• Amandass

"Kan" man resa (inom sverige) med en 3-3½ månaders valp?

Ska få hem min lilla valp den 12 Juni och den är då 10 veckor gammal,
    fick sedan förfrågan om jag ville komma till en släktings landställe någon gång i Juli (då är valpen cirka 3-3½ månad gammal beroende på när i Juli det blir, om jag räknat rätt). Funkar det att ta med den då tror ni?
    Tänkte om det kanske blir för stressigt för en så liten valp att resa till ett nytt ställe där det redan kommer finnas 3 andra hundar, samt 5 andra människor.
    Det är första gången jag har hund, så jag vet ju inte riktigt.. kanske inte är så smart ändå, vad tror ni? Vill ju inte att det ska bli en stressad hund.

• Svar på tråden "Kan" man resa (inom sverige) med en 3-3½ månaders valp?
  • Amandass

Hoppas ni inte tar mig som genomkorkad nu eller något!
    Jag anar att det inte är det smartaste att göra, så troligtvis blir det inget.
    Ville bara dubbelkolla med er som kanske vet mer!

• hmcc

Mina hundar har hängt med mig från början eftersom jag alltid tävlat så har jag inte kunnat avstanna mitt liv för att det kommit in en ny valp i huset, men jag har alltid varit noga med att den har en trygg plats, i mitt fall bilen.

• Amandass

hmcc - Okej! Så isåfall kanske man skulle behöva ta med sig något som hunden känner igen, t.ex. en hundbädd och någon leksak/filt?
    Hur fort har man kommit i rumsrens-träningen vid det laget tro?

• Zimlis

Eftersom valpen är så liten hade jag kollat av så de hundarna den ska träffa är regelbundet vaccinerade.

Vår hund fick följa med överallt när hon va valp och vi hade alltid med "hennes" kudde

Oroa dig inte, det är bara perverst första gången.
  • hmcc

Väldigt olika det där med rumsrenheten.

Ta en bur, då har det ett kryp in där ingen kommer åt den.

Det finns jättebra ihopfällbara.

• Amandass

Zchimla - Min hund kommer iallafall att bli vaccinerad vid 12 veckor, fast det kanske inte hjälper om de andra hundarna är ovaccinerade? Men jag ska tänka på det.

HmCC - En bur låter perfekt! En av hundarna är en riktig muskelknippe, så det skulle kännas osäkert exempelvis på natten att ha de lösa ihop. Kan hända olyckor när de leker!

Det är väl inga problem för en valp att vara ute mycket va? Sålänge den inte behöver gå rena rama långpromenader, och att hon såklart får tillgång till skugga, vatten så att hon inte blir överhettad.
    Annars har ju min uppfödare sagt att det inte är bra att mycket folk springer hem till oss den första tiden, för att valpen då kan växa upp till en stressad vuxen hund.
    Resan kommer isåfall inte bli förrän cirka 1-1½ månad efter att hunden kommit hem till oss... är det ok?

• hmcc

Absolut, när jag tävlar på sommaren kan jag vara borta i flera dagar.

Valpen är ute från tidig morgon till sen kväll i bilen (nu kan jag öppna min bil väldigt mycket så den är alltid sval)

En valp sover mycket så små korta promenader då och då från sin trygga bur så mår den utmärkt.

(börja träna i buren innan ni åker, den kan sova där på nätterna (öppen)

• Amandass

HmCC - Vad bra! Jag har tänkt att skaffa en bur som den ska få sova i på nätterna, så då vänjer den ju sig vid den vilket är bra. Ska tänka på att köpa en som går att fälla ihop då kanske..?
    Ska buren alltså vara öppen på nätterna också när den sover där?

• Strandängen

När min hund var valp så var jag på en kompis landställe, min valp va då 14 veckor. gick hur bra som helst.
    det var en annan hund där, och naturligtvis fick man ha uppsikt så att det stora hunden va snäll mot min valp. (stor storleksskillnad)

valpen var med mig mest hela tiden så jag visste var den var. när han blev trött gick han och la sig i det rummet vi sov i. va inga problem.

va så skönt både för mig och valpen att va ute på landet istället för att bara vara i lägenheten. mycket friare att kunna gå ut och in som man vill ute på landet. vi hade iaf en toppen vecka!!

min hund är väldigt trygg och social, så han har inte tagit nån skada av att vara med. han hade ju alltid haft mig i närheten och det gjorde honom trygg. idag är han trygg i alla situationer, och det är aldrig några problem att lämna honom hos någon annan.

• hmcc
    Amandass skrev 2009-05-22 19:17:41 följande:
    HmCC - Vad bra! Jag har tänkt att skaffa en bur som den ska få sova i på nätterna, så då vänjer den ju sig vid den vilket är bra. Ska tänka på att köpa en som går att fälla ihop då kanske..? Ska buren alltså vara öppen på nätterna också när den sover där?
    Alla burar går att fälla ihop när jag tänker på det ;)

Sen beror det vilken typ av bur, tygburar är kanon, lätta att bära och tar ingen plats.
    Sen beror det på ras, vissa äter sig ut

När den sover där kan den vara stängd då har du bättre koll på den och sover lugnare själv, det är när den vänjer sig (hemma) så kan den få gå ut och in som den vill.
Svar på tråden "Kan" man resa (inom sverige) med en 3-3½ månaders valp?