• tulipanaros

Plommonträd

Jag har ett plommonträd som är tre år gammalt. Det har aldrig blommat. Tar det flera år innan plommonträd blommar och ger frukt eller trivs det inte? Det har ändå växt ganska mycket under åren.

• Svar på tråden Plommonträd
  • veera

Unga träd mår bra av att växa före de börjar ge frukt.
    Vänta några år så ska du se att det börjar ge frukt. Var sparsam med gödsling och beskäring så ger trädet tidigare skörd..

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • tulipanaros

Tack för ditt svar, då gäller det alltså bara att ha lite tålamod.

• ALJO

Det är olika sorter också, Reine claude tex tar ofta minst 10 år på sig medans andra tex Czar skall ge inom ett par tre år.

• södertälje

Tänker svara tvärtom,jag beskär mitt plommon träd hårt varje höst.Hänger påsar med stenar i dom grenar som jag vill ha kvar,dom som växer uppåt klipper jag ner.Har massor av plommon varje höst.
    Påsarna hänger jag för att grenarna ska böja sig mot marken och så att man når frukten.Annars brukar ju alla plommon hamna så att man måste använda stege.Mitt träd är ca 20 år nu.

• mlsa

Min erfarenhet är att plommon är rätt sena i starten. Jag har satt två träd på tomten nu som ska gå lite fortare att få frukt på (Jubileum och Czar), båda har blommat i år men har hittills inte gett frukt. Vi får väl se om det blir något i år!

Svar på tråden Plommonträd