförbrukare av Link under denna graviditet. Tog nog 10 om dagen. Mådde illa och kände mig/blev sjuk av all magsyra jag producerade. Sen tipsade mig BM om Omeprazol. Det känns som om de räddade mitt liv.

Det fungerar på helt olika sätt. Link är till för att neutralisera magsyran och Omeprazolen hämmar magsyretillverkningen. Jag behövde inte neutralisera magsyran utan bli av med megaproduktionen av densamma.

Tar bara en tablett varannan eller var tredje dag.

KANON!!!

• smulanåskorpan

Stackars dig. Jag vet hur du har det!! Har haft det sedan december. Jag har ätit novalucol (funkar ibland) och försökt ibland med gaviscon, funkar ibland när inte novalucolen funkar.

Var oxå haft vissa nätter när det gått så långt så jag kräkts.

Nu kan jag bara sova på vänster sida, får halsbränna när jag ligger på höger. Ibland funkar det att ligga lite uppåt med huvudet, alltså om du ligger på sidan så titta lite uppåt.

Banan har jag oxå hört ska hjälpa men blev värre tycker jag. Och undvik allt som är fett, smakrikt och syrligt andra delen av dagen. Jag får halsbränna av bröd och vetemjöl oxå.

Lider med dig!
    Hoppas du hittar så knep för att genomlida dagar och nätter.

• Bebis sugen

Tusen tack för alla era svar!
    Går in i v 39 idag och det är nog bara att härda ut.
    Jätte jobbigt, för det spelar i princip ingen roll vad jag äter, halsbrännan är ändå där efter ett tag. Hoppas det försvinner när bebisen tittat ut!

• givinglife

det var nån som tipsade mig om sötmandel och mineralvatten.... för mig hjälper det för stunden, men klarar mig inte utan novalucol i mängder.

• saraemma

Jag säger bara Losec mups! Min räddning!

• Bebis sugen

Trådskrivaren här igen...

Måste bara meddela att min snälla sambo var på apoteket igår och köpte: Losec mups!

Och det FUNGERAR!! Första gången på flera veckor (månader?) jag inte vaknar av att jag har sura uppstötningar och måste ta en tablett. Hoppas det bara inte var tillfälligt...

Tack för tipset!

• GullpuckotMe

Bebis sugen skrev 2009-05-28 10:18:12 följande:

Trådskrivaren här igen... Måste bara meddela att min snälla sambo var på apoteket igår och köpte: Losec mups! Och det FUNGERAR!! Första gången på flera veckor (månader?) jag inte vaknar av att jag har sura uppstötningar och måste ta en tablett. Hoppas det bara inte var tillfälligt... Tack för tipset!
    vad bra att det fungerar för dig! det gjorde det för mig med men jag har ändå bytt till omeprazol.. e samma som losec fast billigare ;D

ett tips =)
Svar på tråden Massor av halsbränna/sura uppstötningar