Anonym (Undrar) skrev 2009-05-23 08:31:01 följande:
Nja, jag borde ha anmält en hel del, vi var ihop i 2 1/2 år. Ibland tror jag att jag ska bli galen när jag funderar på vad som har hänt, och ifall det finns flera som han gav sig på på samma sätt. Men domstol, det borde ju vara där han bor... och fullständigt pers.nummer kan man väl få via folkbokföringen?Men jag trodde att belastningsregistret var allmänt - man har ju hört om chefer som kollar upp efter anställningsintervjuer osv?
Vissa arbetsgivare har tillgång till brottsreg, typ chefen för rekruteringen på Krminalvården, Tullen har det ... så nej en arbetsgivare kan inte kolla upp hur som helst. Däremot kan en arbetsgivare vid anställning av personal begära att den som söker jobb inkommer med utdrag från Brottsregistret. Skall det vara korrekt skall det ligga i ett förslutet kuvert som kommer ifrån Kiruna enheten Rikspolisstyrelsen som tagit ut utdraget och skickat till dig som du överlämnar till arbetsgivaren. Väktarbolag och andra säkerhetsföretag begär av arbetstagaren att han/hon inkommer med detta dokument varje år. Du kan gratis begära ut ett sk " §-10-utdrag" gratis varje år. Ska du ha fler kostar det.
Ring Folkbokföringen och begär pnr. Du måste dock ha namn och heöst annan info om han har ett vanligt namn... du kan också begära att få uppgift om alla tidigare folkbokförda adresser på honom.