• Anonym (Vill ha hus)

Vilka inkomster skall man ha för att köpa hus för 7 miljoner??

Jag har hittat mitt drömhus - tyvärr kostar det 6,8 miljoner.
    Vi har ut ca 52 000 i månaden och kan lägga 1 miljon kontant

Men låna 5,8 miljoner - vem kan göra det ?
    Finns det någon som har gjort det här ? Vad har ni för inkomster ?

Enligt bankens glädjekalkyl på nätet skulle månadskostnaden bli 16 000

• Svar på tråden Vilka inkomster skall man ha för att köpa hus för 7 miljoner??
  • oOPetraOo

Kolla med olika banker vad de har för räntor.
    Sen tar banken ett beslut om dom anser att ni har råd eller inte.

Lycka till med drömhuset!

• Anonym

Det är väl bara att räkna? Med en ränta på 5 % blir räntekostnaden 290' per år, sedan får ni skattereduktion. Ni får dock inte full skattereduktion på hela räntekostnaden eftersom den blir högre än 100000 per person och år. Sedan tillkommer drift och underhåll som förmodligen blir rätt saftigt eftersom jag antar att det är ett hyfsat stort hus. Räkna med minst 4000/månad. Om det är tex stora fönster (vanligt i lite lyxigare hus), pool, eller om det ligger nära havet så blir det också dyrare att underhålla. Strunta i bankens kalkyl och gör en egen.

Jag tycker att det låter helt vansinnigt med era inkomster. Ett lån på 3, max fyra miljoner låter mer rimligt.

• Anonym (Vill ha hus)

Tack för svaren - men är det ingen som verkligen har köpt ett hus för nästan 6 miljoner?

• Anonym (inte riktigt)

Vi har en lägenhet som vi köpte för 6 miljoner 3 år sedan. Vi la ca 1,3 kontant. Antar att det blir lite lägre månadskostnad än för hus eftersom man inte har driftkostnader och renoveringskostnader alls på samma sätt.

Just nu bor vi fruktansvärt billigt (kommer nog aldriga ha det så här bra igen ) eftersom räntan är så låg, vi betalar bara 0.94% i månaden i ränta så det blir ju nästan ingenting. Stor skillnad mot när vi köpte, då tror jag att vi betalade 5.94% i ränta. Jag tycker nog att man ska kunna klara en ränta på 7-8% i alla fall.... minst!

Vi har en god inkomst och får just nu ut ca 120,000 efter skatt gemensamt i månaden. Vi får också bonus ibland. Vi passar på att amortera ganska mycket särskilt nu när räntan är så låg (eller snarare vi "amorterar" in på ett konto knutet till lånet som har samma ränta som lånet så räntekostnaden totalt blir skillnaden mellan vad vi har på kontot och det vi har i lån, då har vi ändå flexibiliteten att kunna använda pengarna på kontot om vi vill utan att ändra lånet. Supersmidigt!!). Vi har nu ganska precis 3 milj kvar på lånet och känner att vi har en bra balans mellan att spara ganska mycket men också unna oss att köpa saker och resa mycket som vi båda prioriterar högt.

• Anonym (Utlandsbo)

Vi har också lägenhet som vi köpte för ca sex miljoner, dock har vi betalat av lånen nu och det känns ganska skönt med tanke på att lägenheten nu har sjunkit en del i värde. Nu är vi iofs på g för att hitta något större så då lär det bli lån igen, men det är verkligen otroligt skönt att slippa så länge det nu varar.

Vi bor utomlands och har höga inkomster båda två och därtill får vi båda bonus, men vi räknar kallt med att bonusarna kommer ligga lite lägre nu i några år iom bankkrisen. Har som sagt börjat kolla på större boende nu, men vi kommer att vara noga med att inte förköpa oss, speciellt i tider som dessa.

Själv skulle jag nog vara mycket tveksam till att lägga så mycket som sex miljoner på ett hus med era inkomster, men det beror ju självklart på vad och hur man prioriterar.

Lycka till oavsett

• Pricken och Pyret
    Anonym (inte riktigt) skrev 2009-05-23 09:58:05 följande:
    Vi har en lägenhet som vi köpte för 6 miljoner 3 år sedan. Vi la ca 1,3 kontant. Antar att det blir lite lägre månadskostnad än för hus eftersom man inte har driftkostnader och renoveringskostnader alls på samma sätt.Just nu bor vi fruktansvärt billigt (kommer nog aldriga ha det så här bra igen ) eftersom räntan är så låg, vi betalar bara 0.94% i månaden i ränta så det blir ju nästan ingenting. Stor skillnad mot när vi köpte, då tror jag att vi betalade 5.94% i ränta. Jag tycker nog att man ska kunna klara en ränta på 7-8% i alla fall.... minst! Vi har en god inkomst och får just nu ut ca 120,000 efter skatt gemensamt i månaden. Vi får också bonus ibland. Vi passar på att amortera ganska mycket särskilt nu när räntan är så låg (eller snarare vi "amorterar" in på ett konto knutet till lånet som har samma ränta som lånet så räntekostnaden totalt blir skillnaden mellan vad vi har på kontot och det vi har i lån, då har vi ändå flexibiliteten att kunna använda pengarna på kontot om vi vill utan att ändra lånet. Supersmidigt!!). Vi har nu ganska precis 3 milj kvar på lånet och känner att vi har en bra balans mellan att spara ganska mycket men också unna oss att köpa saker och resa mycket som vi båda prioriterar högt.
    WOW!! 120 ´ut i månaden... Jag är i fel branch hör jag...  Får man fråga vad ni jobbar med?? *Nyfiken*
  • Anonym (inte riktigt)

Pricken och Pyret - nja snarare fel land kanske? Vi skulle inte tjäna samma pengar i Sverige är jag ganska övertygad om.

Svar på tråden Vilka inkomster skall man ha för att köpa hus för 7 miljoner??