• rosasysteryster

Vilken vagn på grusväg?

Hej Alla!
    Letar febrilt efter en barnvagn som kan passa oss, och har tittat mest på Emmaljunga och Teutonia. Är det nån som har nåt tips om vilken/vilka vagnar som passar bra för promenader på grusväg OCH i stan?? Vi bor på landet, men jag tror att mammaledigheten också kommer att bestå av många turer till stan - är det nån som har det ultimata svaret, eller bara lite råd att komma med - allt mottagest tacksamt!

• Svar på tråden Vilken vagn på grusväg?
  • Elias05

Vi har en Brio Nova-05 (happy, tror jag den heter nu) och den är jag väldigt nöjd med. Vi går mycket både på grusväg och asfaltsväg.

• MammaTillJennifer

Skulle rekommendera Emmaljunga Scooter. Är den bästa vagn jag haft. Dottern blir 3 år i januari, men hon får fortfarande plats i den. Den går att köra på vilket väglag som helst.

• MammaTillJennifer
    MammaTillJennifer skrev 2009-05-23 17:08:43 följande:
    Skulle rekommendera Emmaljunga Scooter. Är den bästa vagn jag haft. Dottern blir 3 år i januari, men hon får fortfarande plats i den. Den går att köra på vilket väglag som helst.
    haha i augusti blir hon 3 år. vet inte vad jag skrev haha
  • Juleja

Jag är löjligt nöjd med vår brio happy. Vi kör i skog och snö och har tom kört den på stranden på kreta utan besvär.

Jag är den enda i min mammakrets som inte bytt vagn, sonen är drygt 1 år nu.

• rosasysteryster

Tack för alla svar!
    Ska man ha fasta eller ställbara hjul? är fasta hjul stor belasntning på rygg och axlar?

• Juleja

Fasta eller ställbara? Nu hänger jag inte med. Vi har ett compactchassi med luftdäck (ekrar osv i metall). Funkar ypperligt.

• challe 1

fasta hjul är ju bäst i skog och mark. rörliga ställbara hjul brukar oftast vara små. och min upplevelse av de vagnar jag har klämt på i affärer så har dom ingen fjädring. Jag röstar också för BRIO happy/combi/Nova vad sjutton den heter :)

• Juleja

jaså är det de svängbara hjulen ni menar. Ja sådana funkar skitkasst i terräng enligt mig.

• Gravidgrodan

Vi har haft en Emmaljunga Duo Classic (?) med luftdäck. Har funkat jättebra på grusväg. Föredrar personligen Emmaljunga framför Brio, tycker inte Brios handtag är speciellt bekväma och tycker att fjädringen känns bättre på Emmaljungas vagnar (bättre studs). Men det är ju väldigt olika. Nu har vi en Kronan sulky som jag tycker är kanon, funderade på att köpa en Kronan ligg/sittvagn innan vår son föddes men det blev slutligen Emmaljungan ändå. Om det blir fler barn funderar jag starkt på att byta till en Kronan, tycker jätte bra om vår sulky nämligen.

Svar på tråden Vilken vagn på grusväg?