• Marre79

    permanenta håret....

    Jag funderar på att permanenta håret och undrar hur länge en permanentning sitter i?
    Kan man bestämma storlek på lockarna, att de antingen ska vara små eller större?
    Hur lång tid tar en permanentning?

  • Svar på tråden permanenta håret....
  • Pricken och Pyret

    Jag permanentade håret för snart 10 år sedan inför min student. så det är ju ett tag sedan.

    Jag fick välja om jag ville ha stora eller små lockar.
    Det satt snyggt på mig i ca. 4 månader.
    Det tog ca. 2,5 timmar om jag inte minns helt fel...

    Funderar på att göra det igen för jag trivdes jättebra i det!!

  • Hoppentoss

    Hej!

    Allt beror på ursprunget på håret.

    Det håller tillexempel långre om du tar mindre lockar. Men då växer det ut och du får utväxt.
    Tar du större spolar så håller det sämre. (det finns bättre permantenvätsker idag än för 15 år sedan jag var frisör)

    Hur lång tid det tar beror på tjocklek och längden på ditt hår. Normal tid är 2 - "½ timmar.

    Man kan göra spiralpermanenter och vanliga permanenet. (olika rullningtekniker)

    Lycka till.


    Marre79 skrev 2009-05-23 23:16:04 följande:
    Jag funderar på att permanenta håret och undrar hur länge en permanentning sitter i?Kan man bestämma storlek på lockarna, att de antingen ska vara små eller större?Hur lång tid tar en permanentning?
  • Marre79

    tack för svar!
    Jag har tjockt hår i en page, som är på utväxt, håret når nästan ner till axlarna. Vilken storlek på lockarna är bäst då?
    Vad kostar det ungefär att permanenta sig? Jag bor i en stor stad?

  • Hoppentoss

    Oj priset varierar väldigt mycket. Så det får någon anna svara på.

    Jag skulle vält större spolar.

    Tänk på att inte permanenta om du är gravid.

    Och har man egen brunn kan det vara lurt, men det har ju inte du om du bor i stan.
    Även om du simmar mycket bör du tala om det så frisören får ha i åtanken på klorrisken. Det kan bli en kemisk reaktion då.


    Marre79 skrev 2009-05-23 23:33:12 följande:
    tack för svar!Jag har tjockt hår i en page, som är på utväxt, håret når nästan ner till axlarna. Vilken storlek på lockarna är bäst då?Vad kostar det ungefär att permanenta sig? Jag bor i en stor stad?
  • Nelly08

    Man kan permanenta med speciella spolar de e ca 3cm i diametern de e wella som har utvecklat dem. Det ser ut som om du har själv lockigt hår. Om du vill så kan du ringa wella i sthlm de brukar alltid behöva moeller då kan du få håret fixat gratis. Annars gör det hos en bra frisör alla kan inte permanenta bara för att de e frisörer.

  • Fru U

    Jag betalade 1300 för klippning och permanentning (har ungefär samma längd som du ts).

    Jag valde en permanent som skulle se så naturlig ut som möjligt. Det som tog längst tid var att rulla upp håret och att få permanentvätskan ursköljd. Att sitta med permanentvätskan i håret tog 10 minuter (ville inte ha hårda lockar eller en permanent som sitter i för länge då mitt hår tar åt sig permanentning för bra)

  • Hoppentoss

    Tala om det för frisören.
    Det brukar gå bra.
    Men tex sur permanent och egenbrunn med mycket koppar i så kan det bli en kemisk reaktion. Och horet kan ta skada och lockarna släpper (det blir rakt igen)

    Men tala med frisören så vet hon vad hon skall göra.
    Frisörer är duktiga bara dom vet vad man jobbar med.

    Men som sagt jag var frisör för länge sedan och mycket har förändrats..


    Marre79 skrev 2009-05-23 23:49:02 följande:
    oj... fast jag bor lite utanför storstan och har faktiskt egen brunn. Vad kan hända då?
Svar på tråden permanenta håret....