• xxx1976

Hur gör jag med urpumpning????

Hej!

Snälla ni hjälp mig med lite frågor jag har angående urpumpning av mjölk? Jag har en liten son på 4 veckor och ska nu på bröllop där han ska med. Dock känns det inget kul att klä av sig o amma med festklänning runt midjan som kanske blir fläckig o dan samt att sitta så abr med främmande människor. Jag funderar på att pumpa ur för att det ska bli smidigare emn jag ahr hundra frågor om detta....
    - kan man hyra pump nånstans elelr måste man köpa och isf var köper man? Vad är det för olika pumpar som finns?
    - när pumpar jag ur dvs efter/före han ammat om dagarna? och när behöver jag börja pumpa, bröllopet är till helgen
    - hur förvarar jag mjölken?
    - vad behöver jag ha med för att ge honom mjölken?

Supertack till er!

kram

• Svar på tråden Hur gör jag med urpumpning????
  • Michanna

Hej..

Ska försöka svara så gott jag kan...
    Det lättaste för dig är att handpumpa.. ( allstå försök få ut mjölken med hjälp av dina händer..)
    Det finns pump att hyra oftast av BB. Handpumpar ( ej el ) finns även på apoteket ( tortyrgrej)
    Jag skulle köpa en liten nappflaska ( vanliga mataffären) med minsta hålet för nappen.. För det enklaste är nog att försöka ge nappflaska.
    eller drickkopp. ( också apoteket) I den skulle jag förvara bröstmjölken till jag behöver den.
    Skulle pumpa ur mjölken efter amningen.
    Annars om du inte får ihop mjölk så finns mjölkersättning för så små barn även på tetrapack....
    Rekomenderar att du tittar på www.nappflaskan.com för mer inforamtion om just pumpning mm..

Anna

• Catsally

Mjölken ska förvaras i kyl max tre dygn (vissa säger ett dygn) annars får du frysa in den.
    Jag har alltid haft svårt att pumpa, fått ut ca 30 ml per tillfälle, så är det detsamma för dig så får du börja pumpa med en gång o pumpa varje dag till helgen... Vet inte om man ska pumpa före el efter amning... Mitt emellan kanske. Vet att en del pumpar på det ena bröstet medan dom ammar på det andra bara för att då är utdrivningsreflexen igång.
    Du måste ju ha nånstans att värma mjölken och även nån kyl el dyl att förvara den i innan den ska ges.
    En tanke bara... Tror du inte att du ändå kommer få handpumpa ur brösten på brölloppet för att dina bröst blir för sprängfyllda om du inte ammar? Då kanske det ändå är lättare att gå undan o amma. Du kan ju skydda klänningen med en handduk el nåt.

Svar på tråden Hur gör jag med urpumpning????