• gyro

Sy egen bh och trosor och andra underkläder..

Lätt svårt omöjligt?
    vart hittar man mönster?

Jag har stora bröst och fick lust att sy en egen bh från grunden inte bara dekorera en gammal.

på det sättet får man ju en med perfekt passform då man normalt inte har 2 precis lika stora bröst..

• Svar på tråden Sy egen bh och trosor och andra underkläder..
  • gyro

sover alla?
    här blev det morgon redan kl 05.30.. sen man fick barn blir sovmorgon som längst till kl 07

kanske borde ta isär en av mina bhar och använda som mönster om ingen har bättre förslag

• Lilou

Jag undrar samma sak! Har ar det heller ingen sovmorgon sedan man fatt barn Upp o hoppa vid halv 6-6!

• Hjortrongull

Kontakta Norrbyns Textil & Broderi
    Tel. 0492-610 20

Hon har kurser i sömnad av underkläder, säljer mönster & tyger samt andra detaljer som behövs.
    Lycka Till!

• papillon

ABF i Stockholm har kurs i sömnad av underkläder. Kwik sew har en bok med mönster, googla så hittar du den. Den är på engelska men det är väl inget problem. Jag hade dille på att sy trosor ett tag men har aldrig sytt en bh men hade flera kurskamrater som gjrode det och blev nöjda.

• gyro

tack..
    bor i växjö så stockholm är inget alternativ..

har en extremt, klåfingrig unge som inte vill att mamma ska skriva på datorn längre..

• Hjortrongull

När man blivit varm i kläderna så kan man sy en BH på en timme...*ler*

• gyro

vad ska man ha för tyg då tro?
    jag har en långärmad tröja som är något form av mjukt flygit tyg i rött.. (inte genomskinligt) men så mjukt tyvärr är det en fläck fram som inte går bort så den är helt oanvändbar nu.. men tyget är säkert svårt att sy i..

något förslag?

• Hjortrongull

gyro

Du behöver ett tyg som är elastiskt åt ett håll och icke elastiskt åt andra hållet...*S*
    Vilken beskrivning... ;)

Egentligen så kostar det inte mycket att handla rätt sorts tyg, band, plastmojjar, hyskor, ev bågar samt bågband osv. Mina BH´n har kostat mig ca 140:- /st i material (inkl bågar) & jag behöver mkt tyg....

Det viktigaste är att du får rätt sorts BH för dig och får till rätt storlek.
    Du mäter två omfång:
    Dels hela vägen runt över bysten/ryggen, dels under bysten/ryggen.
    Sedan ska du med hjälp av de två måtten kunna räkna ut vilken storlek du ska sy dig...

Ataljèn som jag gav ut tel nr till tidigare i tråden säljer BHpaket (tyg samt övrigt) inkl. mönster & beskrivning av hur du ska göra.
    Dessutom kan man ringa dit i vild panik om man syr fast...

• Flutterby

Åh vad jag önskar att jag kunde sy... får ett nervöst sammanbrott varje gång jag provar! Det enda jag lyckats någotsånär med var ett par byxkjolar(!) i slutet på tonåren.

• gyro

hjortrongull
    jag ska kolla på mitt tyg och se om det är elastiskt åt ena hållet bara...
    vet du vad tyget heter eller frågar man baraq om bhtyg i tygaffären kanske?

flytterby
    jag kan inte heller sy det är problemet..

• Hjortrongull

gyro

Det bästa du kan göra är att kontakta ngn som är van vid att sälja BHtyg/pryxlar...
    Då får du korrekta saker från början och ordentlig information.
    Jag har själv vart till butiker som gett mig sånt som jag inte kan nyttja då resultatet blir allt annat än snyggt...

Det finns olika namn på tygerna.
    Finns peciellt för badkläder åxå ;)

Svar på tråden Sy egen bh och trosor och andra underkläder..