• LykkeLee

ang att "muta" sina tonåringar om dom avstår från droger

Vad tycker ni om det.. typ att "om du inte rökt, druckit eller använt någon drog när du fyller 18 så får du... (valfri belöning)"

Tror du det fungerar? Hur håller man koll på om dom gjort det då? Vad har ni som gjort det, gett för belöning och hur har ni gjort det rent praktiskt??

• Svar på tråden ang att "muta" sina tonåringar om dom avstår från droger
  • JeanneDArc

jag tror inte det funkar faktiskt.. men det kanske kan va värt ett försök iaf. vet att min kusin fick en sån muta och inte f*n berätade hon att hon gick och smygrökte.

• Eurasier

Det kan säkert fungera om man verkligen har koll på allt de gör, men ärligt talat vill de röka, dricka eller något annat så gör de nog det. Beror nog på hur mycket respekt de har för sina föräldrar också, har man en bra relation som bygger på ömsesidigt förtroende tror jag nog att det kan funka.

• hallon2

Tja, det kan väl vara en bra "morot".
    Själv fick jag mitt körkort betalt för att jag inte rökt före 18 års dagen. (vilket jag inte heller hade gjort).

Däremot började jag när jag var 20... *moget* ;)

Tänker dock köra samma grej med min egen dotter!
    Med fokus på att hon håller sig rökfri.

• Cizi81

Jag blev mutad på det sättet och för mina föräldrar fungerade det löftet bra. Jag ville verligen inte svika dem och fick körkort och bil betaltd som belöning.
    Om jag inte började röka skulle jag få bilen och om jag inte drack betalade de körkortet. Jag drack någon skvätt öl i nian och första året men annars så var jag faktiskt skrämd och besluten att hålla det.

• Cizi81

eller förresten skrämd är ju fel ord, respekt kan man säga istället, respekt för sina föräldrar och för löften.

• cicci85
    hallon2 skrev 2009-05-22 22:19:39 följande:
    Tja, det kan väl vara en bra "morot".Själv fick jag mitt körkort betalt för att jag inte rökt före 18 års dagen. (vilket jag inte heller hade gjort).Däremot började jag när jag var 20... *moget* ;)
    har en kompis som gjorde som du, haha, kul att det finns fler

Mina föräldrar sa att jag inte fick ha kvar min häst om jag började röka eller kom hem full. Det funkade väl sådär, jag rökte aldrig hemma och mamma visste inte heller att jag rökte, inte vad hon sa iaf... men jag la ju ha luktat! Jag slutade iaf när jag va 19.
    Jag kom heller aldrig hem riktigt full utan slutade dricka i god tid innan jag kom hem så jag verkade nykter. Och hon trodde jämt att jag va det, ville tro iaf antar jag. varför länsar man kylen mitt i natten och spyr på morgonen annars om man inte druckit
  • Rut Blad
    LykkeLee skrev 2009-05-22 22:10:35 följande:
    Vad tycker ni om det.. typ att "om du inte rökt, druckit eller använt någon drog när du fyller 18 så får du... (valfri belöning)" Tror du det fungerar? Hur håller man koll på om dom gjort det då? Vad har ni som gjort det, gett för belöning och hur har ni gjort det rent praktiskt??
    Jag tror det där fungerade för 30-40 år sedan, för det är rätt stor skillnad mellan medvetenheten bland tonåringarna idag och mot när man själv var tonårsung. Dessutom så var vi som tonåringar på stenåldern mer naiva och även "fostrade" i att anses som "barn". Vi accepterade att bli mutade, vilket idag mer ses som härskarteknik.

Att muta en nästan vuxen person är ju lite på gränsen till att kränka, om man ska hårddra det. Hellre då att ha en dialog och prata om verkligheten istället för att dölja det bakom mutor.

Så har iaf jag gjort och det har fungerat bra. Jag har fått bra respons av att bemöta tonåringarna med respekt och de har visat mig respekt tillbaka.
  • Rut Blad
    JeanneDArc skrev 2009-05-22 22:17:27 följande:
    jag tror inte det funkar faktiskt.. men det kanske kan va värt ett försök iaf. vet att min kusin fick en sån muta och inte f*n berätade hon att hon gick och smygrökte.
    Exakt så är min erfarenhet också av tonåringar _idag_ att de istället håller sig undan en dialog och konfrontation för att inte riskera att "förlora" mutan.

Och då kan man undra vad man som förälder är ute efter.
    * Att inte få veta att ens tonåringar drogar, eller
    * Att hellre få veta om drogbruket så att det går att förhindra/stoppa och kunna prata med sina barn.

Själv föredrar jag att kunna prata med mina barn om vad de pysslar med, samtidigt som de vet att jag har nolltolerans vad gäller droger av alla slag (förrutom kaffe och te).
  • Majsan70

Jepps, jag gör och det har funkat än så länge. Men det är ju ett gemensamt beslut och något vi diskuterat länge o väl om varför vi vill detta.

Men det kräver ju oxå att man har en öppen kommunikation och inte är naiv. Jag har stenkoll på vart mina tonåringar är o vad de gör osv.

• CCA

De jag känner som fått den typen av muta har smugit med att de druckit eller rökt. Finns en enda som jag vet som höll sig till avtalet men hon tog igen det rejält efter 18års dagen och det är först nu 10år senare som hon börjar få en någorlunda sund inställning till alkohol.

Svar på tråden ang att "muta" sina tonåringar om dom avstår från droger