• 83a

Se hit!! Ni som tagit Bäckenbottenbedövning?

Jag hade ganska ont den sista cm när dottern föddes dessutom kom hon med näsan uppåt så jag sprack mycket. Jag har funderat på om Bäckenbottenbedövning skulle fungera på just detta eller om det är något annat som kanske fungerar bättre?
    Hur upplevde ni att bedövningen fungerade och varför valde ni just bäckenbottenbedövning??

Vill oxå tilläga att värkarne kom i ett, alltså inga pauser mellan värkarna dom 2 sista cm...om nu det har någon bettydelse vid dednna bedövning?

• Svar på tråden Se hit!! Ni som tagit Bäckenbottenbedövning?
  • vampyria2

Lägger de bäckenbottenbedövning fortfarande?  Jag fick en sån för 17 år sedan när jag fick min älsta och det var det värsta jag har varit med om, gjorde så ont.  De pratade om den på ett förlossningspogram och då var det ingen som ville lägga den efter som den gjorde ondare att få än själva förlossningen.

Jag skulle aldrig rekomendera den.

• leias

Jag fick bäckenbottenb bedövning i onsdags.
    Jag åkte in när det var 3 värkar på 10 min, tar 1 timme in och när vi kom in var jag öppen 7 cm så fick ingen bedövning förrutom lustgas. 1 timme innan hon föddes bad jag om någon smärtlindring då lustgas inte fungera alls och då fick jag bäckenbottenbedövning. Gjorde lite ont när de la den men hade så grymt ont så kändes inte så mycket.

De bedövade bra där nere men hjälper som sakt bara just när den ska ut och håller bara i sig några timmar.

Hade önskat att fått något tidigare.

• Camilllla

Jag funderar också på bäckenbottenbedövning så är gärna med och efterlyser fler svar.. Har för mig jag hört förut att den ska göra ont, men enligt min BM ska det inte vara så farligt.. Vet inte vad jag ska tro!

vampyria2: Det kan inte vara så att du menar det som kallas Västervik, eller någon äldre variant av bäckenbottenbedövning? Vad svårt det är för oss vanliga att ha ordning på allt i bedövningsdjungeln!

• 83a
    Camilllla skrev 2009-05-23 16:25:16 följande:
    Jag funderar också på bäckenbottenbedövning så är gärna med och efterlyser fler svar.. Har för mig jag hört förut att den ska göra ont, men enligt min BM ska det inte vara så farligt.. Vet inte vad jag ska tro!vampyria2: Det kan inte vara så att du menar det som kallas Västervik, eller någon äldre variant av bäckenbottenbedövning? Vad svårt det är för oss vanliga att ha ordning på allt i bedövningsdjungeln!
    Jag har verkligen inte heller koll på alla bedövningar som finns men kan jag undvikaEDA är jag glad. Dottern tog bara 12 min att krysta ut så för den sakens skull behöver det inte vara en bedövning som sitter i länge men kan man vara lite bedövad där nere ett tag efter är ju det ett plus i kanten Om jag nu behöver sys mycket i gen.

Vad finns det för "lokala" bedövnings allternativ tro?? Kanske ska man läsa på lite??
  • Liten M

Jag fick bäckenbottenbedövning med sonen. Den läggs precis i slutet innan de kommer ut och tar bara bort den brännande och svidande känslan då huvudet och kroppen ska ut. Jag tyckte den var toppen, gjorde inte speciellt ont att få, tror Bm la den under en krystvärk då jag ändå hade ont. Själva krystvärkarna kändes som innan bedövningen.

Är de inte Eda som tar bort mycket smärta förutom vid krystandet? Eller är jag ute och cyklar?

Jag har bara positivt att säga om bäckenbottenbedövning, tar den gärna när de är dags nästa gång oxå

• ciitrus85

Jag tog eda som smärtlindring och eftersom jag var förstföderska så trodde jag att den skulle göra under verk, vilken den gjorde till en början, men sen när de lilla huvudet skulle ut så gjorde de sjukt ont. Hade gärna tagit bäckenbottenbedövning, ska fråga om de nästa gång

• Camilllla

Själv är jag ute efter både EDA och bäckenbottenbedövning om jag får som jag vill denna gång

Men vill som sagt gärna höra mer om bäckenbottenbedövningen, så den inte är sådär jättehemsk att få...

• Charmeuse

Jag funderar lite på bäckenbottensbedövning. Hur ont gör det egentligen att få? Som bedövning hos tandläkaren eller värre?

• 83a

vilka restrektioner finns det runt denna bedövning? Menar om den bara kan ges om man är fullt öppen eller om den kan ges ngt tidigare? behöver man bedövas om man behöver sys?? Gör den verkligen så ont att få....den kan väll inte göra med ont änn att föda barn...

• vampyria2
    83a skrev 2009-05-24 09:37:52 följande:
    vilka restrektioner finns det runt denna bedövning? Menar om den bara kan ges om man är fullt öppen eller om den kan ges ngt tidigare? behöver man bedövas om man behöver sys?? Gör den verkligen så ont att få....den kan väll inte göra med ont änn att föda barn...
    Jag tyckte det men verkar vara ensam om det här {#lang_emotions_dreamer}  På mig gjorde det så ont så jag höll på att svimma, svarade inte på till tal ett tag efter för jag var så borta av hur ont den gjorde.
  • Pyris

I Vänta barn boken som man får på mvc så står det:

"Bäckenbottenbedövning kan ibland användas under utdrivningsskedet. Barnmorskan sprutar bedövningsmedlet innanför slidmynningen på båda sidor. Nerverna blockeras och smärtorna i bäckenbotten och slidöppningen minskar. Numera används denna metod sällan. PDB (pudendusblockad) försvårar den naturliga krystningen. Bedövningen kan vara bra att använda för att smärtlindra innan man syr bristningar i bäckenbotten, och i samband med sugklocka och då mamman inte har EDA.

Fördelar: Enkel att lägga. Minska smärtor och spänning under krystningen och vid förlossning med tång eller sugklocka. Bra när bristningar ska sys.

Nackdelar:Krystreflexen minskar eller försvinner, kraften vid framfödandet blir svårkontrollerad."

• Skorpan 74

På mig la de bäckenbottenbedövning efter förlossningen, när de sydde ett par stygn som jag spruckit. Helt ok att ta bedövningen. Lustigt att man innan man ligger där tycker det låter läskigt med nålar där nere, men sen när man väl är där reagerar man knappt. Effektiv bedövning, som jag inte märkte mycket av annars för övrigt.

• Liten M
    83a skrev 2009-05-24 09:37:52 följande:
    Den ges strax innan barnet ska tränga igenom, den tar inte bort smärtan vid krystvärkarna utan den tar bort den svidande och brännande känslan som blir då huvudet och kroppen ska passera ut precis i slutet.

För mig stack de till lite då Bm la den, inte alls farligt i mina ögon. Behövde inte få någon annan bedövning då jag fick mina 2 skönhetsstygn
  • Camilllla

Liten M skrev 2009-05-24 20:36:42 följande:

Den ges strax innan barnet ska tränga igenom, den tar inte bort smärtan vid krystvärkarna utan den tar bort den svidande och brännande känslan som blir då huvudet och kroppen ska passera ut precis i slutet. För mig stack de till lite då Bm la den, inte alls farligt i mina ögon. Behövde inte få någon annan bedövning då jag fick mina 2 skönhetsstygn
    Fick du den alltså innan barnet kom ut? Vissa verkar ju få den efteråt, bara för att bedöva när det behöver sys, men det verkar ju lite onödigt när du klarade dig med 2 stygn
  • Liten M
    Camilllla skrev 2009-05-24 20:50:31 följande:
    Fick du den alltså innan barnet kom ut? Vissa verkar ju få den efteråt, bara för att bedöva när det behöver sys, men det verkar ju lite onödigt när du klarade dig med 2 stygn
    Jag fick den innan ja, för att slippa en svidande och brännande smärtan då barnet "ploppar ut". Förlossningen gick snabbt så Bm kanske ansåg att risken att jag skulle spricka var stor så hon gick med på den bedövningen utan att blinka.

Var rädd inför förlossningen, hade tänkt ta all smärtlindring som gick att få. Så blev inte fallet, var öppen alldeles för mycket då jag kom in och utbrast i förskräckelse att "Bäckenbotten ska jag banne mig ha!" Så blev de oxå
  • 83a

Hmm..kanske inte är så bra bedövning då?? Men vilka allternativ har vi då? Eda verkar ju oxå som om det tar bort just krystvärkarna....men den verkar ju inte ta bort den svidande och brännande smartat just vid utrdivningsskedet....Fråga bm kanske är det absolut bästa iaf...

• Lindizz

jag fick Pdb alltså pudendusblockad och där samma sak som bäckenbotten om ja fattat de rätt när ja skulle börja på o krysta så roterade första barnet inte som han skulle och dom behövde klippa mej så då satte hon pdb och ja kände ingenting när hon klippte o då hade ja inte hunnit få bedövningen utan fick den efteråt för att minska på de onda och även inför stygnen och när ja krystade så var de såå sköönt gjorde inte de minsta ont nertill

Andra barnet så sprack jag och hade inte pdb och de gjorde nått så förbannat ont det var ett stort barn med så hon fastnade lixom inte med huvudet och låg o pendlade ut o in hela tiden med huvudet och då ångrade jag mej att ja inte hade krävt den pdb

tredje barnet hade ja eda (ryggbedövning) och kände inte värkar osv skit bra men när de kom till krystningen så kändes det brände till lite fort men då hon var lite mindre så kom hon ut på en krystvärk

så visst pdb är kanon om ja jämför med o att inte ha det

• Liten M
    Lindizz skrev 2009-05-24 21:42:25 följande:
    jag fick Pdb alltså pudendusblockad och där samma sak som bäckenbotten om ja fattat de rätt när ja skulle börja på o krysta så roterade första barnet inte som han skulle och dom behövde klippa mej så då satte hon pdb och ja kände ingenting när hon klippte o då hade ja inte hunnit få bedövningen utan fick den efteråt för att minska på de onda och även inför stygnen och när ja krystade så var de såå sköönt gjorde inte de minsta ont nertill Andra barnet så sprack jag och hade inte pdb och de gjorde nått så förbannat ont det var ett stort barn med så hon fastnade lixom inte med huvudet och låg o pendlade ut o in hela tiden med huvudet och då ångrade jag mej att ja inte hade krävt den pdb tredje barnet hade ja eda (ryggbedövning) och kände inte värkar osv skit bra men när de kom till krystningen så kändes det brände till lite fort men då hon var lite mindre så kom hon ut på en krystvärk så visst pdb är kanon om ja jämför med o att inte ha det
    Håller med om att Pdb är bra, vill definitivt ha de nästa gång med! Skulle kunna klara mig på enbart den
  • Thösen

Jag fick först EDA och sen bäckenbottenbedövning för att man inte fick fylla på EDA´n mer än 2ggr. Jag sprack ordentligt, hade en grad 3 bristning och en grad 4 bristning, men jag kände ingenting av dom när det hände.

Svar på tråden Se hit!! Ni som tagit Bäckenbottenbedövning?