• asparinC

Engelsk Bulldog

Bulldogsägare dela med er av era erfarenheter!

Vi har en son på 21 mån och står i valet om vi ska ta en valp i slutet på juni.
    Jag vill veta allt! Hur trivdes ni med rasen, åkommor, roliga anekdoter, rubbet!

• Svar på tråden Engelsk Bulldog
  • Fru Massu

Vi är också i valet och kvalet om att skaffa oss en liten sådan men har hört att den ska ha sååå mycket problem så vi är inte säkra men om det blir någon hund överhuvudtaget så blir det en sådan.

• asparinC

Det beror väldigt mycket på från vilken uppfödare ni tar. Vi har varit runt och hälsat på samt ringt runt hos många men fastnat för en som vi uppfattar som gedigen.

• Fru Massu
    asparinC skrev 2009-05-21 18:40:00 följande:
    Det beror väldigt mycket på från vilken uppfödare ni tar. Vi har varit runt och hälsat på samt ringt runt hos många men fastnat för en som vi uppfattar som gedigen.
    Okej, vi har inte varit runt eller något, finns knappt några annonser om dom och dom som finns är svindyra, ca 20 000:- . Men det man ska kolla efter är ju hälsan och se på sjukintyget att den är så frisk som de går. När de gäller näsan, eller luftingångarna så är de som att köpa grisen ur säcken nästan för komplikationer kan komma senare i livet. Dock skulle jag valt en engelsk bulldog med mer "tryne" hehe
  • asparinC

De ligger mellan 20-25 tusen i Sverige, mer i Norge och Danmark till och med. Tyvärr så ligger många renrasiga riktig högt. Kompisen gav 18 för en chiuaua, lite hund för pengarna! hehe

• Sue L

Jag har en Bulle tik på 1år. Det är en fantastisk hundras på många sätt. Superbra med barn, hon är tålig busig men ändå lugn. Mycket humor i denna tjej, samt att hon älskar att gosa. Hon är oootroligt envis, har terrier sedan tidigare och tyckte att de kunde vara envisa men det går inte att jämföra. Semla pratar väldigt mycket, speciellt om hon är missnöjd med något. Läterna hon gör låter inte som en hund överhuvudtaget, mer som gremlin/litet barn. Det kan vara att hon vill upp i soffan, hon kommer upp själv men vill ha hjälp upp i alla fall, eller om hon vill bli mera kliad/klappad då vrålar hon om man slutar.
    Viktigt är att hitta en bra uppfödare. Det säljs mycket trasiga import hundar på typ blocket. Dessa hundar kan vara i riktigt dåligt skick. Har hört om folk som köpt import hund som dött efter bara några månader. Så hitta en bra uppfödare, kolla tex vilka svenska bulldogföreningen rekomenderar, det gjorde jag när jag köpte min adress www.skeb.se. Semla är en pigg och frisk hund, jag älskar verkligen rasen.

• Fru Massu

Sue L skrev 2009-05-22 21:03:51 följande:

Jag har en Bulle tik på 1år. Det är en fantastisk hundras på många sätt. Superbra med barn, hon är tålig busig men ändå lugn. Mycket humor i denna tjej, samt att hon älskar att gosa. Hon är oootroligt envis, har terrier sedan tidigare och tyckte att de kunde vara envisa men det går inte att jämföra. Semla pratar väldigt mycket, speciellt om hon är missnöjd med något. Läterna hon gör låter inte som en hund överhuvudtaget, mer som gremlin/litet barn. Det kan vara att hon vill upp i soffan, hon kommer upp själv men vill ha hjälp upp i alla fall, eller om hon vill bli mera kliad/klappad då vrålar hon om man slutar. Viktigt är att hitta en bra uppfödare. Det säljs mycket trasiga import hundar på typ blocket. Dessa hundar kan vara i riktigt dåligt skick. Har hört om folk som köpt import hund som dött efter bara några månader. Så hitta en bra uppfödare, kolla tex vilka svenska bulldogföreningen rekomenderar, det gjorde jag när jag köpte min adress www.skeb.se. Semla är en pigg och frisk hund, jag älskar verkligen rasen.
    vad gav du för din hund?
  • fröken misen

Hej!

Har själv en old english bulldog/amstaff blandning, en väldigt trevlig hund. Ett tips är att kolla upp den hundrasen, olden alltså (betydligt färre skador och sjukdomar kopplat till rasen)
    Olden är liksom den engelska bulldoggen en riktig tjurskalle (vår har energin från en amstaff och tjurigheten från en bulldog:)

Bulldoggar i överlag är ju väldigt trevliga hundar som kräver mer aktivitet än vad man kan tro vi första anblick. Dock är de kända för sin tjurighet och förmåga att gnaga på allt! eftersom de är plattnosade kan de t o m gnaga sig igenom innedörrar:) Jag hoppas ni hittar en hund som passar er! jag vill inte vara tråkig men tänk på vad som händer om ni får en t ex signalkänslig/nervös/dominant hund (har inte bara med uppfostran att göra) det är väldigt jobba att ta itu med speciellt om man har mindre barn.

oavsett vad ni ska köpa för hund välj en seriös kennel! kanske prova ha en engelsk bulldog på foder för att se om det är någon hundras som passar er familj!

Lycka till!

• Sue L
    rodriiguez skrev 2009-05-22 22:15:10 följande:
    Sue L skrev 2009-05-22 21:03:51 följande:
    vad gav du för din hund?
    25000:-
  • Fru Massu

Sue L skrev 2009-05-22 22:19:06 följande:

25000:-
    Oj helvete!!! men kan tänka mig att ni nu efter hand känner att de verkligen var värt de.
Svar på tråden Engelsk Bulldog