• Jonnasmamma08

Tips på bra mat till 6 månaders bebis

Hej!

Min dotter blir snart 6 månader.

Tänkte börja laga lite egen mat till henne så de inte blir så dyrt med dessa smak portioner hela tiden.
    Men behöver lite tips på vad man kan laga.

Sitter du inne med något smarrigt så skriv ner det till mig :)

Tack!

• Svar på tråden Tips på bra mat till 6 månaders bebis
  • queenofangels

har gjort spagetti o köttfärsås till min dotter. de gilalr hon.
    men hon älskar när ja kokte lax, potatis, palsternacka, morötter, majs, färsk basilika o purjolök o mixade de sen. super gott. ja hade ätigt de om deva salt i :)

• Jonnasmamma08
    queenofangels skrev 2009-05-21 23:38:22 följande:
    har gjort spagetti o köttfärsås till min dotter. de gilalr hon.men hon älskar när ja kokte lax, potatis, palsternacka, morötter, majs, färsk basilika o purjolök o mixade de sen. super gott. ja hade ätigt de om deva salt i :)
    när du gör spagetti å köttfärssås till henne, va har du i?
  • queenofangels

kokar köttfärsen i vatten med tomatpure o hade rivna morötter för att bli lite mer näring i de. sen kryddade ja med lökpluver (hade ingen lök hemma), vitlök, paprikapulver o peppar o lite chilipulver. men inte så de blir för starkt men så att de e smak i de hela. sen mixade ja köttet med spagetti o sås.
    samma som ja gör till mig själv fast utan saltet

• Jonnasmamma08
    queenofangels skrev 2009-05-21 23:42:29 följande:
    kokar köttfärsen i vatten med tomatpure o hade rivna morötter för att bli lite mer näring i de. sen kryddade ja med lökpluver (hade ingen lök hemma), vitlök, paprikapulver o peppar o lite chilipulver. men inte så de blir för starkt men så att de e smak i de hela. sen mixade ja köttet med spagetti o sås.samma som ja gör till mig själv fast utan saltet
    okej tack så mycket. så man kan alltså använda kryddor? trots att dom fortfarande e så små?
  • queenofangels

du kan använda vilka kryddor du vill bara de inte är salt i. o inte för starkt för deras magar. har sett många barn som älskar vitlök tex. så de e bara att testa

• rödtopp
    queenofangels skrev 2009-05-21 23:42:29 följande:
    kokar köttfärsen i vatten med tomatpure o hade rivna morötter för att bli lite mer näring i de. sen kryddade ja med lökpluver (hade ingen lök hemma), vitlök, paprikapulver o peppar o lite chilipulver. men inte så de blir för starkt men så att de e smak i de hela. sen mixade ja köttet med spagetti o sås.samma som ja gör till mig själv fast utan saltet
    jag skulle inte använda lök,peppar,chilipulver eller paprikapulver till en 6-månaders.
    Thor är snart 5 mån och jag ger honom olika grönsakspureér har börjat med morot,majs,,ärtor,palsternacka och potatis än så länge okryddat.
    Jag kokar,mixar och blandar i smör.
    han äter oxå fruktpureér Mango är storfavorit
    efter 6 mån brukar jag utöka med andra grönsaker och bönor och då även börja krydda med basilika,timjan ,persilja,dill  men jag brukar vänta med tomat tills framåt 12mån. jag har heller inte gett mina barn kött eller fisk förrän framåt 1-års åldern.(det är mitt eget val)
    det finns massor av bra böcker om hur man gör egen barnmat,kolla på biblioteket
    lycka till
    Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • queenofangels

bvc gav mig rådet att ge kött o fisk nu. o att krydda. de beror ju på om barnet är känsligt för röda frukter som min dotter inte är. man ska testa sig fram. men ge i små doser. äevn gett henne jordgubbar o funkar toppen. tror man kan vara lite för försiktig. har inte märkt något fel på min dotter av att få detta. o vill man inte ge gul lök ta purjolök som är mildare

• queenofangels

o har redan gett min dotter alla grönskas o frukt purer som smakisar o inga problem.

Svar på tråden Tips på bra mat till 6 månaders bebis