• smartdum

hjälp mitt hår är orange!!!

Tja, den här tråden borde inte ligga på skönhet och mode utan under kategorin extra ful och fjortis. Så till saken. Jag har (hade) mellanblont hår (kommunal/råttfärgat) som jag hade färgat kastanjerött för ca 6 månader sedan. Det röda hade ej försvunnit helt. Alltså; jag fick den smarta iden att blondera mig. Jag har inte råd att gå till frissan så givetvis sprang jag till Coop och köpte en förpackning avfärgning (pga av det röda) och en förpackningsnygg blond hårfärg. Efter att ha följt alla beskrivningar sitter jag nu här med knall orangehår!!! Jag vet inte om jag vågar bleka igen, då trillar väl allt håret av? Hur ska jag få bort det oranga?? Det konstiga är att det inte bara är orange i topparna utan i hela håret. Antagligen för att jag har en del osynliga, men dock existerande röda pigment i min naturliga hårfärg. Vad ska jag göra??

• Svar på tråden hjälp mitt hår är orange!!!
  • Jordgubbssmak

Nu vet jag inte hur oranget det är..men när min dotter (fjortis *S*) lyckades göra sitt hår så där lite ful blont, köpte jag ett schampoo hos frisören som kallas silverschampoo, det dämpar de oranga tonerna och lägger en blå silver ton så det blir normalt igen.

• Demyra

Silvershampoo hjälper om man har lite orange hår men om du har knall orange så skulle jag tro att det inte hjälper så mycket...
    Bäst är det att endera färga det hos frissan eller färga håret med nån blå tonad färg först och sen blondera på nytt...

• smartdum

Tack för svaren. Ja silverschampoo låter ju bra, men här krävs nog mer drastiska åtgärder. Vad är en blåtonad nyans? Kan man bleka håret flera gånger inom loppet av några dagar? Eller är det hårsjälvmord?

• Demyra

Kan ju inte rekommendera precis att bleka håret flera gånger på raken eftersom det sliter enormt på håret men har nog själv blonderat det en 4 gånger på raken en gång :D

Blåtonade nyanser finns i vissa svarta färger iallafall..vet inte om det finns i bruna oxå..ska väl stå nått på förpackningarna kanske..

Jag själv färgade håret blåsvart först och sen blonderade på nytt :D

• Verbalize

om det är riktigt riktigt orange så har du nog inte nåt annat val än att blondera igen.... men se till o köpa blondering som bleker 5-7 nyanser..... den du köpte blekte säkert bara 4-6 nyanser o då blir det gärna gult/orange.... o skölj inte ur för tidigt.... man kan sitta lite längre än maxtiden o sen tvätta som en dåre med silvershampoo (gnugga o låt sitta i en liten stund) i flera dagar

Fuck me like you hate me
  • Mariamababy

går aldrig och blondera ett hår som har röda toner i det tyvärr.... va sj me om att det vart orange .....

• smartdum

fan vad ni kan!!!! Tack för tipsen snälla ni. ska nog bleka igen....och sedan klippa mig i snygg page om håret bryts. Jag känner mig skit-dum just nu. Alla vet ju att man inte ska gå till frissan, men det är faktiskt skit-dyrt och jag är fattigare än askungen (inte för att det blir särskilt billigt när man måste köpa flera förpackningar ).

Eftersom här finns många kunniga på tråden; igår använde jag nutrisse (tror jag det hette, garnier typ) förr i tiden (när jag färgade håret använde jag alltid Loreal. Vilket märke är bäst??

• Lilli by the Sea

Om jag hade varit du hade jag nog blekt igen, men väv in slingor typ som de gör hos frisören. Har du ngn som kan hjälpa dig? Jag hade inte gett mig på de bruna färgerna i affären för det blir OFTA gröna & blå skiftningar i håret. (Har varit med om det x flera.) Schwarzkopf Blonde har jag gjort slingor med x flera i håret och nu har jag gått från svart till brunt, det är en fin färg. Jag lät färgen aldrig verka hela verkningstiden utan sköljde av efter 10 minuter varje gång. Det blir klart lite dyrare, men desto finare =)

Svar på tråden hjälp mitt hår är orange!!!