• scrapparlotta

God sås till grillad kyckling...

Jag skulle vilja ha ett gott recept på en god sås som passar till grillad kycklingfile...kall eller varm spelar ingen roll, men det ska vara ganska enkel att göra.

• Svar på tråden God sås till grillad kyckling...
  • Zelmilainen

jag brukar göra en med antingen pesto eller fetaost/basilika till. båda väldigt enkla. nåt som kan passa?

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen

mera röror än såser iofs och båda är kalla för övrigt.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • susannemalmö

Creme fraiche och sweet chilisås, enkelt och gott.

• scrapparlotta
    Zelmilainen skrev 2009-05-21 21:54:13 följande:
    mera röror än såser iofs och båda är kalla för övrigt.
    Ja röror går åxå jättebra, tyvärr gillar vi inte pesto så mycket....men tack ändå

Annars är det jättegoda tips jag fått av er......testar jag inte imorgon kommer jag testa dom andra grilldagar......dom lär bli många hoppas jag i sommar
  • Fizzie

Creme fraiche, grov svart peppar och kalvfond, låt koka ihop. Supergott till det mesta i kött/kycklingväg. Om du vill ha en liten mildare/barnvänligare sås blanda i lite matlagningsgrädde.

• scrapparlotta
    Fizzie skrev 2009-05-21 22:16:10 följande:
    Creme fraiche, grov svart peppar och kalvfond, låt koka ihop. Supergott till det mesta i kött/kycklingväg. Om du vill ha en liten mildare/barnvänligare sås blanda i lite matlagningsgrädde.
    Mmmm.....den lät ju jättgott.
  • Fizzie

Den är jätte god, vi har den till mycket. Vill du ha receptet mer ingående, inboxa mig.

• Lovali

Vitlöks och basilika fetaoströra (kall)

200 gram fetaost (ej i olja utan ?torr?)

1 burk creme fraiche (går bra med lättvarianten men jag brukar ta vanlig)

2 -3 vitlöksklyftor (eller så lite/mycket man vill..)

Färsk basilika, jag brukar ta nästan hela krukan

Dela fetaosten i bitar, hacka/klipp basilikan lite, pressa vitlöken och så mixar du alltihopa i en bunke. Jag brukar använda min stavmixer.

• Zelmilainen
    scrapparlotta skrev 2009-05-21 22:11:20 följande:
    Ja röror går åxå jättebra, tyvärr gillar vi inte pesto så mycket....men tack ändå Annars är det jättegoda tips jag fått av er......testar jag inte imorgon kommer jag testa dom andra grilldagar......dom lär bli många hoppas jag i sommar
    jag gillar inte heller pesto annars, men i denna mängd fungerar det. hehe. skriver ner recepten i vilket fall.

Pestoröra:
    1 liter turkisk youghurt
    salt
    svartpeppar
    pesto
    (de tre nedersta efter tycke, jag brukar ta några matskedar)

Fetaröra:
    1 lite turkisk youghurt
    1½-2 förp fetaost (appetina feta brukar jag ha, INTE light varianten)
    1 basilikaplanta
    ca 5 vitlöksklyftor
    salt
    peppar
    (smula ner fetaosten, hacka ganska fint alla blad på basilikaplantan, pressa ner vitlöken, rör ner youghurten, salta, peppra, blanda)

Fetaröran kan jag äta bara den, haha.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen
    Lovali skrev 2009-05-21 22:20:56 följande:
    Vitlöks och basilika fetaoströra (kall)200 gram fetaost (ej i olja utan “torr”)1 burk creme fraiche (går bra med lättvarianten men jag brukar ta vanlig)2 -3 vitlöksklyftor (eller så lite/mycket man vill..)Färsk basilika, jag brukar ta nästan hela krukan Dela fetaosten i bitar, hacka/klipp basilikan lite, pressa vitlöken och så mixar du alltihopa i en bunke. Jag brukar använda min stavmixer.
    som den jag skrev om, haha... fast i mindre mängd, hehe
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • scrapparlotta

Oj oj oj....här blir många grillkvälla med goda såser ser jag...Alla ska sparas och provas.....(...ja utan den med pesto....kanske..hehe.. ) Sitter ju och blir hungrig på kvällskvisten ju....

Svar på tråden God sås till grillad kyckling...