• Bebiz2009

Går det bra att använda Rinexin och Renässans Plus i tillsammans i samband med graviditet?

Hej!
    Undrar om det är någon som vet ifall det är ok att använda Rinexin 50mg tillsammans med Renässans Plus 3,5% när man är gravid?
    Vet att det bara är koksaltlösning, men är orolig å nojjig ändå.
    Har redan ringt å kollat upp detta.=)
    Men vill å behöver vara RIKTIGT säker. Är ju rädd om min lilla bebis.=)
    Har en riktigt jobbig nästäppa, en blandning mellan allergi, förskylning å graviditetsnästäppa.=/

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Går det bra att använda Rinexin och Renässans Plus i tillsammans i samband med graviditet?
  • Quench

För några veckor sedan fick jag Rinexin utskrivet att läkare för mina bihålor. Han sa att det var helt ok vid graviditet. Sen använde jag Renässans Plus till det, vilket de rekommenderade på Apoteket, så jag tror nog att du kan använda båda utan några problem. Jag vet förstås inte i vilken vecka du är i men på förpackningen till Renässansen står det t o m att det är till för täppa vid graviditet!

• Bebiz2009

Tack för ditt svar!=)
    Jag är i v.22 å jag köpte Renässans Plus just för att det var till för bl.a. graviditetsnästäppa.=)

Får jag fråga vilken vecka du är i?

• Quench

Nu är jag i v 26 men jag var i v 20 när jag använde Rinexin och Renässans. Tyvärr hjälpte inte Renässansen mig så mycket men Rinexinet underlättade rejält!

• Bebiz2009

Ok, å då använde du dem samtidigt?
    Fick du oxå rekommendationen 1 tablett, 2 ggr om dan?

• Quench

Ja, precis. Jag behövde dock inte använda alla tabletterna för det släppte i bihålorna efter några dagar. Däremot så använde jag faktiskt Nezeril i några dagar just för nästäppan men för min del rörde det sig om en rejäl förkylning och inte allergi. Jag stod bara inte ut med att inte få någon luft på nätterna och Renässansen hjälpte i ca två sek =).

• Bebiz2009

Ja, men jag tror att jag har en blandning av alla nästäppor!=)
    Är rejält täppt i näsan hela tiden och jag håller med dig om att Renässans inte varar särskilt länge.
    Men då kanske jag ska våga ta mig en tablett nu, för å slippa täppan...Vore skönt om man fick sova lite...=)

• Quench

Ja, jag frågade läkaren specifikt om det var ok vid graviditet och jag har för mig att jag även läste på innehållsförpackningen att det var ok (uttryckt med andra ord). Läkaren försäkrade mig att det var ok så jag litade på det. Det värsta som finns är att inte få luft och bara ligga och slicka sig om läpparna som bara blir torrare och torrare, och tungan känns som sandpapper.

• Quench

Nezerilen tog jag precis innan läggdags och det var en fröjd kan jag säga! Sen försökte jag stå ut på dagtid vilket var lättare.

• Bebiz2009

Jag vet...Inte så trevligt alls...
    Försöker oxå stå ut på dagarna, det är märkligt att det är enklare då?
    På innehållsförteckningen till Renixin så står det "inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats" å Renässans Plus är för gravida bl.a. Det är just när man tänker blanda dem, som det känns osäkert...

• M Hellin

renässans är ju bara saltvatten, ingen fara med det, däremot skulle jag hellre vara tät i näsan än äta rinexin efter att ha läst biverkningslistan. Å Jag vet exakt hur jobbigt det är att vara tät i näsan, missbrukade nezeril i flera år, under och efter jag var gravid.

Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  • Quench

Fast Renässansen är mer eller mindre bara vatten som rensar näsan, så det är ju hur lugnt som helst. Kvinnan på Apoteket sa att man kunde använda det varje dag, både som gravid och inte. Så det påverkar ju inte tabletterna alls.

• Bebiz2009

M Hellin skrev 2009-05-22 23:04:42 följande:

renässans är ju bara saltvatten, ingen fara med det, däremot skulle jag hellre vara tät i näsan än äta rinexin efter att ha läst biverkningslistan. Å Jag vet exakt hur jobbigt det är att vara tät i näsan, missbrukade nezeril i flera år, under och efter jag var gravid.
    Jo, men man får ju ändå hoppas att läkaren vet vad det är han ordinerar...=)
    Har tagit två tabletter hittills denna vecka å jag tycker ändå att de funkar rätt bra...
    Blir ju tokig av täppan!
    Får ju ont i huvudet av att försöka tvinga mig till å andas genom näsan...=)
  • Bebiz2009
    Quench skrev 2009-05-22 23:04:47 följande:
    Fast Renässansen är mer eller mindre bara vatten som rensar näsan, så det är ju hur lugnt som helst. Kvinnan på Apoteket sa att man kunde använda det varje dag, både som gravid och inte. Så det påverkar ju inte tabletterna alls.
    Precis, nu ska jag lägga undan nojjan å ta mig en tablett...=)
    Fattar inte VARFÖR jag är så nojjig egentligen, blir lätt lite jobbigt...
    Renässansen tog jag vid 19, så det borde ju försvunnit ur kroppen för längesen, för det är ju vara att snyta ut det i stort sett, å det har jag redan gjort ett antal ggr pga nysningar...
  • Quench

Jag läser aldrig biverkningarna för jag inbillar mig att jag får dem om jag läser dem men om jag inte känner till dem vet jag inte heller vad jag skulle kunna drabbas av =) Dock är jag förstås väldigt noga med vad jag stoppar i mig (så att det är ok när man är gravid) men utöver det läser jag inget mer =)
    Jag tror du kan ta en tablett och gå och lägga dig i godan ro! Det hade jag gjort ;)

• Bebiz2009
    Quench skrev 2009-05-22 23:25:43 följande:
    [citat]
    Jag läser aldrig biverkningarna för jag inbillar mig att jag får dem om jag läser dem men om jag inte känner till dem vet jag inte heller vad jag skulle kunna drabbas av =) Dock är jag förstås väldigt noga med vad jag stoppar i mig (så att det är ok när man är gravid) men utöver det läser jag inget mer =) Jag tror du kan ta en tablett och gå och lägga dig i godan ro! Det hade jag gjort ;)
    [/citat

Just nu har jag fått näsblod, så det rinner som aldrig förr...
    Har haft mkt näsblod nu under graviditeten, var å varannan dag.
    Men har faktiskt glömt å fråga både bm å läkaren om det e ngt man behöver oroa sig över, vet ju att man lättare får näsblod å att även tandköttet kan blöda, vilket det gör på mig. Men det är just mängden som e lite oroväckande kan jag tycka.
  • Quench

Ojdå, det låter inte så trevligt förstås. Men du kanske har väldigt känsliga kärl i näsan eller nått? Mitt tandkött är också känsligare nu men inte näsan. Det borde ju inte ha något med Renässansen att göra men om din näsa är så känslig så kanske du ska avvakta med den? Men koksalt borde inte påverka... Jag hade nog ringt sjukvårdsupplysningen och frågat om näsblodet... Mest bara för att bli trygg.

• Hanna36

Jag fick inte Rinexin utskrivet då jag var gravid.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Bebiz2009
    Hanna36 skrev 2009-05-23 00:10:47 följande:
    Jag fick inte Rinexin utskrivet då jag var gravid.
    Det kanske var av ngn annan anledning?
    För det ska ju inte vara farligt för fostret, iaf inte enligt bipacksedeln.
  • Hanna36

Hmmm... jag minns inte riktigt.. jag var iaf i v.38, och hade bihåleinflammation. men han kollade och kunde tydligen inte ge mig Rinexin. men detta är ju 8 månader sen nu, de kanske har fått fram nya uppgifter sen dess som säger att det är okej! jag var inne och kollade FASS förut, och det ska ju vara ofarligt!

~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden Går det bra att använda Rinexin och Renässans Plus i tillsammans i samband med graviditet?