• Mrs Charles

Köpa hund från blocket?

Vad är det jag ska tänka på? Vi har funderat lite smått att köpa hund och jag har inte hittat någon kennel som har valpar på den rasen. Har nu hittat en valp på blocket, MEN, skeptiker som jag är så vet jag inte.
    Vad är det jag ska tänka på? Vad bör jag fråga om?
    Veterinärintyg finns, id-märkt är den, registrerad i sk, vaccinerad, den har stamtavla. Ja, det är allt jag vet. Vad ska jag fråga mer om?
    Grundvaccinationen ska man ge den när den är omkring 16 veckor som jag förstått det, är det något mer i vaccinationsväg som jag bör tänka på?
    Som ni märker har jag aldrig haft hund förut. Hjälp mottages tacksamt så att jag känner mig redo för att bli vovveägare så småningom.

• Svar på tråden Köpa hund från blocket?
  • KaffeSandra

Kolla upp föräldrarna och gärna längre bak (mor- och farföräldrar). Finns det sjukdomar hos någon som kan ärvas? Finns det några särskilda sjukdomar för rasen som måste kollas upp? Typ höftproblem, då bör hunden och föräldrar vara röntgade.

Underbara lilla Alice 070926
  • Monica82

Du måste se till att besiktningen inte är gjort mer än 7 dagar innan valpen säljs för annars gäller inte doldafel försäkringen. Vi har även ringt valpförmedlare inom den ras vi ville ha för att höra om de visste vilka kennlar som hade valpar och även för att höra om den kennel vi hittat. Vissa uppfödare är bra på att prata så läs på om rasen,sjukdomar och kraven för att föräldradjuren ska gå i avel så du vet att de är från friska linjer du köper.

Lycka till me kommande valp!

• Drakfisk

Skk skriver ganska mycket om hundköp på sina sidor, läs mer här:
    kennet.skk.se/skk/&sprak=sv (vet inte om det funkar att direktlänka till köprådssidorna, om det inte fungerar: tryck på "om hund" där till vänster).

Annat: lusläs rasklubbens sida, där borde det stå vilka hälsoproblem rasen har, en allmän rasbeskrivning osv. Anteckna hälsoproblemen och annat du har frågor om gällande rasen. Sedan ser du till att ställa dessa frågor till uppfödaren (ja man är uppfödare även om man inte har kennelnamn, det räcker med att ens tik klämt ut en endaste valp så är man uppfödare).

Fråga lite allmänt om hur uppfödaren ser på rasen, vad man ska tänka på som köpare osv. Vem passar som valpköpare av rasen, vad behöver hunden för aktivering osv.

Uppfödare är skyldiga att ersätta dolda fel i upp till tre år (dvs från valpens födelsedag till valpens treårsdag), många har s.k. dolda-fel-försäkring, men alla uppfödare har inte det. Avsaknad av dolda-fel-försäkring betyder inte att uppfödaren är oseriös, men fråga gärna om hur uppfödaren ser på det här. Dolda fel är medfödda "defekter" som kanske inte upptäckts vid leverans, men som kommer fram senare. Brutna ben, tänder som måste dras ut osv. är givetvis inte dolda fel (det antar jag att alla förstår, men jag har lärt mig att man måste vara övertydlig ibland )

• Mrs Charles

Tack hörni för alla svar.. lär ju återkomma med fler frågor.

• kimsi

Vad är det för ras, svårt att ge råd vad du bör vara noga och kolla när man inte vet det eftersom det varierar från ras till ras.

Valpar grundvaccineras oftast vid 7-8 veckor (av uppfödaren) och sedan ska en ny vaccination ske runt 12 veckor.

• Mrs Charles

Jag har tittat både på Papillon och Japanese chin, är endast intresserad att ha en som sällskapshund.

• hmcc

Mrs CkE skrev 2009-05-22 16:29:30 följande:

Jag har tittat både på Papillon och Japanese chin, är endast intresserad att ha en som sällskapshund.
    Papillons finns det massor av, gå in på papillonringens hemsida.
  • Mrs Charles

Jag fick svar av henne och hon hade en kennel!
    Så nu mailar jag med två olika uppfödare och får se om jag kan bestämma mig.

• hundpuss

Mrs CkE skrev 2009-05-23 13:32:05 följande:

Jag fick svar av henne och hon hade en kennel!Så nu mailar jag med två olika uppfödare och får se om jag kan bestämma mig.
    åk gärna o besök dessa uppfödare, prata med dom i telefon till en början.
    gå på din magkänsla också.
    jag pratade med 6 andra uppfödare innan jag valde "min"... Det ska få ta tid det där.

Det du kan göra är att kontakta rasklubben och fråga om de kennlarna. rasklubben har koll på det mesta.
    lycka till med vovveköpet!
Svar på tråden Köpa hund från blocket?