• Anonym (heja sverige!)

handläggningstid för svenskt medborgarskap

Min man har permanent uppehållstillstånd och har bott i Sverige i 8 år. Nu har han hått chans på ett jätte-bra arbete i Danmark (just nu tjänar han väldigt dåligt och vi kan verkligen behöva en uppgradering på pengafronten ). I alla fall så måste han vara svensk medborgare för att få arbetet, ÄR DET NÅGON SOM VET UNGEFÄR HUR LÅNG HANDLÄGGNINGSTIDERNA PÅ MIGRATIONSVERKET ÄR?? Har hör att det går fortare om man betalar in de 1500 INNAN man skickar in ansökan, men jag misstänker att vi ändå talar om flera månaders handläggningstider. Hoppas någon kan hjälpa mig!!

• Svar på tråden handläggningstid för svenskt medborgarskap
  • como

Jag ansökte om svenskt medborgarskap i början av juni förra året (är från Tyskland) och bara 2 (!) veckor senare fick jag medborgarskapsintyget. Jag tror att handlingarna var i posten längre än det tog dem att fatta själva beslutet. :) Så det kan gå väldigt fort.

• como

En sak till: så vitt jag vet måste man alltid betala pengarna innan man ansöker (jag fick bifoga ett kvitto som bevis att jag hade satt in pengarna på deras konto), annars behandlar dem inte din ansökan.

• personal29

Det beror helt på din makes omständigheter och hur fullt dom har det. Min man fick vänta i 8 månader (han är från australien) och det var i samma veva som dom gjorde om en massa rutiner. så en kompis som sökte för sin man efter oss fick faktiskt sitt beslut före min man. Så det beror helt på var man hamnar i högen. Och sen är det snart semestertider.

• kokos

Kolla på Mgrationsverkets hemsida där står alla väntetider! Håller med ovanstående om att det snart är semester så då lär det ta längre tid.
    Det är lättare att få medborgarskap om man är från Schengen-länderna....

• Anonym (heja sverige!)

Tack för svaren. Har nu fixat ansökningsblankett och ska betala. Han kommer från USA, men vi är i alla fall gifta och bor och har barn ihop....om det nu underlättar processen. Tack igen!

• Anonym

Min sambo ansökte i början av aug förra året, fick beskedet (positivt) mindre än 2 veckor senare. Han hade då bott här 4 år och är från Mexiko. Mao, så länge ansökninsblanketten är fullt ifylld (samt orginalkvitto från betalningen) så bör ni ha beskedet inom ett par veckor.

Lycka till!

• tisse sch

samma sits, ska söka om svensk medborgaskap då jag nu upptäckte att mitt tyska pass går ut o vi ska utomlands i aug.
    J
    ag är född här och uppfyller alla krav men det står 1-6 månads väntetid på internet o en telsvarare sa 7 månaders väntetid nät jag ringde..
    Vet inte hur ja ska göra.
    För att få tysk pass måste jag åka till sthl för fingeravtryck o jag bor i göteborg så det känna enklare att bara bli svensk nu...men man blir ju osäker på om dom kommer hinna inna aug!!

• Anonym (heja sverige!)

Kom på att jag kanske skulle uppdatera och ännu en gång tacka för tipsen. Det tog handläggarna 2 dagar att besluta - jag betalade och bifogade alla papper. Så det gick väldigt fort och smidigt. Fick i princip hem diplomet på vändande post

• X_Girl

Om man är från Syrien. .. om man har fått permanent uppehållstillstånd. . Kan man arbeta i Tyskland i 5 år och få därefter svenskt medborgarskap? Hur fungerar det egentligen?

• Fati

Jag har sökt min svenskmedborgare från 2/6 2015 och nu har det gått mer än 9 mån så säger de att jag får vänta i 14 mån el mer. Men som sagt av andra känner många som har fått på några dag eller 2,3 veckor. De som alla har fått är arbetslösa kan inte mycket svensk .

Så det handlar om man har tur att du får en bra och ansvarsfull handläggare som utredar sin handläggning snabbt. Ingen tur ordning eller nåt annat, det är skit sagt.

Jag är så bisviken över lagen att det görs bara på några som mig. Jag har ingen anmärkning och gjort ingen brott. Så vart skall dem utreda när allting är glasklar. Jag tycker att allt handlar om hur du får som handläggare om handläggare är icke raisist så får du det på några dag annars vänta ett och ett halvt år för det. Känns som man får hela världensmedborgareskap. ????????

Svar på tråden handläggningstid för svenskt medborgarskap