• sommarbarn

en fråga till jehovas vittnen

Jag har en fråga till er som är Jehovas vittnen.

Stämmer det att ni inte får ta emot blodtransfusion vid ex. en olycka?

Om ovanstående stämmer, hur ställer ni er till detta om det handlar om liv och död? D.v.s att den skadade inte kommer överleva utan blodtransfusion.

• Svar på tråden en fråga till jehovas vittnen
  • viseversa

Jag är itne jehovas vittne. Men jag såg ett förlossningsprogram på tv4 fakta där det var en som var jehovas vittne som hadde gjort ett komplicerat kejsarsnitt där moderkakan växt in i livmoder väggen.

Detta betyder vääldigt ofta att man behöver blod för att överleva. Men hon ville inte det utan ville att dom skulle göra allt dom kunde. operationen gick bra men efteråt så slutade hon inte blöda utan drenaget var fullt av blid hela tiden. hon blev svagare och svagare och när hon verkligen insåg att hon skulle dö utan blod så accepterade hon blod trots allt. Kanske är det så att man tänker om när ham håller på att dö. Hon fick blod och överlevde och kunde finnas där för sin lilla nyfödda dotter. Nu tror jag inte alla Jehovas vittnen skulle göra så. men jag tycker hon valde rätt.

• Candra

Har funderat över det där också..
    Min fasters familj är jehovas, och så vitt jag vet har hon fått det flera gånger pga operationer..

• björk05

är man ett seriöst Jehovas vittne så tar du, under inga omständigheter emot blod.

• Lysmasken

Har hört någonstans att dom tar emot grisblod. Sen om det är sant el inte kan jag inte svara på. Är inte ett vittne!

• björk05

detta är inte sant. det tar inte bara avstånd från blodtransfusioner, det får inte heller äta mat som innehåller, eller kan innehålla blod. som t.ex korv som ofta innehåller blodprotein av gris och nöt.

• Oates
    Candra skrev 2009-05-25 21:24:34 följande:
    Har funderat över det där också..Min fasters familj är jehovas, och så vitt jag vet har hon fått det flera gånger pga operationer..
    Här finns två möjliga förklaringar:
    Antingen har din faster blivit opererad utan blod. Det är det troligaste!
    Eller också är hon inget "riktigt" JV, och har fått blod utan att det kommit fram till församlingen.
  • Oates
    Lysmasken skrev 2009-05-31 22:09:50 följande:
    Har hört någonstans att dom tar emot grisblod. Sen om det är sant el inte kan jag inte svara på. Är inte ett vittne!
    Nej, det är definitivt inte sant.
    Och grisblod används inte heller på det sättet!
  • Lysmasken
    Oates skrev 2009-06-02 08:39:10 följande:
    Nej, det är definitivt inte sant. Och grisblod används inte heller på det sättet!
    Sa bara att jag har hört det. Men jag förstår inte hur man tänker när man inte vill ta emot blod fast att man kanske dör utan det, förstår det ännu mindre om det gäller ett barn.

OT.
    I början av detta år då vi bodde i lägenheten så kom det 2 damer just från jv och ville värva in mig i deras församling. Just för att som kristen så kommer man att brännas i h-ve medans som ett vittne kommer att komma till himlen.
  • playmate86

jehovas får inte ta emot blod då de anser att själen finns i blodet och de får inte heller ta emot andra organ. idagens sverige finns det konstgjort blod för jehovas som de accepterar då det inte kommer från en annan människa. förr accepterade inte jehovas hellar vaccinationer men fick ge upp det då det var lag på det.
    som sagt ingen blodmat äter de heller.

har i ett år studerat jehovas vittnen och deras livstil för att få en rättvis bild av dem. att de avstår från blod vid akuta operationer eller liknande är inte konstigt när man ser deras tro de är djupt religösa och anser att det är guds vilja och vi andra må tycka det är fel och konstigt men det är deras val och tro.

dock när det gäller barn under 18år som behöver blod tar sociala förvaltingen över vårdnaden för och placerar om barnen så att de kan få den hjälp de behöver.

hoppas detta har svarat på¨era frågor

• Oates
    Lysmasken skrev 2009-06-02 08:49:34 följande:
    .OT.I början av detta år då vi bodde i lägenheten så kom det 2 damer just från jv och ville värva in mig i deras församling. Just för att som kristen så kommer man att brännas i h-ve medans som ett vittne kommer att komma till himlen.
    Det har knappast varit JV om de pratade om alternativen brännas i helvetet eller komma till himlen, eftersom det inte är vad JV tror!
Svar på tråden en fråga till jehovas vittnen