• Anonym (blä)

Min make borstar inte tänderna... äcklig

Jag hatar snart min make, han är så äcklig. Borstar inte tänderna på en vecka, lägger äckliga kallingar med skitränder i inne på toagolvet, och bryr sig inte ett skit om hemmet. Inga barn än, men fy fan jag blir så LESS! Han är äcklig!

Han städar aldrig, jobbar jämt och är sur mot bekanta. Vad är det med honom? Jag fattar inte. Tar jag upp det så blir han tvär...

Vad fan ska jag göra? Jag har tagit upp familjeterapi, men nej, jag säger att han är äcklig när han inte borstar tänderna på en vecka... jag ger snart upp helt. Säljer huset och skiter i allt.

• Svar på tråden Min make borstar inte tänderna... äcklig
  • Anonym

Usch! har det pågått hela tiden eller?

• mumlan73

hej! jag är inte världens mest pedantiska människa, men det är skillnad på att vara lite slvarvig o att vara äcklig, jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med någon som inte kan sköta sin hygien. jaghade tagit upp det en gång och hade han inte varit beredd på att ändra sig så hade jag dumpat honom..... det är ju äckligt!!!!! så tänk efter innan ni skaffa barn ihop.....

• Anonym (blä)
    Anonym skrev 2009-05-22 11:23:42 följande:
    Usch! har det pågått hela tiden eller?
    nej... tack o lov...
  • Anonym

Du får väl köra på den pedagogiska varianten...

- nu går VI och bostar tänderna tillsammans.
    - om JAG dammar så dammsuger DU!

osv, att han jobbar mycket får du väl sitta med honom och förklara att du tycker det är jobbigt att ansvara för allt själv eftersom han är iväg mycket.

Ett annat alernativ är att lägga upp en schema där ni skriver upp vilka sysslor som var och en ska göra varje dag eller en gång i veckan.

• Anonym (blä)
    mumlan73 skrev 2009-05-22 11:25:46 följande:
    hej! jag är inte världens mest pedantiska människa, men det är skillnad på att vara lite slvarvig o att vara äcklig, jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med någon som inte kan sköta sin hygien. jaghade tagit upp det en gång och hade han inte varit beredd på att ändra sig så hade jag dumpat honom..... det är ju äckligt!!!!! så tänk efter innan ni skaffa barn ihop.....
    alltså, det är så mycket nu som gör mig förtvivlad.

Jag är deprimerad och har vart sjukskriven jag ORKAR fan inte städa efter två personer jämt och leta disk under sängar och bland tvätten, jag orkar bara inte, men jag orkar inte hålla på att skiljas och grejjer heller, det är pest eller kolera. vad jag än gör så kommer det att bli sjukt jobbigt. Jag vet inte om jag orkar ens bry mig snart...
  • Anonym (...)

Anonym (blä) skrev 2009-05-22 11:28:26 följande:

alltså, det är så mycket nu som gör mig förtvivlad.Jag är deprimerad och har vart sjukskriven jag ORKAR fan inte städa efter två personer jämt och leta disk under sängar och bland tvätten, jag orkar bara inte, men jag orkar inte hålla på att skiljas och grejjer heller, det är pest eller kolera. vad jag än gör så kommer det att bli sjukt jobbigt. Jag vet inte om jag orkar ens bry mig snart...
    Du säger att han inte var så när ni träffades, har du funderat på om han kanske också mår dåligt? Det låter som om han också kommit in i nån svacka, kanske depression?
  • Anonym (blä)
    Anonym skrev 2009-05-22 11:27:01 följande:
    Du får väl köra på den pedagogiska varianten... - nu går VI och bostar tänderna tillsammans. - om JAG dammar så dammsuger DU!osv, att han jobbar mycket får du väl sitta med honom och förklara att du tycker det är jobbigt att ansvara för allt själv eftersom han är iväg mycket. Ett annat alernativ är att lägga upp en schema där ni skriver upp vilka sysslor som var och en ska göra varje dag eller en gång i veckan.
    redan gjort, jag får ingen hjälp.

Det där med schema, ja... jag ska göra det.

Ni förstår nog inte hur uppgiven jag är just nu. Jag vill bara ge upp, skrika, gråta men det låser sig bara.
  • Anonym (blä)
    Anonym (...) skrev 2009-05-22 11:30:17 följande:
    Anonym (blä) skrev 2009-05-22 11:28:26 följande: Du säger att han inte var så när ni träffades, har du funderat på om han kanske också mår dåligt? Det låter som om han också kommit in i nån svacka, kanske depression?
    eller nja, han dolde det mer då tror jag han har alltid vart slarvig och inte städat faktiskt.
  • iii83

Det låter som om han har ngn form av depression, förståeligt att han också får det jobbigt, men städa inte efter honom, låt det ligga.

• Anonym (blä)
    iii83 skrev 2009-05-22 11:32:28 följande:
    Det låter som om han har ngn form av depression, förståeligt att han också får det jobbigt, men städa inte efter honom, låt det ligga.
    hur många veckor då? Det har redan fått ligga tills det möglar och är äckligt, hur länge ska jag låta det vara?

Jag fixar inte att bo i det själv då...
  • Anonym (I did it my way)

Min sambo var litet sådär, inte äcklig per definition men "förstod" inte att man byter kalsonger/strumpor varje dag, borstar tänderna morgon och kväll, duschar åtminstone varannan dag etc. Och det där går fortfarande i perioder, men jag har förklarat för honom att ingen dusch = inget spontant sex. Ingen tandborstning = inget spontant sex osv.

Helt enkelt sagt till honom att vill du knulla mer får du sköta din hygien som jag anser lämpligt eftersom mina krav på intet sätt är orimliga.

• iii83

ja tills de möglar, snart har han inga att ta på sig, inte tar han på de mögliga??? Alt att du tar all skit han lämnar, och gömmer i en svart sopsäck.

• NadiaMi

Hur mår han egentligen?

Att lämna smutsiga kallingar på golvet när man vet att den andra i huset tar hand om det är en sak, men att inte borsta tänderna på en vecka är ju ett tecken på att man verkligen inte bryr sig om sig själv.

Familjeterapi är nog inte lösningen.
    Han behöver snarare prata med någon på egen hand för att reda ut varför han har slutat ta hand om sig.

Du skriver att du har varit sjukskriven för depression och även det kan ha påverkat honom till att "bara jobba, dra in pengar, inte orka bry sig om annat" och under din depression har han kanske också känt sig väldigt ensam om att ta ansvar för att det ska gå runt.
    Jag tror att han har tagit på sig för mycket för länge och nu tappat bort sig själv pga allt ansvarstagande.

Be honom prata med någon om hur han mår - inte för att Ni ska få det bättre tillsammans, inte för att du ska slippa så ut med hans oborstade tänder utan för att HAN ska få en chans att vända trenden och börja må bättre i sig själv igen.

Svar på tråden Min make borstar inte tänderna... äcklig