sasssyy skrev 2009-05-23 15:24:29 följande:
Beror ju lite på VILKET ben som är amputerat också.. är ju betydligt mäckigare om det är högerbenet som är amputerat eftersom du inte kör säkert med vänsterbenet då du får sträcka det efter pedalerna och därmed inte kan sitta helt rakt...Hur snabt är ju samma som är hastighetsgräns för, eftersom det är ett vanligt fordon.Men för att vara på säkra sidan så bör ni rådfråga Vägverket samt läkaren som är inblandad i amputationen.
Ja det är riktigt, att rådfråga Läkaren och Transportstyrelsen är att rekommendera.
Att det skulle vara svårare att köra "med vänster ben" om det högra är amputerat vet jag inte om jag vill hålla med om. Det är en vanesak.
Jag har under årens lopp ägt flera automatväxlade bilar och kör nästan uteslutande automatbilar i tjänsten. Tycker det är väldigt bekvämt eftersom jag vid långfärder kan "byta" fot/ben att hantera pedalerna med. Kör lika bra med höger som med vänster fot då jag kör automat! Och det finns inget lagrum som förbjuder en "tvåfotad" person att använda sina fötter växelvist vid körning av en automatväxlad bil.