Örhängen till bebis
Hej
Undrar bara hur tidigt man kan ta hål i öronen på en liten tjej.
Någon som gjort det tidigt? I så fall när och var gör man det?
Hej
Undrar bara hur tidigt man kan ta hål i öronen på en liten tjej.
Någon som gjort det tidigt? I så fall när och var gör man det?
man "kan" väl ta hur tidigt som helst om man nu känner för det..däremot ökar det risken för jobbiga allergier senare i livet så innan skolåldern tycker inte jag man ska göra det. klart, vissa klarar sig å det ser fint ut. men helt onödig risk tycker jag..
Jag tog hos en vanlig frisör när jag var mellan 5 och 6 år.
Jag har aldrig haft alergier , men min mamma har varit noga med att tvätta.
vad säger bebisen om det då? vill hon ha hål i öronen? du kan ju köpa en docka med hål i öronen om du bara vill ha nåt sött att visa upp, så kan ju din dotter få vänta med att få sina kroppsdelar genomborrade tills hon själv har en uppfattning om vad det är frågan om.
bängolle: har du nån aning om om TS ens har nå barn än?? man kan fråga saker utan att för det göra det och man behöver inte vara dryg för det..enligt hennes pres så är hon ju bara gravid en så länge..
jaha, förlåt mig. fast är barnet inte fött än så är det nog för tidigt att ta hål i öronen. iallafall kan man nog inte gå till en vanlig frisör och göra det. menade inte att vara dryg, alla blivande föräldrar har säkert nån gång frågat sig när det är lämpligt att ta hål i öronen på sitt ofödda barn, utan att för den skull ha en tanke på att göra det.
hehe, ja det kan bli knepigt det! ;) javisst, klart man kan undra. men bättre att informera om riskerna än att bli arg på personen för det ingen nytta..
Många frisörer har numera en åldersgräns på 5 år eftersom det visat sig att barnen förrutom ökade risker för allergier också kan skada sig pga av att andra barn drar, de fastnar i kläder ja inte vet jag men så vet jag att det är hos många frisörer.
Jag tog hål vid 6 månader.Hos frisörer med utländsk bakgrund gör hål i öronen på bebisar. Andra frisör salongen har åldersgrens på 7 år. Jag gjorde i solna centrum.
Jag fattar inte att vuxna människor kan med att TVINGA på bebisar en helt onödig hälsorisk för att det är "gulligt". Om inte barnet vill ha hål själv så ser jag det som påtvingad stympning och det gör inte att jag respekterar de föräldrarna så värst mycket, om man säger så.
Det snällaste jag tänker är nog att de inte tänker överhuvudtaget- samma sorts människa som glatt skulle könsstympa sin dotter utan att fundera ett skvatt över det eller ifrågasätta nånting om de råkade bo nån annanstans på planeten jorden.
Hur ska vi få andra människor att förstå att det är fel att stympa barn mot deras vilja om vi själva gör det också, det är ju bara en fråga om grader i helvetet. Varför är det fel att skära av en bit här eller göra ett hål där men inte på andra ställen?
Förbjud alla kosmetiska kroppsmodifieringar på barn under 18 år i lag säger jag bara, ska det tillåtas så ska det vara på barnets initiativ och inte förälderns, eftersom nu vissa föräldrar uppenbarligen inte begriper bättre.
OBS: "Det är tradition i vår familj" är inget argument, med det kan man motivera incest eller könsstympning också.
Håller med Bimsan. Och bängolle. Har verkligen inte ens tänkt tanken att göra min dotter illa. Usch hur kan man????? Jag bölade ju nästan när hon fick sin 3månaders spruta. Näääääää usch.