• Saaaraa

Är RUM ett substantiv eller adjektiv?

Vilken ordklass tillhör ordet "rum"? Och ordet "försäljare"?

• Svar på tråden Är RUM ett substantiv eller adjektiv?
  • Saaaraa

Tack! Födelsedagen då? Är så kass på det här...

Felidae skrev 2009-05-22 00:49:11 följande:
    Båda är substantiv.
  • Tjatte

"Verb är sådant man kan göra, som att hoppa, se och höra.
    Adjektiv beskriver hur saker är, såsom liten rund och skär.
    Substantiv är namn på ting, sådana som boll och ring."
    ... brukade alltid min pedagogiska mamma ramsa för mig!

• Felidae

Födelsedagen är också ett substantiv.

• Themis

Lite vägledning:

Ny svensk språklära

Substantiv

är ord som du kan sätta fan eller djävel efter, t.ex. gubbdjävel, hammardjävel eller klockfan.

Adjektiv

är ord som du kan sätta skit före, t.ex. skitbra, skitsnygg och skitsnabb.

Verb

är ord som du kan sätta utav helvete efter, t.ex. springer utav helvete, åt utav helvete och har sovit utav helvete.

Adverb

är ord som du kan sätta förbannat alltså runt, t.ex. springer förbannat fort alltså, åt förbannat noga alltså och har sovit förbannat länge alltså.
    --

Haja?

• allakantralla

Hahaha!

Themis skrev 2009-05-22 01:09:19 följande:
    Lite vägledning: Ny svensk språklära Substantiv är ord som du kan sätta fan eller djävel efter, t.ex. gubbdjävel, hammardjävel eller klockfan. Adjektiv är ord som du kan sätta skit före, t.ex. skitbra, skitsnygg och skitsnabb. Verb är ord som du kan sätta utav helvete efter, t.ex. springer utav helvete, åt utav helvete och har sovit utav helvete. Adverb är ord som du kan sätta förbannat alltså runt, t.ex. springer förbannat fort alltså, åt förbannat noga alltså och har sovit förbannat länge alltså. -- Haja?
  • WhiskeyRiver
    Lite vägledning:Ny svensk språkläraSubstantivär ord som du kan sätta fan eller djävel efter, t.ex. gubbdjävel, hammardjävel eller klockfan.Adjektivär ord som du kan sätta skit före, t.ex. skitbra, skitsnygg och skitsnabb.Verbär ord som du kan sätta utav helvete efter, t.ex. springer utav helvete, åt utav helvete och har sovit utav helvete.Adverbär ord som du kan sätta förbannat alltså runt, t.ex. springer förbannat fort alltså, åt förbannat noga alltså och har sovit förbannat länge alltså.--Haja?
    HAHA, jag döööör. Förlåt, menade ju så klart jag döööör av helvete
  • Saaaraa

Haha vilka bra förklaringar! Tack för era svar! Nu kanske jag kommer ihåg lite lättare... hahaha nu ska jag sova utav helvette :D hahahaha

• Skrymplan

haha.. sådär stod det på en av mina svenska prov jag hade på hödstadiet.. ungfär sådär :P Sjuk lärare man hade..

• Rokka Jill

Substantiv är namn på ting,
    sådana som, boll och ring
    Adjektiven sen oss lär,
    hurudana tingen är
    Verb är sådant man kan göra,
    som att hoppa, se och höra

(sjung denna med blinka lilla stjärna melodi)

• Dynamic
    Rokka Jill skrev 2009-05-22 09:08:23 följande:
    Substantiv är namn på ting, sådana som, boll och ring Adjektiven sen oss lär, hurudana tingen är Verb är sådant man kan göra, som att hoppa, se och höra (sjung denna med blinka lilla stjärna melodi)
    jag fick lära mig nästan likadant:

Substantiv är namn på ting, tillexempel boll och ring
    Adjektiv är sånt man är, tillexempel blå och kär
    Verb är sånt man gör, tillexempel går och kör
  • Rokka Jill
    Dynamic skrev 2009-05-22 09:17:58 följande:
    jag fick lära mig nästan likadant:Substantiv är namn på ting, tillexempel boll och ringAdjektiv är sånt man är, tillexempel blå och kärVerb är sånt man gör, tillexempel går och kör
    sånt som sitter i iaf.. ;)
  • Tjatte
    Lite vägledning:Ny svensk språkläraSubstantivär ord som du kan sätta fan eller djävel efter, t.ex. gubbdjävel, hammardjävel eller klockfan.Adjektivär ord som du kan sätta skit före, t.ex. skitbra, skitsnygg och skitsnabb.Verbär ord som du kan sätta utav helvete efter, t.ex. springer utav helvete, åt utav helvete och har sovit utav helvete.Adverbär ord som du kan sätta förbannat alltså runt, t.ex. springer förbannat fort alltså, åt förbannat noga alltså och har sovit förbannat länge alltså.--Haja?
    Haha, mycket bättre än mammas ramsa!
Svar på tråden Är RUM ett substantiv eller adjektiv?