• Selma77

Går man ner i vikt när man slutar amma?

Går man ner i vikt av att sluta amma?
    Jag vet ju att amning i sig gör att man minskar i vikt (för de flesta),
    men jag menar också att man kanske går ner i vikt av att SLUTA amma då brösten blir mindre och mjölken försvinner, för brösten väger ju en del nu??

• Svar på tråden Går man ner i vikt när man slutar amma?
  • Nyfiken gul

I regel går man UPP i vikt av att sluta amma eftersom man fortsätter att äta lika mycket som när man ammade.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Cia o krabaten

Nej inte automatiskt bara av att sluta amma.

• BlommyNess12

Inte jag. Jag stod stilla i vikt medan jag ammade, och står stilla i vikt även nu när jag slutat..

• Matillin

Nej det är nog ovanligt, borsett från några hekto i vikt som försvinner från brösten.
    Det är däremot rätt vanligt att man går upp i stället eftersom många skaffar sig dåliga matvanor under amningen då man också kan äta mer utan att gå upp.
    Sedan är det lätt att man fortsätter med dom matvanorna när man slutat.

• hewa

Med äldsta gick jag på ett par veckor upp drygt 1-2 kg innan jag insåg att det var dags att minska portionerna. Vis av erfarenheten gjorde jag inte om det misstaget med 2an så då påverkades inte vikten av amninsstoppet.

• MiniFröberg

Jag gick ner 5 kg i samband med att jag slutade amma. Hade stått still i ett par månader innan och gjorde inget för att gå ner.

• Sannlycke

Jah HOPPAS att jag går ner i vikt när jag slutar amma, har gått upp i vikt trots bra mat och motion. Känns konstant som om jag lider av näringsbrist, är skakig och svimfärdig men kilona bara fortsätter uppåt. Skumt!

• stfu

med mina två första så stod jag still i vikt när jag ammade, men så fort amningen var 100% avslutad så gick jag ner minst 5-6 kg rakt av- alltså den första månaden efter avslutad amning.

alla e väl olika. :)

• Bliglin

Oj vad jag hoppas att det blir samma för mig!

Jag har nu ammat i 14 månader, sånär som på en vecka, och ska sluta till helgen. Nu ammar jag bara morgon och kväll och tycker det känns lämpligt att sluta lagom tills kommande pms/mens-period då mängden alltid går ned iaf. Ska bli intressant att se hur det ska gå, både vg hur sonen kommer att ta det och hur det ska gå med den förbannade vikten som stått stilla på 5-7 pluskilon sedan jag började amma.

• Bliglin

Menade som inlägg nr 11 alltså

• Maja10
    stfu skrev 2009-05-24 10:02:34 följande:
    med mina två första så stod jag still i vikt när jag ammade, men så fort amningen var 100% avslutad så gick jag ner minst 5-6 kg rakt av- alltså den första månaden efter avslutad amning. alla e väl olika. :)
    Jag hoppas det blir så för mig oxå. Precis som TS och äter jag bra och tränar men går inte ner ett endaste gram...håller tummarna att det är något konstigt "sparande på fett" som min kropp håller på med och som släpper när jag slutar amma...

men man blir tokigt när vågen verkar ha frusit fast på samma siffra
  • stfu

jag hade ju duktigt med mjölkproduktion oxå, mina matvanor var i princip desamma-hade inga extrema hungerskänslor som vissa kan få vid amning.

precis som du skrev #14, säkert ngt slags sparande kroppen gjort o så släpper d när amningen e färdig.

en annan sak är att jag hade MYCKE enklare att gå ner all vikt efter amning, om jag ändå vore en sån som rasade i vikt av amning, halleluja lixom :D

Svar på tråden Går man ner i vikt när man slutar amma?