• Maggiepuh

Ont i snoppen

Min son (3 år) har vid några (3) tillfällen denna veckan sagt att han har ont i snoppen. Jag sa det till min man (hans pappa) och han ville kolla snoppen. Det syns ingen skada/rodnad och när han frågade vart på snoppen det gör ont så visar han längst ut vid spetsen vid förhuden. Han säger inget när han kissar så då gör det nog inte ont. Han har inte häller blöja längre (slutade med nattblöjan för ca 1 månad sedan). Kalsonger har han i str 104/110 och de är lite förstora för honom då jag tyckte att storleken mindre började se trånga ut.

Min lillebror hade pungbrock som 5 åring och min farfar hade det också vid 5 års ålder, men det är ju inte pungen sonen har ont i. Har en läkartid till honom den 1/6. Tror ni jag kan vänta så länge om det inte blir värre? Vad kan det vara?

• Svar på tråden Ont i snoppen
  • aprilfamilj

Syns det någonting alls? En utbucknad eller så? Då kan det ju vara en inflammation. Är tydligen vanligt att pojkar får det.

• Majm78

förhuden kanske är trång? inflamation?

• Maggiepuh

Glömde skriva att han inte har dragit tillbaka förhuden ännu, ibland leker han "titt ut" med snoppen så man bara ser toppen av ollonet men förhuden har som sagt inte blivit tillbakadragen.

• marsbebis

Är det en inflammation blir det oftast rött längst ute på snoppen. Men det var han inte, eller?

• marsbebis

Vår äldste son - som är 4 nu - fick inflammation för drygt 1 år sen. Han hade ont på snoppen och han var väldigt röd när man drog tillbaka förhuden lite. Ringde BVC och fick en plastspruta som vi fyllde med destillerat vatten som vi sedan sköljde honom med och så höll vi på tills inflammationen var borta (kanske 2 dagar).

• Maggiepuh

Då ska jag prova få tag i vår bvc sköterska på måndag. Hon brukar vara omöjlig att få tag i fast man lämnar meddelande på hennes svarare.

• Maggiepuh

men vi ser ingen rådnad, svulnad eller skada.

• Yinsan

Om det är en ev inflammation så är långa och ganska varma bad väldigt bra då det sköljer rent snoppen på ett skonsammare sätt än med sprutan...
    Vår son har haft inflammation under förhuden flera gånger och fått rådet av läkare att pilla så lite som möjligt men gärna många och långa varma bad, helst 3 gånger om dagen eller fler.

• marsbebis
    Yinsan skrev 2009-05-22 23:08:57 följande:
    Om det är en ev inflammation så är långa och ganska varma bad väldigt bra då det sköljer rent snoppen på ett skonsammare sätt än med sprutan...Vår son har haft inflammation under förhuden flera gånger och fått rådet av läkare att pilla så lite som möjligt men gärna många och långa varma bad, helst 3 gånger om dagen eller fler.
    Alltså, det är ju ingen spruta med nål och man sprutar ju inte ut allt vatten på 1 sekund utan man tar liiite liiite i taget tills sprutan är tömd på vatten. Gör varken ont eller är obehagligt.
  • Maggiepuh

Vi var hos doktorn idag då sonen bara på förmiddagen la sig dubbelvikt med händerna över snoppen och grät samtidigt som han sa "Aj, jag har ont i snoppen" 4-5 gånger. Då fick mannen ringa sjukvårdsupplysningen som ville att vi skulle kontakta en läkare för de misstänkte smuts under förhuden. Fick tid till doktorn och först kände hon om förhuden var lös vilket den var och så drog hon försiktigt tillbaka den och då såg till och med jag en rodnad på ollonet. Nu ska han bada snoppen varje dag och min man har nu ikväll lärt sonen hur man tvättar snoppen och jag fick köra till grannstaden för att hämta ut en antibiotikasalva som skickades som e-recept. Han var inte alls samarbetsvillig hos doktorn, men hur kul är det när en främmande människa känner och klämmer på ens könsorgan och när vi skulle smörja ollonet så hade han jätteont. Det är så jobbigt att se honom ha så ont på ett så känsligt ställe.

Tack alla som kommit med goda ord och stöd.

• Yinsan

Marsbebis, nej jag vet att det är en vanlig medicinspruta, vi fick också det rådet från BVC, men när vi sedan kom till läkarn efter upprepade infektioner så sa den läkaren att "föra in" en spruta och spruta destillerat vatten kan göra mer skada än nytta, bada pojken tre gånger om dagen så ska ni se att det läker mycket bättre, vilket det också gjorde...

Svar på tråden Ont i snoppen