• Singha01

Förvärrad endometrios efter IVF????

För er lider av detta och som samtidigt håller på med IVF-behandlingar: Har er endometrios förvärrats under tiden?

Jag tycker själv att det blivit sämre sedan jag i januari avslutade en 7 månader lång provera kur för att sedan gå direkt på IVF. Jag har just nu min 3:e "vanliga" menstruation efter misslyckandena i våras (1 IVF + 1 FET). Smärtorna jag haft denna gång har inte varit att leka med. Vid förra läkarbesöket frågade jag doktorn om detta eftersom chokladcystorna växt en del sedan april månad. Han sade att hormonkurerna inte borde påverka negativt men visste inte med säkerhet.

Så som sagt, hur känner ni andra?

• Svar på tråden Förvärrad endometrios efter IVF????
  • estrell

Ja under min 1a ivf behandling hade jag rejält ont under hormonstödet, nu efter mitt minus känner jag inte av det så mycket ÄN, men jag vet ju att det snart drar igång. Självklart är ju risken STOR att endon blir värre medans du tar hormoner. Jag har sprayat synarela hela vägen fram till min ivf, alltså från zoladex direkt över till synarelan som jag sprayade med i över 2 mån hela vägen fram, för att hålla all endo borta.

Om du gör längre uppehåll som tex nu på 7 månader om jag förstod dig rätt? Kan du inte spray däremellan då så att det inte blir värre fram till nästa ivf?

• Singha01

Estrell: Jag har inte haft nåt uppehåll på sju månader. Jag åt provera i sju månader för att hålla endon i schack innan IVF. Jag tycker nu när kroppen börjat återhämta sig efter alla hormonbehandlingar under ett års tid att mina endo-smärtor förvärrats. Jag hade inte så mycket problem med det tidigare. Jag kan lova dig en sak Estrelle....att spraya synarela eller äta provera igen för endon skull kommer jag aldrig att göra!!!! Jag mådde skit psykiskt under proverabehandlingen och jag utsätter mig inte för det igen. Hellre får de operera bort hela paketet om jag inte lyckas bli gravid genom IVF. Det får räcka med hormonbehandlingarna vi tvingas genomföra för att förhoppningsvis lyckas bli gravida.....de kan jag stå ut med för den goda sakens skull !

• PetraN

Jag håller med dig Singha, jag skulle inte heller utsätta min kropp för alltför mkt bara för att få bort endon.

Jag opererades nov 2004 för endo, de gjorde snitt- gör aldrig det. Låt de ta det de kan genom titthål och skit i resten.

Redan några månader efter operationen hade jag stora cystor på båda äggstockarna. Hade då käkat Pergo i två omgångar och sedan påbörjat vår första IVF behandling.

Under ÄP nu i veckan punkterades ena cystan, vä, och jag har haft ont på vä sida. Antagligen rann det som var i ut i buken, vad vet jag. Men det gör varken av eller till säger läkaren.

Så jag tror att endon förvärras av behandlingarna. Men man gör det man kan ett tag och sedan, om det inte blir en bebis, får man väl ta ställning till adoption. Vi ser redan det som ett solklart alternativ vilket gör det lite lättare vissa dagar.

Jag har tur som inte har ont av min endo. Det sitter liksom på rätt ställen. Ändå har jag väldigt mkt sa läkaren.

Lycka till!

• Singha01

PetraN: Jag har också blivit opererad för endon, med snitt! De gick in med kikare men fick snitta eftersom bukhålan var infekterad och dessutom "råkade" de punktera den ena cystan. Det kanske är som du säger och som jag tror att endon faktiskt förvärras av hormonbehandlingarna, äggplocken och hela alltet kring behandlingarna. Men som min doktor sade så kommer jag sannolikt att behöva fler operationer efter alla behandlingar för att komma tillrätta med paketet därinne. Och kanske är det i förlängningen lika bra att ta bort allt utom äggstockar för att slippa smärtorna. Jag vet faktiskt inte just nu. Jobbigt är det att behöva ha ont i allafall.

Lycka till du med!!

• Singha01

Southern Belle: Tack för en intressant artikel!

• estrell

Är oxå opererad 2 gånger med 5 snitt, har varit superdeppig under hela min 2 år långa behandling med Zoladex och varit tvugen att gå på antideppresiva och regelbunden psykologkontakt under hela behandlingen.

Till största delen har jag oxå varit sjukskriven tack vare detta. Men det är som att välja mellan pest eller kolera, att stå på behanslingen får mig att må skit på alla sätt, men att inte stå på behandling är inte ens ett alternativ för mig då jag har så ont av min endometrios, jämt och ständigt, att jag aldrig skulle kunna leva på det viset, eftersom jag jag skulle få vara sängliggandes nästintill för jämnan...

• SYLO

Jag tror att endon kan förvärras efter IVF min har då gjort det. Vet inte hur länge jag kan gå nu innan jag måste operera bort allt men jag kämpar in i det sista.

Klart endon får fart om det är rätta hormoner jag har endo på äggstockarna och de har hittat endo i minna ägg runt om trots att jag nedreglerat med suprefact inte ens det har alltså tagit bort endon. Jag tror helt och hållet att det är individuellt och hur pass utbredd den är som orsakar detta.

Inte trevligt med cysta, Vad nedreglerade du med? Första två IVFer jag gjorde fick jag nässpray men det tog lång tid Så de bytte till suprefact kanske något att fråga om vad vet jag?

• Singha01

SYLO: Jag nedreglerade med Synarela vid 1:a IVF. Innan dess hade jag ätit Provera i sju månader utan någon som helst effekt på endon mer än att jag var symtomfri under behandlingen. Jag blev inte heller helt nedreglerad förra gången, eller det tog tre veckor och då var värdena fotfarande på gränsen till höga. Kan det ha med endon att göra tro, att det är svårare att bli nedreglerad? Denna gång ska jag inte spraya alls. Styr upp mensstart med p-piller och går sedan direkt på sprutorna. Hade vid första försöket superkvalite på äggen och hoppas att det blir så nu med.

• SYLO

Singha01 - det du skriver var vårat alternativ om vi skulle ha gjort en 6 IVF så mmm det kan vara något annars är suprefact sprutorna mera kräm i om man kan uttrycka det så om man har svårt att bli nedreglerad och har endometrios.

Ska kolla om jag har min info kvar om denna nedreglerning

• Agapanthus

Jag misstänker starkt att mina två "endo-attacker" som båda slutat med akut operation (den ena i Juli och den andra i fredags) har med den hormonstimulering som jag genomgick inför inseminationen i våras.

Ska träffa läkaren i oktober och får förhoppningsvis svar på mina frågor då. Hade planerad spraystart nu i sept/okt annars men det blir inget av med det för kroppen måste vila sig.

• WildaEmma

Hejsan,
    Jag har också endo, men har inte gjort någon hormonbehandling för att få bort den. Valde efter mycket om och men efter titthålsoperationen att inte gå igenom en hormonbehandling.

Vi gjorde vår första IVF behandling innan sommaren och min endo/mens har varit helt annorlunda. För det första är min menscykel längre men jag har inte alls lika ont, så jag håller inte med. Min endo har blivit bättre efter vårt första IVF försök.

Wilda Emma

• Singha01

Var glad för det WildaEmma!!

• WildaEmma

Jag är väldigt glad och lycklig att endo har blivit bättre efter vårt IVF men jag är ju också medveten att varje månad jag har mens så blir den värre och värre tills jag är tillbaka på samma ställe.

Hoppas vår FET i oktober går bra eftersom dom säger att graviditeter kan 'bota' endo. Och slutresultatet är ju inte helt fel heller

WildaEmma

• Singha01

Jag håller tummarna för ditt FET och hoppas själv att vårt 2:a IVF ska lyckas. Som du säger så kan ju en graviditet "bota" endon !!!!

Svar på tråden Förvärrad endometrios efter IVF????