• andeta

Hjälp - Thailand - Vaccination

Behöver man vaccinera sig om man ska åka till Thailand? Phuket (AoNang)?

Jag tänkte tex Twinrix som går på tv reklamen?

En av mina vänner sa att man kunde ta en slurk Whiskey varje dag (en matsked) så vart man inte dålig i magen utifall man åt något konstigt...?

• Svar på tråden Hjälp - Thailand - Vaccination
  • Turvann

Ja absolut skall ni vaccinera er. jag vaccinerade mig med hawrix eller om det var twinrix kommer inte riktigt i håg nu.
    Många kommer att vilja lura i er att även ta ett drikvaccin också, men när jag pratade med de på vaccinations kliniken sa de att det var helt odnödigt.

• andeta
    Turvann skrev 2009-05-23 22:44:24 följande:
    Ja absolut skall ni vaccinera er. jag vaccinerade mig med hawrix eller om det var twinrix kommer inte riktigt i håg nu.Många kommer att vilja lura i er att även ta ett drikvaccin också, men när jag pratade med de på vaccinations kliniken sa de att det var helt odnödigt.
    Okej, då ska vi boka in twinrix vaccination innan vi bokar resa =)

Är det en månad innan avresa va?
    tack för snabbt svar
  • Namin

Twinrix skyddar mot både hepatit A & B. Det är främst hepatit A som är viktigt för Thailand, men om jag var du skulle jag ta Twinrix. Man ska ta två doser med 4 veckors mellanrum. Båda doserna ska tas innan man åker.

Lite beroende på vart i Thailand du ska och hur länge du ska vara borta (samt om du har fått alla vaccinationer som barn) så kan du även behöva något ytterligare.

Det finns information här:
    www.1177.se/artikel.asp&PreView=
    www.vaccination.nu/vaccin/TH.cfm

• Namin

Förresten, gällande drickvaccinet som Turvann nämnde så är det mot kolera. Du behöver normalt sett inte ta det för en kortare resa till Thailand men det kan ha en viss verkan mot turistdiarré också, så i så fall för den skull...

Svar på tråden Hjälp - Thailand - Vaccination