• mjk

Livrädd...Kan jag få snitt?

Ja då är det så jag väntar min tredje nu och har BF i januari..
    Men är livrädd redan för förlossningen..Pga av min andre förlossning var inte rolig alls..
    Min son fastnade hade för korta krystvärkar så jag fick en barnmorska över mig och en son drog och vred ut min som det gjorde så ont och brändes rejält.
    Min son svalde en massa vatten med för vattnet gick samtidigt som han kom och efter förlossningen så diskuterades om jag fått ut moderkakan helt eller inte i 45 minuter ca och jag blev livrädd..

Jag orkar inte en sådan förlossning till bara jag är så rädd att uppleva det igen.
    Vad skall jag göra och hur skall jag gå till väga för att få igenom ett snitt istället...?

Min första son låg på 3155 gr och den förlossningen var underbar medan den andre låg på 3990 gr och den förlossningen har gjort mig livrädd nu...

• Svar på tråden Livrädd...Kan jag få snitt?
  • mammatotoo

Jag var oxå livrädd pga tidigare erfarenheter.
    Pratade med bm om detta och hon skrev på att jag fick ta snitt om jag ville...
    Jag hade det "öppet" men då jag fått det beviljat så kunde jag börja bearbeta en förlossning på ett annat sätt och det slutade med att jag ändå valde att föda normalt. Det var det bästa jag gjort, nu är jag gravid igen och är inte alls rädd för förlossningen och har inte en tanke på att ta kejsarsnitt.

Jag bearbetade förlossnings skräcken med att kolla på en massa förlossningsfilmer på datorn och pratade med alla om deras förlossningar och upplevelser och vad dom tog för bedövning osv...

Lycka till!!!!

• Dinturiel

Är också livrädd för kommande förlossning. Har begärt snitt, var på samtal med läkare förra veckan och hon va att så länge det inte finns medicinska skäl beviljar de oftast inte snitt.
    Det skickades en remiss till matildagruppen som det heter här så jag ska gå i två samtal för att bena ut och för att de ska kunna övertala mig till en vaginal förlossning.

Fick en sfinkterruptur i samband med min första förlossning, blev akutsövd och opererad direkt efter förlossningen. Har blivit snittat en gång redan pga samma sak, men ändå verkar de inte vara så pigga på att bevilja mig snitt.
    Sa aldrig mer i 4 år efter andra förlossningen. Hade ångest hela graviditeten igenom, och märker av det nu också. Bröt ihop direkt efter vi stängt dörren efter oss hos läkaren.

Vill du ha snitt så får du vara beredd att kämpa med näbbar och klor för det. Kämpar för andra gången nu.

• Luttali

hejsan, Urs vad det e hemskt med förlossningsrädsla. Jag själv va hos Aurora i dag för jag vill inte föda igen. Har bf 24 juli och börjar känna mig stressad. tyvärr tror jag inte det blir lätt att driva igenom ett snitt för de värkar sååå restrektiva med just snitt pga av rädsla.

Tycker det e sjukt att man inte kan få snitt när man har sån rädsla. Jag väntar nu på tid till läkare för samtal.

• mjk
    Luttali skrev 2009-05-26 14:29:04 följande:
    hejsan, Urs vad det e hemskt med förlossningsrädsla. Jag själv va hos Aurora i dag för jag vill inte föda igen. Har bf 24 juli och börjar känna mig stressad. tyvärr tror jag inte det blir lätt att driva igenom ett snitt för de värkar sååå restrektiva med just snitt pga av rädsla.Tycker det e sjukt att man inte kan få snitt när man har sån rädsla. Jag väntar nu på tid till läkare för samtal.
    Grattis till graviditeten...

Ja det är hemskt att man är så rädd också är läkarna så restrektiva med snitt alltså..
    Jag tycker det skall vara upp till var och en individ vad man själv vill göra snitt eller normal förlossning... Jag hoppas du får igenom ditt verkligen...

Jag vill inte föda normalt en gång till jo om jag får en sådan förlossning som med den första helt oki men med den andre vill jag verkligen inte uppleva igen...
    Jag klarar inte det alltså....
  • Luttali

Mjk:

De försöker locka mig genom att säga hur andra förlossningen nästan alltid är lättare än första. men jag vågar inte lita på andra pga vad jag upplevde förra gången. Fy farao säger jag bara.

Jag förstår din rädsla och tycker värkligen att de bara skulle ge dig ett snitt så du kan slappna av! Min syster hade oxå en hemsk förlossning , men henne gav de ett snitt till andra barnet. Detta var pga av rädsla.

Håller tummarna  för dig.

Kram

Ps.  Min gravidblogg är : liten2009.blogg.se

• mammatotoo

Jag har hört att ett snitt är dubbelt så dyrt som en vanlig förlossning...kan ju vara därför dom är restrektiva med att "ge" bort dom.

• Luttali

ja det tror jag oxå. speciellt i dessa "tider" så snålar de säkert in på snitten pga pengar!!

• Lilla Lotta

Jag har fött två barn den vanliga vägen, och nu med tredjebarne total vägrar jag. Jag var redan i v 20 och träffade förlossningsläkare på sjukhus 1 och där fick jag ett total nej till snitt, det var inte ens diskutabelt.
    Då jag och min bm pratat väldigt mycket om förlossningen så ansåg hon att en ny remiss skulle skickas till sjukhus 2, och där gick det mycket bättre. Efter två besök och ett telefonsamtal fick jag snittet beviljat, så nu är det nedräkning, 12 dagar kvar.

• mjk
    Luttali skrev 2009-05-26 18:29:56 följande:
    Mjk:De försöker locka mig genom att säga hur andra förlossningen nästan alltid är lättare än första. men jag vågar inte lita på andra pga vad jag upplevde förra gången. Fy farao säger jag bara.Jag förstår din rädsla och tycker värkligen att de bara skulle ge dig ett snitt så du kan slappna av! Min syster hade oxå en hemsk förlossning , men henne gav de ett snitt till andra barnet. Detta var pga av rädsla.Håller tummarna  för dig.KramPs.  Min gravidblogg är : liten2009.blogg.se
    Ja det hade varit skönt med snitt... Ja dom säger det går lättare med andra men jag hade lättare med första det är ju andra som har gett mig rädslan.. Dom försökaer alla knep dom kan alltså...
    Har du hört något ännu om du fått igenom ditt snitt?

Ja jag följer dina blogar för fullt nu hihi...

Jag har med en blogg som jag skriver om vår lilla familj.:
    familjenthelin.babyblogg.se
    kram
  • Luttali

I dag fick jag en tid till läkaren på östra sjukhuset. Skall dit den 16 juni... NERVÖST!

men jag ska inte ge mig asså. jag har redan tappat all glädje inför denna lilla bebbe pga förlossningsrädslan så jag ska stå på mig.

KRAM

• mjk
    Dinturiel skrev 2009-05-25 10:56:22 följande:
    Är också livrädd för kommande förlossning. Har begärt snitt, var på samtal med läkare förra veckan och hon va att så länge det inte finns medicinska skäl beviljar de oftast inte snitt. Det skickades en remiss till matildagruppen som det heter här så jag ska gå i två samtal för att bena ut och för att de ska kunna övertala mig till en vaginal förlossning. Fick en sfinkterruptur i samband med min första förlossning, blev akutsövd och opererad direkt efter förlossningen. Har blivit snittat en gång redan pga samma sak, men ändå verkar de inte vara så pigga på att bevilja mig snitt. Sa aldrig mer i 4 år efter andra förlossningen. Hade ångest hela graviditeten igenom, och märker av det nu också. Bröt ihop direkt efter vi stängt dörren efter oss hos läkaren. Vill du ha snitt så får du vara beredd att kämpa med näbbar och klor för det. Kämpar för andra gången nu.
    Hej hur har det gått med ditt snitt?
    kram
  • Dinturiel
    mjk skrev 2009-06-04 08:53:13 följande:
    Hej hur har det gått med ditt snitt? kram
    Hej!

Ska på samtal med matildagruppen här i Malmö imorn, jättenervös!
    Har dock världens bästa barnmorska i ryggen och hon sa att håller de fast vid sitt nej så skakar hon fram en annan läkare åt mig så jag får en andra bedömning. Mår fortfarande skit och har gett mig den på att jag ska ha mitt snitt, om jag så måste sätta mig och gråta imorn.

Hur går det för dig?
  • Sol Angelica

Jag ska föda med planerat snitt om ett par veckor.  Och jag fick det godkänt pga förlossningsrädsla.

Det ni ska tänka på när ni pratar med läkaren och auroran är att visa tydligt vad ni vill.
    Är ni rädda, visa det, gråt om ni behöver. Men var ärliga och stå för er rädsla. Annars är dom snabba med att försöka övertala en till "Akut planerat snitt".
    Då får ni först "pröva" att föda vaginalt, och om det tar längre än 10 timmar, så får ni snitt. Men inte om förlossningen har gått för långt. Då får ni föda vaginalt iaf.

Ta reda på så mycket ni kan om snitt. Var pålästa och få dom att förså att ni vet vad ni ger er in i. Var bestämda, så ska nog allt gå bra.
    Annars får ni begära att få prata med en annan läkare.

Lycka Till!!!

• Dinturiel

Sol Angelica skrev 2009-06-04 22:46:27 följande:

Jag ska föda med planerat snitt om ett par veckor.  Och jag fick det godkänt pga förlossningsrädsla. Det ni ska tänka på när ni pratar med läkaren och auroran är att visa tydligt vad ni vill. Är ni rädda, visa det, gråt om ni behöver. Men var ärliga och stå för er rädsla. Annars är dom snabba med att försöka övertala en till "Akut planerat snitt". Då får ni först "pröva" att föda vaginalt, och om det tar längre än 10 timmar, så får ni snitt. Men inte om förlossningen har gått för långt. Då får ni föda vaginalt iaf. Ta reda på så mycket ni kan om snitt. Var pålästa och få dom att förså att ni vet vad ni ger er in i. Var bestämda, så ska nog allt gå bra. Annars får ni begära att få prata med en annan läkare. Lycka Till!!!
    Försökte vara väldigt tydlig med min läkare, sa precis som det var. Jag kommer gå i panik och de kommer få spänna fast mig och trycka ut ungen. Läkaren skrattade och sa ja men så gör vi ju inte här. Sen sa jag att jag har sagt aldrig mer i 4 år just på grund av det här och då skrattade hon igen och sa att jag skulle ta det med matildagruppen istället. Hur mycket mer tydlig ska man behöva vara?
    Tror jag ska sätta mig och gråta hos matildagruppen imorn.. har redan börjat hyperventilera och aptiten är long gone.
  • Dinturiel

Hej TS! Hur har det gått för dig?

Jag har fått på papper idag att jag blivit beviljad snitt. Nu ska jag bara njuta de sista veckorna.

• mjk
    Dinturiel skrev 2009-06-08 19:14:15 följande:
    Hej TS! Hur har det gått för dig? Jag har fått på papper idag att jag blivit beviljad snitt. Nu ska jag bara njuta de sista veckorna.
    Gud vad skönt grattis....När blir det av nu då för det planerade snittet..?
  • Dinturiel
    mjk skrev 2009-06-09 19:55:42 följande:
    Gud vad skönt grattis....När blir det av nu då för det planerade snittet..?
    Den 7/7 blir jag snittad, inskriven den 6/7. Skulle det vara så att hon vill komma tidigare blir jag akutsnittad, såvida jag inte är fult öppnad och hon är på väg ut.

Hur har det gått för dig?
Svar på tråden Livrädd...Kan jag få snitt?