• Mammut och Papput

Snabbt och smidigt rengjort lego?

Min karl har typ mååånga kassar med lego sedan han var barn och eftersom att lego i den kvantiteten är asdyrt så känns det vettigt att diska upp det (har legat på vinden) för att våra barn sedan ska kunna ha det.

Ska man typ köra i diskmaskinen (de far ju all värdens väg)? Jag orkar fasen inte handdiska 1 342 955 stycken legobitar.

• Svar på tråden Snabbt och smidigt rengjort lego?
  • K med lilla E

Knyt in dem i ett lakan eller lägg dem i en tvättpåse och kör dem i tvättmaskinen.

• M Hellin

tvättpåse i tvättmaskinen?

Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  • Suri

K med lilla E skrev 2009-05-22 11:14:48 följande:

Knyt in dem i ett lakan eller lägg dem i en tvättpåse och kör dem i tvättmaskinen.
    Eller i diskmaskinen
  • sessanrosa

Jag har ett tips som jag själv använder mig av, jag stoppar in barnens lego i ett örnegott och tvättar i tvättmaskinen, tillsammans med en fleece filt.
    40 grader

• BarbaBus79

Kan man inte lägga det i tvättpåsar...?? ...du vet sånna där grovmaskiga för BH;ar.. Annars måste ju diskmaskinen funka alldeles kanon!

• tina04

Lägg legot i ett örngott och knyt till med en hårsnodd. Lägg i tvättmaskinen. Sätt tvättmedel i tvättmaskinsfacket, vrid på 60 grader och kör igång tvättmaskinen.

• Gurkan

diskmaskin och tvättmaskin fungerar utmärkt, kör bara inte på för hög värme eftersom bitarna kan smälta. Men ner med legobitarna i ett örngott, knyt igenom ordentligt och kör i tvättmaskinen på 40 grader.

• kråkanbråkan

sätt dom i en tvätthorg eller nått, sen duch och tvål, bara att skölja av och sätta på ett badlakan för torkning. man behöver ju inte stå och skrubba varje liten bit heller..

• Mammut och Papput

Oj så snabbt =) Bra tips från fantasifulla småbarnsföräldrar =)

Måste ju ha rent lego till syskonbarnen, man har ju inga andra leksaker hemma.

• Mammut och Papput
    kråkanbråkan skrev 2009-05-22 11:16:49 följande:
    sätt dom i en tvätthorg eller nått, sen duch och tvål, bara att skölja av och sätta på ett badlakan för torkning. man behöver ju inte stå och skrubba varje liten bit heller..
    Man vet ju inte, rätt vad det är säger alla oooo nej använt lego - fy skam! Det blir handdisk med UV-lampe-kontroll alternativt att köpa nytt. =)
  • kråkanbråkan

Mammut och Papput skrev 2009-05-22 11:19:26 följande:

Man vet ju inte, rätt vad det är säger alla oooo nej använt lego - fy skam! Det blir handdisk med UV-lampe-kontroll alternativt att köpa nytt. =)
    haha, ja man vet ju aldrig. de kan ju finnas livsfarligt vindsdamm på dom! eller gud förbjude, lite sekelgammalt barndreggel!
  • Mammut och Papput
    kråkanbråkan skrev 2009-05-22 11:24:05 följande:
    Mammut och Papput skrev 2009-05-22 11:19:26 följande: haha, ja man vet ju aldrig. de kan ju finnas livsfarligt vindsdamm på dom! eller gud förbjude, lite sekelgammalt barndreggel!
    Typ herpesdregel och digerdöden, vem vet!
  • kråkanbråkan

Mammut och Papput skrev 2009-05-22 11:25:19 följande:

Typ herpesdregel och digerdöden, vem vet!
    helt klart, de är bara att köpa nytt, eller sattsa på ett såntdära desinfektionsbad.
  • Isnogood

M Hellin skrev 2009-05-22 11:15:04 följande:

tvättpåse i tvättmaskinen?
    Så brukar jag göra.
  • mrbiig

Var rädd om gammalt Lego, kan bli eran pensions försäkring om det är rätta bitarna hehe
    det finns stort samlarvärde på gammalt Lego

• therese

Jag har samma "problem". Har tänkt lägga bitarna i tvättpåsar och sen köra dem i diskmaskinens överkorg. Tvättpåsar för att bitarna inte ska flyga runt i maskinen och de är grovmaskiga så vattnet kan skölja igenom.
    Tror det kan funka...

Svar på tråden Snabbt och smidigt rengjort lego?