• swingtown78

Tina bröstmjölk (Råd önskas)

Hej !!

Har nu en massa bröstmjölk i frysen som jag tänkte börja använda innan den bli för gammal!!
    Vilket är det bästa sättet att tina skall den tinas långsamt i kylen eller kan jag ställa den i vanlig rumstemperatur(hur lång tid tar det att tina??? kyl resp rumstemperatur). Hur länge håller sig sedan tinad mjölk i kylen efter tiningen innan den blir för gammal??

Kram Maria

• Svar på tråden Tina bröstmjölk (Råd önskas)
  • MuminMy
    jag har fått rådet att tina/värma i vattenbad, men amningshjälpen borde kunna svara exakt på dina frågor.
    /my
  • tvillingmor

Vi fick rådet av Neo att tina i vatten bad och det tog ganska lång tid. Vi brukade ta fram på kvällen och ställa i vatten bad så var de färdigt när vi vakna på morgonen.
    Det ska hålla i 1 dygn men då var det alltid slut för oss och dags att ta fram en ny.

• Dalagirl

hej. tina i vatten bad i kylen håller 1 dygn, fryst håller i 6mån

• Dalagirl

värm mjölken i varmt vatten bad när den ska ätas...

• Lilla K

På Neo tinade de mjölken i kylskåpet och värmde sedan i vattenbad. Tina i kylen tar lång tid, men att tina långsamt det är det bästa sättet att tina mjölk, precis som med allt annat fryst.

Förstår inte vitsen med att tina i vattenbad???

• swingtown78

hur lång tid tar det innan det tinar i vattenbadet?

• tofsen

Har tinat massor av fryst bröstmjölk i vattenbad... Funkar himla bra men ta inte varmt vatten, ta kallt! Skumt va? Helt emot vad jag trodde innan tiden på neo. Ställ burken/flaskan i kallt vattenbad i rumstemperatur och 20-30 minuter senare är det klart att värmas till lagom ättempertur.

• LenaBed

Modersmjöken håller:
    nyss mjölkad i rumstemperatur - 6 timmar
    nyss mjölkad i kylskåp - 2 dygn

i frysen 3 månader
    i kylskåp efter att den tinats upp - 2 dygn

efter uppvärmning - 1 timme

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Hittade denna text på internet förut o sparade den på datorn. Men det är inte säkert att det stämmer. Har läst att det ska hålla 6-8 timmar i rumstemperatur (nyss utmjölkad), 3 dygn i kylsskåp, i frysen 3-5 månader..

Svar på tråden Tina bröstmjölk (Råd önskas)