• skrållan1978

extrem vadkramp, hjäälp!

hej

Är gravid i vecka 27 snart och har i natt haft vadkramp av o till hela natten, i båda benen, gjorde såå jäklans ont att jag väckte maken i ren panik o bara grinade, krampen brukar ju släppa rätt fort vet jag men min kramp i ena benet satt i över 20 minuter utan o släppa alls, gjorde så ont så jag blev tolig, blev nästan rädd det var ngt annat fel...

Finns det ngt som kan hjälpa mot kramper??? vad gör man? Är tacksam för alla råd o tips.

Nummer 6 i magen=)
  • Svar på tråden extrem vadkramp, hjäälp!
  • Hannah76

Sendrag är inte skönt.
    Drick vatten och se till att få i dig magnesium.

• Hildis

Jag brukar ibland vilja sträcka rejält på mig på natten, och det är mest då jag fått sendrag.

Det är först nu, under andra graviditeten, som jag fattat att det hjälper att liksom sträcka på vaden genom att "trampa ner" hälen istället för att sträcka på benet med tårna "längst bort".

Men det kanske inte hjälpen när man väl ligger där med sendrag. Det kan göra så himla ont!

• pyretochbönan0809

Det enda jag kan komma på är att man måste försöka "trampa ner" med foten så mkt som möjligt för att sträcka ut vaden....Det gör satans ont!

Förra graviditeten vaknade jag med ett tjut och skrämde livet ur mannen för han trodde jag hade värkar...Sen fick jag ingen sympati efter det när han fattat att det "bara" var mitt ben...Tyckte ytterst synd om migsjälv då!

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 30/8-09
  • Hope08

Aj aj aj !! Hade samma sak när jag var gravid, fick tipset att trycka foten uppåt helst mot sänggaveln eller nåt... sen har jag hört att krampen beror på B-vitaminbrist.

• skrållan1978

jo jag vet man ska trycka ner hälen, det gjorde jag men några av kramperna höll i sig sååå länge trots det,  i över 20 minter, trodde jag skulle döö av smärta, maken sa bara åt mig o vara tyst, sonen ligger i sängen bredvid, blev så arg på honom att jag nöp min man i ryggen, asg....

magnesium o B vitaminer, hur får man i sig det då enklast? i viss mat?

Nummer 6 i magen=)
  • Majan78

Det enda jag tycker hjälper riktigt bra är att ställa sig upp så att man får kroppstyngden på benet.

♥ Go´ungen ska bli storebror! ♥
  • skrållan1978

majan78, åhåååå, tack ska du ha!!! ska testa det nu i natt, e dem 2 sista nätterna kramperna kommit riktigt ofta, så alla tips mottages tacksamt=)))

Nummer 6 i magen=)
  • Hannah76

Min man trodde att det var dax för fölossning varje gång jag började vråla av sendraget.. Haha.

• Underbart glad

Jag har hört att det ska hjälpa med schweppes tonic water, inte gott. Men drick ett glas innan du lägger dig, det har faktiskt hjälpt för mig än så länge! Annars har jag också hört att man ska drick amycket vatten och äta banan!

I tonic water är det ämnet kinin som är bra...

Lycka till!

• Sarah84

Får också väldigt lätt kramp i vaden nu då jag är gravid. Va precis samma då jag vänta dottern. Så fort jag känner de så ställer jag mig upp, då går de över direkt.
    Någon som vet varför man får de så lätt då man är gravid?

Svar på tråden extrem vadkramp, hjäälp!