Anonym (mian) skrev 2009-05-23 14:35:57 följande:
Jag tycker mina p-plåster är bättre än p-piller. Är man dålig i magen eller spyr så får man fortfarande i sig hormonerna så man slipper komplittera med kondom i en vecka. Lite jobbigt är det väl på sommaren om man ska bada, man har ju inte jättestor yta att dölja dom på då. Med p-piller gick jag upp i vikt av å fick dålig hy, det slipper jag med p-plåstren. Vill helst sluta med hormoner helt snart, men p-plåster är
iaf bättre än alla andra hormonella p-medel för min del. Min barnmorska säger att det är inte så många som använder p-plåster, men att dom som använder plåstrena oftast är väldigt nöjda med dom.Och som du skriver så kan det bli lite klibbigt. Jag försökte i början skrubba bort klibbet, men det skulle jag inte gjort. Jag blev svullen och röd och fick ett rött smalt märke som satt kvar i flera månader. Så man måste vara försiktigt å använda tvål och sen ta bort försiktigt.Jag har aldrig haft mellanblödningar och mensen pågår under 4-5 dagar för min del. Men den är väldigt sparsam oftast. Mensvärken är väldigt lindrig den oxå när jag använder plåster.Humöret är bättre än när jag hade p-pller, och det kan ju vara för att det är mer jämt flöde på hormoner än p-pillrena som amn stoppar i sig under olika tider varje dag.Man byter plåster en gång i veckan, i tre veckor, sen gör man ett uppehåll för mens. Lättare att komma ihåg en gång i veckan än en gång per dag. Plus att om jag skulle glömma så påminner min sambo mig eftersom han ser om jag har plåstret på eller inte. Så det blir lite mer som bådas ansvar att minnas plåstret då tycker jag.För mig som är rätt ung kostar det mellan 180-300 kr på ett år tror jag. 180 kr om man är under 20
iaf. Så det är inte så farligt dyrt. Och man måste ju inte köpa för ett helt år i början heller om man bara ska testa.
Toppenbra info
Ja jag tycker det känns bra än så länge.
Och för att komma ihåg att byta plåtsret i rätt tid, så har jag tänkt att jag gör det på tisdagar, då mitt älskade Dr House går

Hoppas jag kommer ihåg det även då det är uppehåll
Det enda jag blev tillsagd med dessa plåster var att man INTE ska kasta det i toan o spola ner det, eller typ kasta det i naturen eftersom det innehåller hormoner fortfarande.
Så man ska lämna in dom på apoteket för bränning. Men det borde ju funka om man eldar upp det själv om man har öppen spis

Så det inte börjar kila runt massa djur o fiskar med bröst osv