• fair

Farligt lyfta tungt?

Hej! Är gravid i v.14 (13+6) och lyfte idag en saltsten som väger kring 10kg. När jag lyft upp den till maghöjd och skulle lyfta den lite högre så sträckte det till i magmuskeln på vänster sida, försvann direkt.
    Men nu är jag rädd att bebisen tagit skada.

Nån som vet?

• Svar på tråden Farligt lyfta tungt?
  • womaninlove777

Hej Fair
    Jag tror med all säkerhet att du kan vara helt lugn, barnet blir inte skadat av att du lyfter tungt, det är endast ligamenten som får lite stryk en sån gång, men var försiktig i fortsättningen att lyfta tungt för i längden är det inte bra när man går längre fram i graviditeten men en gång gör inget så du behöver inte oroa dig vännen!
    Jag är gravid i v 5+4 och har redan nu svårt att bära min tvååring. Så ta det lugnt och lyft inte tunga saker mer nu så behöver du inte oroa dig för detta igen.
    Kram från en gravid medsyster
    Jessica / Womaninlove777

• patti87

det sägs att man inte ska lyfta mer än 5 kg..
    så ta det lite lungt.. men det är nog ingen fara med bebisen ska du se :)

• trasselsudd

Jag har också upplevt den känslan, att magmuskeln liksom späns till på ena sidan av magen vid någon form av ansträngning. Inte så att det gjort ont, men det känns obehagligt.
    Som en sträng som späns åt, som inte ska vara spänd. Mysko känsla.
    Jag är i vecka 25 och allt verkar vara bra där inne i magen, bebisen sparkar runt varje dag.

Cilla ska bli storasyster i september.
  • fair

Tack tjejer!
    Har inte hänt igen nåt mer, och jag har ingen värk eller så..
    Ska tänka mig för i fortsättningen!

Kramar

• Forbidden

När jag väntade min son jobbade jag som personlig ass till en cp skadad kille på 9 år, han vägde 30-35kg och eftersom jag jobbade själv och de inte fanns några som helst hjälpmedel i hemmet så vart de många tunga lyft! Räknade me att de blev minst 10 - 12 st varje dag från golv till skötbort, som va i brösthöjd på mig och till rullstol och så vidare.
    och detta gjorde jag 5-6 dagar i veckan hela graviditeten fram till v 32 då jag gick hem på havandeskapspenning.
    Tror mer du ska oroa dig för din rygg om man bär tungt, för kroppen är inte sig lik när man är gravid me all ligement och så. Och så länge man inte får sammandragningar så är de inget att oroa sig för!

• Maxit
    patti87 skrev 2009-05-22 18:22:43 följande:
    det sägs att man inte ska lyfta mer än 5 kg..så ta det lite lungt.. men det är nog ingen fara med bebisen ska du se :)
    sålänge det inte gör ont eller kommer någon blödning - samt att man kan lyfta RÄTT - så ser jag det som ok.
    jobbar på lager och lyfter säck på 25 kg dagligen. är i v 13 och har planer på att jobba på sålänge det fungerar.
    sitter även i truck mycket - vibrationer och stötar dagligen.
    inte ens läkare på akut kk reagerade på mitt yrke - mer än att det var ovanligt för en tjej!!
  • Martina 76
    patti87 skrev 2009-05-22 18:22:43 följande:
    det sägs att man inte ska lyfta mer än 5 kg..så ta det lite lungt.. men det är nog ingen fara med bebisen ska du se :)
    Stämmer inte enligt min bm och den sjukgymnast vi gravida hos min bm har fått träffa. Så länge man lyfter rätt är det ingen fara. Man kan både styrketräna och gå på bodypump när man är gravid enligt dem.
  • Bebislängtan2

Jag är stallmänniska och höll på i stallet dagligen tills sonen föddes.. Körde skottkärror, lyfte fodersäckar och höbalar.. Kroppen sa till med en gång när jag behövde vila.. Så är det en daglig syssla så är det ingen fara..
    Det är värre om du inte gör något alls under din graviditet och sedan lyfter något tungt..

Svar på tråden Farligt lyfta tungt?