Mat till jättemånga
Vi ska ha mottagning efter min examen och jag har bjudit alla i hela världen, plus deras bekanta . Någon som har ett bra tips på mat som är lätt att tillaga i förväg och som räcker till många?
Vi ska ha mottagning efter min examen och jag har bjudit alla i hela världen, plus deras bekanta . Någon som har ett bra tips på mat som är lätt att tillaga i förväg och som räcker till många?
Jag brukar tipsa om detta som är så enkelt och gott:
www5.arla.se/Default____17653.aspx
gör extra sås vid sidan om och sallad. När jag gjorde detta till ca 40 pers så hade vi potatisgratäng till. Kan ju också förberedas så det bara är att värma sen.
Pastasallad, bröd och kovar och/eller kycklingspett kanske..
exotisk planka + tillbehör
i långpanna
ris
kassler
annanas
häll sås över:
chilisås, vispgrädde (s0m ni blandat ihop...i valfri mängd. )
Tar bara risets koktid, plus lite färg i ugnen. och är mycket gott
Challe N: ja, det är det vi också kommit fram till. Funkar ju i alla läger
LillaFlamman: berätta mer!
ÄnglaMamma: suveränt enkelt recept, I like.
Rostbiff och potatissallad alt. nåt annat kallskuret.
När min sambos fru fyllde 30 så hade de grillat en jävla massa kött dagen innan och serverade det med potatissallad och grönsallad.
Köttet värmde de bara i ugnen på låg temp så det va verkligen jättegott (smakade nygrillat fast det inte va det)
Så här brukar våra exotiska plankor se ut
Kött:
Kyckling, antingen klubbor eller bröst beroende på smak och pris, eller båda, använde färdigköpta kycklingspett en gång. Grilla och om det är bröst skär i cm tjocka bitar men lägg "tillbaka" bitarna.
Rostbiff (om man har råd)
Fläskfilé, grilla och skär i cm tjocka skivor, lägg ihop.
Kassler, billigt men lite tråkigt men många tycker om, skiva tunna skivor.
Bröd:
Baugetter delade efter eget behag.
Kex, typ digestive, finn crisp, saltiner
(glöm inte smör)
Ost:
En vanlig hård
Mögelost, kanske en ostbricka där brukar det ingå typ 4 varianter med bland annat brie
Brie ett måste i min släkt
Färskost med smak 2-3 st
"Tillbehör"
Brukar göra egen potatissallad på kall potatis, chreme fraishe, turkisk yougurt, lite majonnäs, tärnade granny smith äpplen och purjolök.
alternativt potatisgratäng om man vill ha något varmt och har tillgång till värme
Frukt:
Meloner, gör korgar, kulor, skivor trekanter whatever gärna olika sorter
Vindruvor, gärna båda sorterna
Physalis
Jordgubbar
Sharon
Litchi
Kiwi
Passionsfrukt
Mango
Papaya
Ananas, ta en fin och använd det gröna som dekoration
Stjärnfrukt
Pithaya
Apelsin
Grönsaker:
Coctail tomater
Majs
Sallad, gärna typ den krusiga med röda kanter (fin att dekorera med)
Blomkål
Gurka
Paprika
Skär allting i olika bitar och former och arrangera antingen på jättebord eller på småbrickor, spara gärna blasten på grönsakerna och frukterna då det ser trevligt ut som extradekoration när de sitter kvar
Exotisk planka innebär stora möjligheter då det finns något att äta och det finns inga regler på hur den måste se ut, använd säsongens och kolla upp vilka saker som är på rea,
Shit nu blev det långt
LillaFlamman: har du lust att flytta in hos mig?