• SandyL

Vad gör ni när ert barn krånglar vid maten?

Min dotter 1,5 år, krånglar nästan jämt för tillfället vid lunch o middag. Vissa dagar äter hon jättebra andra funkar inte alls.
    Hon börjar äta sj med sked, sen efter ett tag börjar jag mata henne.
    Ofta blir hon arg o bara kastar ner sakerna, då efter kanske bara 4 skedar mat, när jag vet hon borde vara hungrig!!
    Då bär jag ner henne o säger tack för maten...

Hur gör ni???

Om ni gör samma, sparar ni den maten som knappt är äten av och försöker igen efter nån timme eller????

Behöver tips!!

• Svar på tråden Vad gör ni när ert barn krånglar vid maten?
  • J Anttila

Svårt, men vi brukar försöka att göra så som du har gjort. Eller så ger vi honom plock mat som ser roligare ut. Typ favoriten blodpudding. Men för det mesta sätter vi ner honom. Han brukar komma ganska snart igen.
    Sedan så låter jag honom ha en egen sked och jag en så jag kan smyga in min hjälp. Han har inte tillräkliga kunskaper än att äta själv, men viljan finns.

ERIK 080516
  • Lussekatten87

Min son gillar inte när man tar skeden ifrån honom och börjar mata honom, han vill SJÄLV!Sen tvärvägrar han mer mat. Kanske blir din dotter irriterad för du tar skeden?

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Lillan BF 090803 ♥ ¸.?°´¯)
  • Bumblebina

Om man inte uppför sig vid bordet hos oss, så åker man därifrån. Nu är mina iofs lite äldre än din lilla, så hon kanske borde få en eller ett par chanser först. Nu börjar ju din lilla närma sig "nej-åldern" också, vilket gör det hela lite mer komplicerat. Prova att ge henne skeden igen när hon börjar krångla kanske. Då kanske hon vill äta själv en stund igen. Turas om. Eller varför inte ha varsin sked så när hon sitter och grejar med sin egen så kan du passa på att smyga in en sked mat när hon har tankarna på annat håll. Så gjorde vi ganska länge åtminstone med våra två första. Ni får prova er fram...

• SandyL

Tack för era svar...

Jo alltså hon har en egen sked.... hon får sitta sj vid sin mat ett tag, sen när jag märker hon börjar tröttna, så sätter jag mig hos henne med en till sked o försöker "smyga in"... ibland går det ibland inte...

jag tar aldrig hennes sked ifrån henne... men om jag skulle ge henne en sked när hon krånglar skulle den fara direkt till golvet...

ja, hon är redan i "nej" perioden...

men hur gör ni? sparar ni maten o försöker senare eller får era annan mat/mellanmål ist???

• Juleja

Min son får vänta till nästa måltid om han ätit dåligt och krånglat vid den innan.

Jag brukar göra lite mat när han har såna perioder, så det brukar inte vara så mycket att spara. Men det har hänt att jag sparat och värmt om.

• SandyL

Matade henne framför tv:n nån timme senare. Gick bra, men hon åt inte allt. Sen fick hon pannkakor till mellanmål 2 timmar senare. Se om hon vill dricka sin välling nu snart... det går med i perioder.

Knepigt med maten, man vill ju dom ska få i sig!!! Särskilt när min dotter är ganska så smal av sig, har inte lika mkt att ta av.

• godisälskaren

Jag brukar ta undan tallriken om hon inte sköter sig då brukar hon bli ledsen och saäger att hon inte ska kladda mer och det brukar funka. Fortsätter hon att kladda får hon gå från bordet. Ibland äter hon mycket och ibland kan hon hoppa över ett mål (inte så vanligt). Brukar inte oroa mig så mycket, barn brukar få i sig det de behöver ändå.

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • SandyL
    godisälskaren skrev 2009-05-23 19:31:32 följande:
    Jag brukar ta undan tallriken om hon inte sköter sig då brukar hon bli ledsen och saäger att hon inte ska kladda mer och det brukar funka. Fortsätter hon att kladda får hon gå från bordet. Ibland äter hon mycket och ibland kan hon hoppa över ett mål (inte så vanligt). Brukar inte oroa mig så mycket, barn brukar få i sig det de behöver ändå.
    hur gammal e ditt barn?
    ne man ska ju inte oroa sig, dom äter ju när dom behöver, men kan inte låta bli att bli det ändå.
  • Firstandhappy
    SandyL skrev 2009-05-23 15:23:40 följande:
    Tack för era svar... Jo alltså hon har en egen sked.... hon får sitta sj vid sin mat ett tag, sen när jag märker hon börjar tröttna, så sätter jag mig hos henne med en till sked o försöker "smyga in"... ibland går det ibland inte... jag tar aldrig hennes sked ifrån henne... men om jag skulle ge henne en sked när hon krånglar skulle den fara direkt till golvet... ja, hon är redan i "nej" perioden... men hur gör ni? sparar ni maten o försöker senare eller får era annan mat/mellanmål ist???
    Jag gör precis som dig, sparar inte mnaten utan ger ganska små mål istället.
    Går verkligen i perioder det där o man tycker jättesynd om dom när dom inte äter men de klarar sig iallafall..
  • Lussekatten87
    SandyL skrev 2009-05-23 15:23:40 följande:
    Tack för era svar...Jo alltså hon har en egen sked.... hon får sitta sj vid sin mat ett tag, sen när jag märker hon börjar tröttna, så sätter jag mig hos henne med en till sked o försöker "smyga in"... ibland går det ibland inte...jag tar aldrig hennes sked ifrån henne... men om jag skulle ge henne en sked när hon krånglar skulle den fara direkt till golvet...ja, hon är redan i "nej" perioden...men hur gör ni? sparar ni maten o försöker senare eller får era annan mat/mellanmål ist???
    Om han krånglar jättemycket ger jag honom inga altenativ,det är ingen bra lösning,men kanske en bra NÖDlösning....men jag väntar tills nästa mål isåfall eller om han är vrålhungrig efter en timme så ger jag honom samma mat då.
    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Lillan BF 090803 ♥ ¸.?°´¯)
  • iii83

Hos oss gör vi så, att äter man inte så får man vänta till nästa måltid.... ganska enkelt...

• SandyL
    iii83 skrev 2009-05-23 21:21:05 följande:
    Hos oss gör vi så, att äter man inte så får man vänta till nästa måltid.... ganska enkelt...
    Okej, jo men vad ger ni h*n då? Den maten som inte åts uppvärmd, lr typ kvällsmat bara?
  • mamman1

Hej! Vår flicka är i samma ålder och om hon inte vill äta så slipper hon..inga barn svälter sig. Det går i perioder det där och om man tex bara varit hemma så kanske dem inte är hungriga eller så är dem inte hungriga helt enkelt..då vi tror att dem borde vara hungriga så kanske dem inte är det ändå. Det bästa du kan göra ,tro mig är att inte göra en affär av maten. Barn i den här åldern gör gärna sånt vi inte vill att dem ska göra och tvärtom! Det är nödvändigt för deras utveckling att bli självständiga individer, och inget som dem gör för att reta oss! Fråga bvc om du är orolig..följer hon sin kurva så mår hon bra. Sen tycker jag absolut att hon kan få äta allt själv..det är nog det hon vill. Ida blir också jättearg och kastar saker om hon inte får göra själv..det är ju klart! Det är roligt att lära sig och att det blir stökigt eller så bryr jag mig inte om för ofta får vi duscha henne efter måltider..lycka till!

• mamman1

Sparar aldrig mat och serverar igen. Ida får och brukar inte ha problem med att vänta till nästa mål..

• SandyL
    mamman1 skrev 2009-05-23 23:24:12 följande:
    Sparar aldrig mat och serverar igen. Ida får och brukar inte ha problem med att vänta till nästa mål..
    Hon får sitta o hålla på med maten sj i början, men sen när jag märker att hon tröttnar/leker tar jag en sked o ger henne lite emellanåt.

Men känns sånt slöseri att slänga om hon bara ätit några skedar :/
  • Indorina

Startade precis en likadan tråd, men det var ju onödigt ser jag nu!
    Min son (21 mån) krånglar jättemkt vid maten: kastar, leker, kladdar m.m. Jag har hittills inte satt så mkt gränser eftesom jag vill att han ska få i sig mat, men det har blivit jättejobbigt nu; han testar mig hela tiden (mitt fel, jag är väl otydlig).

Så ta bort maten eller låta honom gå från bordet funkar, säger ni?

• Njord

kladd hör till, sånt får man ta, om det bara kladdas så är barnet inne i en kladdperiod (lek då för övrigt mycket med fingerfärg, lera, vatten och baka så kladdas det generellt inte lika mycket vid matbordet- vi leker, sjunger och ramsar och gör det mer roligt

barn är väl som vuxna, ibland känner man inte för att äta, och att äta särskild mat, vill sonen inte ha (han är för övrigt 2 år och är inne i en testperiod överlag) blir det gröt för det går nästan alltid hem, någon form av mat behöver han - har det varit mycket bry under en måltid får han ett större mellanmål sisådär en 30 min efter maten och det funkar bra

om han säger att han är färdig går han ner från stolen, då tvättar vi av honom så får han leka, vill lära honom konsekvenser, om han sen efter en stund vill sätta sig igen vid matbordet så fortsätter han äta maten - vi tar bort maten när vi ätit upp

för övrigt försöker vi höja mysfaktorn när vi äter med tända ljus och lite musik

vi har alltid mycket plockmat till maten vilket han för det mesta älskar att dona med

• A Cilla

Läste era inlägg i den här tråden. Tack Njord för dina kloka ord. Mina tvillingar är ännu bara dryga året men har börjat krångla ibland. Jag kan se tendenser och anar vad som komma skall. Kladdandet är en sak, men när det är uppenbart att de inte vill ha mer får de gå från bordet. Just nu trissar de varandra med att spraya mat över hela bordet och lite till. En måltid börjar den ena och syrran/brorsan tar sraxt vid och nästa gång är det tvärtom.
    Jag har flera syskonbarn som fått göra du skrev Njord; maten står kvar om de ätit väldigt lite och för de mesta kommer de tillbaka till bordet efter en stunds lekande och vill avsluta måltiden. De har också alltid haft fri tillgång till grönsaker före och under måltiden; gurkstavar, morotsstavar, majs eller annat att plocka med.

Svar på tråden Vad gör ni när ert barn krånglar vid maten?