Kall sås på c.fraiche el liknande till kycklingfile och hasselbackspotatis?
Tror ni det kan funka och vad rekomenderar ni isf för smakblandning? =)
Tror ni det kan funka och vad rekomenderar ni isf för smakblandning? =)
det superenklaste är att ta gräddfil o blanda med nån chipsdip.
annars kan du röra ihop ccreme fraiche med pressad vitlök, färska/frysta örter, lite dijonsenap, citron och salt o peppar. den är aldrig fel!
världens godaste sås som funkar till fågel, fisk, kött, dipp av allt;
creme fraishe
pressad vitlök
knorr grönsakskrydda
bara att blanda (man kan utesluta vitlöken om man vill)
Jag gillar när man blandar creme fraiche med sweetchilisås och pressad vitlök i(blandar efter vad har för smak), passar jättebra till det mesta.
Jag har hittat en ny favorit som är jättegott till grillat och biffar:
smaksätt creme fraiche el.gräddfil med pepparrot och svartpeppar! sååå gott!
Hemmagjord kall bea-sås? =)
Tack för alla tips! Fler tas gärna emot, har svårt att bestämma mej. =)
En fråga till. Hur är smakskillnaden mellan c.fraiche som bas mot tex grekisk yoghurt? Mildhet/surhet dvs? Gräddfil vill jag helst inte ta...
Jag tycker att creme fraiche är mycket lenare i smaken och mer neutral än yoghurt som smakar mer syrligt.
Mina favoriter att blanda med creme fraiche:
- Fetaost (söndersmulad, ska helst stå en halvtimme och gona till sig). Brukar ta ett paket fetaost till en stor CF.
- Tacosås
- Pesto
Fetaostsåsen passar till ALLT, både tacochips, grillat, biffar och popcorn.
Blanda creme fraiche eller gräddfil och ajvar relish. Jättegott till det mesta :)
Denna gör jag alltid till kyckling o tillbehör:
matlagnings/grekisk/turkisk yoghurt
pressad vitlök
torkad timjan och basilika
salt och peppar
Ska helst dra i några timmar så vitlöken mildras något. Var noga med att smaka av med salt, det motverkar syrligheten i yoghurten en del.
Tack!! =) Får se vad det blir - mycket låter gott! =)
Vitlökssås
Creme fraiche, lite mayo, pressad/riven vitlök, salt och peppar.
Har hittat en ny storfavorit i affären... Knorr har kommit med en kall sås som heter "Exotic Mango". Man blandar pulvret med 2dl creme fraiche och låter stå i kylen några minuter. Såååå superdupergod kall sås, och enklare än så kan det inte bli
förutom alla goda tips som du redan fått!
Creme fraiche, chili sås, örtsalt, salladskrydda och svartpeppar!
Sen tror jag det är knorr som har en kall sås, Lemon & Dill heter den och den är helt underbar!
Creme fraiche
Hackad rödlök
Mango Chutney
salt & peppar
Jättegod sås, passar till det mesta.
Med chèvre! Så himla gott om man nu gillar det. Enklast är att köra med stavmixer för att få den slät. Passar även till mycket annat, bland annat grillad lax.
Annars funkar rejält med färsk basilika.
1 burk creme fraiche vitlök och 1 burk creme bonjuor med vitlökssmak.
Häll det i en kastrull och låt koka upp, vill du ha den kall så låt den svalna. Hur gott som helst om man älskar vitlök. Vill man ha mer sås så dubblar man ju bara receptet.
Passar till kyckling, kött m.m.
fetaost, vitlök och soltorkade tomater brukar jag göra med. passar till både kött och kyckling.
Creme Friache och Persilade. Krydda i Santa Marias sortiment. Har den till ALLT!
Vi kör rätt mycket med
Cremefraiche
Sweet chilisås
Pressad vitlök
salt och peppar