• Anonym (Undrar)

Brottsregister - allmän uppgift?

Undrar ifall brottsregistret är allmänna uppgifter eller inte. Eller om man behöver fullständigt personnummer för att få reda på något. Kan ju bara hans födelsedata... Vill bara veta ifall han någon gång åkt dit för våldtäkt, om jag kanske borde ha anmält...

• Svar på tråden Brottsregister - allmän uppgift?
  • Anonym

Nej, belastningsregistret är ingen offentlig uppgift. Däremot är domar offentliga uppgifter och den akten finns ofta ett belastningsregister med om man är dömd tidigare så då kan man begära ut såväl domen som belastningsregistret. Men detta kräver att man vet dels vid vilken domstol någon dömdes, dels personens personnummer.

• linjes

Vad skulle du ha anmält?

Nej det är inget offentligt för allmänheten

• mittenavapril

Kolla med den domstol där han var bosatt tiden för den ev våldtäkten. Om du tror han finns i Brottreg så är han dömd.

Som andra skriver så är Brottsreg sekretessbelagt, men det är inte domar

• Anonym (Undrar)

Nja, jag borde ha anmält en hel del, vi var ihop i 2 1/2 år. Ibland tror jag att jag ska bli galen när jag funderar på vad som har hänt, och ifall det finns flera som han gav sig på på samma sätt. Men domstol, det borde ju vara där han bor... och fullständigt pers.nummer kan man väl få via folkbokföringen?

Men jag trodde att belastningsregistret var allmänt - man har ju hört om chefer som kollar upp efter anställningsintervjuer osv?

• mittenavapril

Anonym (Undrar) skrev 2009-05-23 08:31:01 följande:

Nja, jag borde ha anmält en hel del, vi var ihop i 2 1/2 år. Ibland tror jag att jag ska bli galen när jag funderar på vad som har hänt, och ifall det finns flera som han gav sig på på samma sätt. Men domstol, det borde ju vara där han bor... och fullständigt pers.nummer kan man väl få via folkbokföringen?Men jag trodde att belastningsregistret var allmänt - man har ju hört om chefer som kollar upp efter anställningsintervjuer osv?
    Vissa arbetsgivare har tillgång till brottsreg, typ chefen för rekruteringen på Krminalvården, Tullen har det ... så nej en arbetsgivare kan inte kolla upp hur som helst. Däremot kan en arbetsgivare vid anställning av personal begära att den som söker jobb inkommer med utdrag från Brottsregistret. Skall det vara korrekt skall det ligga i ett förslutet kuvert som kommer ifrån Kiruna enheten Rikspolisstyrelsen som tagit ut utdraget och skickat till dig som du överlämnar till arbetsgivaren. Väktarbolag och andra säkerhetsföretag begär av arbetstagaren att han/hon inkommer med detta dokument varje år. Du kan gratis begära ut ett sk " §-10-utdrag" gratis varje år. Ska du ha fler kostar det.
    Ring Folkbokföringen och begär pnr. Du måste dock ha namn och heöst annan info om han har ett vanligt namn... du kan också begära att få uppgift om alla tidigare folkbokförda adresser på honom.
  • sasssyy

nej.. belastningsregistret är inte offentligt, däremot kan en del arbetsgivare begära att man själv sänder efter ett utdrag därifrån och visar upp för arbetsgivaren.
    Har varit med om det flera gånger då jag varit på intervju.

Men.. det jag undrar om är... varför spelar det någon roll om han är anmäld eller fälld tidigare. Har han begått någon form av övergrepp emot dig spelar det ju ingen roll, då ska han anmälas i vilket fall.

• Anonym (Undrar)

Ja, det är bara det att det var så länge sen nu, början på 90-talet. Ingen idé att anmäla något nu, och jag hade riktigt dåliga rådgivare på den tiden också. Bäst att hitta min egen sanning. Men om han skördat flera offer så vill jag veta det, att det inte bara var jag. Fast om det kommer hem en kille som är skyhög på kokain och tvingar till sig sex fast jag säger nej nej nej, - då är det väl våldtäkt eller??

• sasssyy

Anonym (Undrar) skrev 2009-05-23 09:40:56 följande:

Ja, det är bara det att det var så länge sen nu, början på 90-talet. Ingen idé att anmäla något nu, och jag hade riktigt dåliga rådgivare på den tiden också. Bäst att hitta min egen sanning. Men om han skördat flera offer så vill jag veta det, att det inte bara var jag. Fast om det kommer hem en kille som är skyhög på kokain och tvingar till sig sex fast jag säger nej nej nej, - då är det väl våldtäkt eller??
    SJÄLVKLART är det våldtäckt.. är inga som helst tvivel om den saken.
    Tyvärr är nog brotten preskiberade nu också, men du måste bearbeta det hela och mitt förslag är att du går till någon slags terapeut för att finna din sanning och en stabil grund där du kan lämna allt bakom dig
  • Anonym (Undrar)

sassyy: du har rätt. Suck. Har gjort det, men så kommer perioder av flashbacks och funderingar. Som kommer och - går, tack o lov.

Tack för alla svar!

• sasssyy

Kom ihåg.. DU har inte gjort något fel.

Kontakta primärvården för att komma i kontakt med en kurator eller psykolog så att du kan bearbeta det som varit och kanske bli av med flashbacksen..eller iaf klara av att möta dem när de kommer

Svar på tråden Brottsregister - allmän uppgift?