• Anonym

Ska man vänta på att bli medbjuden eller ska man bjuda in sig själv?

Ny på jobbet och har ännu inte blivit medbjuden på after work och hem till de andra. De träffas hemma hos varandra minst flera gånger i månaden.
    Jag har arbetar där i ett halvår nu och är inte tillfrågad men vill en bland de andra.
    Jag vet inte om jag borde bjuda hem dem till mig eller bara säga att jag gärna följer med dem ut?

• Svar på tråden Ska man vänta på att bli medbjuden eller ska man bjuda in sig själv?
  • maria204

Hur är tillställningarna arrangerade? Sätts det upp en lapp om det eller blir varje person personligt inbjuden. Om det sätts uppe en lapp eller liknande skulle jag självklart tolka det som om att jag var medbjuden.

Om det handlar om personliga inbjudningar måste jag säga att det verkar konstigt att ingen har bjudit dig. Har du ingen på jobbet som du är nära, som du kan berätta ditt "problem" för?

• Anonym

Nej, det sätts inte upp lapp men de pratar om det öppet.
    Jag känner ingen mer personligt så det verkar kanske lite gnälligt om jag tar upp det.

• viseversa

Tycker nästan det låter lite som utfrysning. Guud vad elakt tycker jag. Och sen sitta och prata om det öppet är ju ännu värre!

• maria204

Kan du inte säga något liknande det här:
    "Får vem som helst komma på after work?" eller
    "Är det ok om jag tittar in en sväng?"
    Antagligen tar de det som självklart att du är medbjuden, men det känns kanske bäst för dig att kolla först.

• Anonym

Ja, det känns som utfrysning. Det är som ett kompisgäng. Men jag tänkte att jag kanske skulle bjuda hem dem till mig och på så vis ändra på det. Men tänk om ingen kommer?

• Ejin

va taskigt... men dom kanske inte tror att du vill me av någon outgrundlig annledning... men om du vågar så fråga rakt ut när dom sitter och prata om de.. säg att oj va kul det låter jag skulle jätte gärna följa me.... första gången kan man ju försöka bjuda in sej själv men sen borde dom ju fatta om dom inte är helt onormalt funtade...

• tidigareplatt

Du kanske kan säga nåt om att du är sååååå sugen på att gå ut och ta en öl? Har den du säger det till lite social förmåga så borde hon/han definitivt säga att du borde hänga med dem nästa gång :)

• Lavish

Om du kan så är det bäst att ta det så naturligt och avslappnat som möjligt. Typ om de snackar om after work så

Åhhh jag som just satt o tänkte på en kall öl, kan inte jag också få hänga på?"

• Lavish

Det ska till ett riktigt otrevligt gäng för att kläcka ur sig något som "eh nej alltså vi tänkte att det bara skullevara vi 3" el liknande.

• feelings

Har du aldrig kommit in deras klick så tycker jag du ska visa dina framfötter lite granna.

Bjud hem en gång, se om de dyker upp och om de bjuder tillbaks.

En chansning men jag hade verkligen försökt ...

Svar på tråden Ska man vänta på att bli medbjuden eller ska man bjuda in sig själv?