• Zindie

Min katt haltar

Hej!

Upptäckte precis att min honkatt på 9 mån haltar på ena frambenet.
    Vad gör man åt det? Hon verkar inte må dåligt i övrigt utan har ätit som vanligt och varit ute. Ska man avvakta och se om det går över eller? Nu är det ju lördag så inte så lätt att åka till veterinär nu och det verkar inte akut om man ser till hennes allmäntillstånd.
    Ska jag linda benet eller så? Kan det vara brutet? Ser inte så svullet ut.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 13:21
    Ville bara kika in och berätta att min lilla honkatt är bättre i tassen nu =) Haltar inget, gick över av sig självt.
    Sen har jag även ringt och försäkrat båda mina katter idag hos Agria!

• Svar på tråden Min katt haltar
  • hmcc

Låt henne vara inne och ta det lungt (om det går ) ett tag, mår hon bra så kan du ligga lågt några dagar.

• BlommyNess12

Ring och rådgör med jourhavande veterinär.

• rosyposy

Har du kollat om hon har något sår eller nåt under tassen (kolla även noga mellan trampdynorna)?
    Du ska inte linda benet eftersom du inte vet vad hältan beror på.
    Är hon inte påverkad i övrigt så kan du nog rätt lugnt vänta till på måndag med att ringa veterinären såvida hon inte har något sår som ser illa ut. Hon kan ju ha blivit stucken av en geting eller nåt.

• Fru waran

Vår katt har haltat flera gånger. Har avvaktat ett par dagar och det har alltid blivit bra. Om det inte ser jättefarligt ut så åker inte jag till vet. det första jag gör.

• Zindie

Tittade men såg inget sår eller blod eller liknande. Hon haltar alltså när hon går, hon hoppar inte (så hon inte stöter i benet alls).
    Gick precis ut nu, så hon mår okej verkar det som...
    Avvaktar tills på måndag så får vi se om det blir bättre.

• mamma2kids

gjorde min katt också i 10 dagar nästan..
    vart frisk av sig självt.

• Fru waran

Hon kan ha vrickat/stukat den som går över av sig själv. Du gör rätt i att avvakta till efter helgen tycker jag. Blir det sämre eller så får du ju åka innan men om hon inte hoppar på ett ben utan stödjer på det onda så låter det ju inte allt för illa.

• Zindie

Nej, tror inte det är så illa heller men man vet ju aldrig och hon har aldrig skadat sig tidigare så man blir ju lite orolig. Har dock ingen försäkring på katterna så hoppas det inte är allvarligt...

• skorpionen80
    Zindie skrev 2009-05-23 18:27:18 följande:
    Nej, tror inte det är så illa heller men man vet ju aldrig och hon har aldrig skadat sig tidigare så man blir ju lite orolig. Har dock ingen försäkring på katterna så hoppas det inte är allvarligt...
    Ring och fixa nu (eller fixa över nätet) så gäller den ju om du skulle bhöva åka in med henne snart!

Släppte du ut henne själv? Kanske inte så bra om hon har ont och inte kan försvara sig eller springa som hon brukar...
Svar på tråden Min katt haltar