• Jencie

Vad tycker ni om namet Santiago?

Sambon är ifrån Chile vilket gör det lite extra "speciellt" (För er som inte vet så är Santiago Chiles huvudstad)

För visst vore det en rolig påminnelse och anvisning till hans rötter.

Vad tror ni om min teori om vad smeknamet kommer bli i så fall. .
    TOMTEN, Santiago - Santi - Santa - Tomten

. .. ehh. . nej tack! Jag vill inte att min son heter Tomten ;)
    Tror ni att det är för långsökt?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namet Santiago?
  • Toddes mamma

Vaa!? Hade inte en tanke på Tomten, bara att det var en huvudstad!

• Hemligalåda

Att döpa barn efter städer överhuvudtaget känns ju....hur kul känns det att heta Köpenhamn t ex?
    Ne lägg ner det där.

• Jencie

Men Santiago är faktiskt ett ganska vanligt spanskt namn tillskillnad ifrån just Köpenhamn. För hur många danskar heter Köpenhamn eller svenskar Stockholm?

• linas fina

Gillar du det så kör på det. Finns ingen vits att alla måste ha boring namn. Och som du säger, det är ju ett namn. Till skillnad från tex Borås.

• Flower fairy

För mig är det en stad - punkt slut.

• Natosh

Tycker att det är ett jättefint namn, tummen upp av mig varje dag! Den där tomtegrejen var alldeles för långsökt, no worries

och om det nu är så fruktansvärt med stadsnamn kan jag säga att det första jag tänkte på var Alkemisten av Paulo Coelho där huvudpersonen heter just Santiago.

Enligt svenska namn så härstammar Santiago från Ya'akov (Jakob), som betyder "den som förändras"

Kör om det känns rätt! Punkt slut

• puss

jättefint! passar doch endast om man har anknytning, och det har ju ni så ta det.

• Meal

Vet om en kille från Chile som heter Santiago, väldigt fint namn, han kallas för Sandy

• Jencie
    Meal skrev 2009-05-24 21:41:59 följande:
    Vet om en kille från Chile som heter Santiago, väldigt fint namn, han kallas för Sandy
    oh Sandy var inte alls tokigt. Min sambo älskar namn Santiago och proppsar på det för näst kommande barn. Eftersom Santiago är så långt så kommer det säkerligen bli smeknamn på det, sambon har sagt Santi - vilket inte är någon höjdare. Men Sandy är mycket bättre ..  . tänkvärt! Tusen Tack!
  • Brollie

Gillar det. hade en klasskompis som hette det och som kom därifrån.
    Ang att döpa efter städer så finns ju kändisar (och vanligt folk) som döpt barnen till Brooklyn tex., eller Paris...

over and out
  • Ord blind

Jag hade inte döpt mitt barn efter en stad (det finns så många städer med namnet Santiago att det inte känns särskilt speciellt för Chile då det heter Santiogo de Chile, vilket du naturligtvis vet, men det blir ju inget bra namn...) Det är min ödmjuka åsikt.

• LitenKyckling
    Jencie skrev 2009-05-25 00:00:14 följande:
    oh Sandy var inte alls tokigt. Min sambo älskar namn Santiago och proppsar på det för näst kommande barn. Eftersom Santiago är så långt så kommer det säkerligen bli smeknamn på det, sambon har sagt Santi - vilket inte är någon höjdare. Men Sandy är mycket bättre ..  . tänkvärt! Tusen Tack!
    Lär nog bli santi , eftersom sandy är ett tjejnamn i många spansktalande länder.
  • Frostizz

Lite långsökt att få det till tomten, jag hade planer på TOM om vi hade fått en pojke. O då kan jag lova att det hade blivit tomten.
    Sambon heter Granberg o mitt efternamn börjar på T. Om vi skulle gifta oss någongång så tänkte jag behålla mitt efternamn oxå.
    Så läs det här högt för er själva
    Tom T Granberg = tomte granberg

Behöver jag säga att sambon vägrade?

• Odile

Santiago är vampyren från teatern i En vampyrs bekännelse. *nörd*

• Panzarlarv

Jag hade kallat han för tomten !

• Mint

Santi är ett fint smeknamn tycker jag..!
    Santiago kommer ju först från Sant Iago - Helige Jakob. Det är alltså ett helgon som fått namnge städer (inte bara den i Chile utan en hel drös i spansktalande länder) och knappast jämförbart med att namnge ett barn Köpenhamn eller Stuttgart.

• Clau 2009

I Chile brukar man bli kallad för Tiago..med uttal-Chago

• Pistou

Klart man kan heta Santiago!
    Jag tror inte alls att er son skulle bli kallad Tomten. Det känns långsökt. Och som andra säger, det är ju staden som blivit uppkallad efter helgonet, inte tvärtom. Många spanska namn är religiösa. Namnet Mercedes är t.ex ganska vanligt och ger man sitt barn det namnet har man nog i första taget inte tänkt på bilen med samma namn. Tvärtom är det bilen som har tilldelats kvinnonamnet.

People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Vad tycker ni om namet Santiago?