• Emster

När sax och kniv?

Vid vilken ålder lät ni era små få börja använda sax och kniv?

Mitt barn är nu 3½ och har använt liten "barnsax" i ca ett år, och får nu använda stor sax på egen hand.

Samma sak med kniv, liten fruktkniv tog vi fram för ca ett år sedan, och den får användas "oövervakat" nuförtiden, större knivar (ca 10cm, alltså inte allra största varianten) får användas när vi är med, tex för att hacka gurka m.m.

När vi sade detta till min mans kusin blev hon alldeles förfärad! Hur gör ni? Är vi alldeles "fel" ute?

• Svar på tråden När sax och kniv?
  • camas

min son på 4½ får inte använda kniv alls... bara matkniv (som man har när man äter)

sax använder han när han klipper i papper mm...

Filip 041227 och Tea 080401
  • Tess76

Dottern som är 4 år får använda sax, hon har en egen som är lite mindre. När hon vill hjälpa till att skära gurka o sånt så får hon använda en sån där bakkniv eller vad man ska säga, den är lite bredare och tandad.

• Emster

Har de tillgång till sax och liten kniv när de vill eller måste de fråga?

Min unge har tillgång till sin egen sax och kniv utan att behöva säga till, och kan ju egentligen ta en stol och plocka fram stor kniv själv.... men jag brukar höra om stolen släpas fram, och oftast blir jag tillfrågad om det är okej att ta fram stora saxen eller kniven. Då säger jag faktiskt nästan alltid ja, min älskling är ju nästan bättre på att klippa rakt och skära grönsaker än vad jag är!

Men ibland blir jag ju orolig, och jag tjatar alltid om att man måste sitta ned när man använder sax eller kniv...

Svar på tråden När sax och kniv?