• vacein

Ömsar skinn i händerna

Vår 2 v gamla son ömsar skinn i händerna. Började efter ett bad och jag tror det beror på att han varit fuktig í handflatorna. Började som små cirklar och har blivit större. Undefär som när man flagar efter en solbränna. Känner mig inte orolig men vill gärna höra om det finns nån annan därute som känner igen detta. Annars -kan det vara nån allergi eller reaktion på nåt?

• Svar på tråden Ömsar skinn i händerna
  • Flickan och kråkan

Helt normalt . Nyfödingar "byter" ofta "skinn" över hela kroppen. Det beror på att det yttersta lagret inte riktigt är vant vid luften utanför magen. Vi har en 3½-veckors som fjällar hela han. Det började på händer och fötter, som snart är "klara" och ser ut som vanligt igen. Storebror som är 17 månader följde precis samma mönster. Går över efter ett par veckor när de "ömsat" färdigt . Man ska undvika att smörja för att det kan störa den naturliga talgproduktionen. Huden måste ju hitta balansen ute i friska luften så att säga.....utanför magen och fostervattnet.

• vacein

Tack! som jag då ändå anade. Alltid skönt att kolla av så man inte är ensam :) .

Svar på tråden Ömsar skinn i händerna